Přítomnost tematiky kulturně historického dědictví a metody animace ve výuce výtvarné výchovy v dotazníkové výpovědi učitelů
Roč.22,č.1(2012)
Studie se zabývá animací kulturně historického dědictví z pohledu jejich hodnoty pro vzdělávání a výchovu především ve školním prostředí. Po teoretickém úvodu objasňujícím chápání těchto dvou fenoménů v současnosti představujeme výsledky dotazníkového šetření, provedeného u učitelů výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol a gymnáziích v Libereckém kraji, které proběhlo v roce 2011. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak je tematika kulturně historického dědictví a metody
animace přítomna ve výuce a jakým způsobem učitelé vnímají její význam. Výsledky zpracování odpovědí na 9 otázek analýzou, tříděním a kategorizováním výzkumného souboru 81 učitele ukazují na zaměření zařazování tematiky kulturně historického dědictví především z oblasti umělecké. Vzhledem k nepřesné či nejasné představě o animaci se učitelé výtvarné výchovy zprostředkování tématiky kulturně historického dědictví touto metodou však téměř nevěnují.
kulturně historické dědictví; animace; zprostředkování umění; výtvarná výchova; galerijní pedagogika
Brabcová, A. (2003). Brána muzea otevřená. Náchod: Juko.
Dudová, A., Kaplánek, M., & Macků, R. (2011). Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická
orientace, 21(3), 284–304.
Durdilová, T., Pohořelá M., & Škochová Bláhová, O. (Eds.). (2008). Autor motor animator: diskuse – úvahy – rozhovory – impulsy: příspěvek k diskusi o animaci kultury, managementu kultury, managementu umění v českém i evropském kontextu. Praha: Richelieu – spolek posluchačů, absolventů a přátel DAMU.
Foltýn, D. (2008). Prameny paměti: sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby
výchovné praxe. Praha: Katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty v Praze.
Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
Horáček, R. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM.
Horáček, R. (1999). Je galerijní pedagogika samostatným oborem? Výtvarná výchova, 39(4), 14.
Horyna, M. (2003). O smyslu památek a péče o ně. In A. Brabcová (Ed.), Brána muzea otevřená (s. 42–51). Liberec: JUKO.
Chong, D. (2002). Arts management. London: Routledge.
Jirásek, I. (2004). Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1, 6–16.
Jůva, V. (2008). Virtuální muzeum a nové možnosti vzdělávání. Pedagogická orientace, 18(4),
3–19.
Kaplánek, M. (2008). Pedagogika volného času pro navazující magisterské studium. České Budějovice: Teologická fakulta JČU.
Kirchner, J. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno:
Computer Press.
Němec, J. (2009) Edutainment – fenomén mimoškolní edukace. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická
encyklopedie (s. 498–502). Praha: Portál.
Parkan, F. et al. (2008). Výchova ve vztahu ke kulturně historickému dědictví. Praha: Univerzita
Karlova.
Siostrzonek, J. (2009). Animace kultury. Opava: Slezská univerzita.
Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Smith, M. (2009). Animateurs, animation and fostering learning and change. Dostupné z http://
www.infed.org/animate/b-animat.htm.
Svátková, B. (2007). Výzkum galerijní pedagogiky v České republice a Evropě 2005–2008. In
R. Horáček & J. Zálešák, (Eds.), Aktuální otázky zprostředkování umění (s. 38–40). Brno: Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU.
Svátková, B. (2008). K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce.
Pedagogická orientace, 18(1), s. 72–83.
Šobáňová, P. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1: Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Tripps, M. (1994). Museumspädagogik – Definition und Sinn. In H. Vieregg et al. (Ed.),
Museumspädagogik in neuer Sicht: Ervachsenensbildung im Museum (s. 72–93).
Baltmannnsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Úmluva o zachování nemateriálního dědictví. (2003). Paříž: UNESCO. Dostupné z http://www.unesco.org/culture.
Weschenfelder, K. & Zacharias, W. (1981). Handbuch Museumspädagogik: Orientierungen und
Methoden für die Praxis. Düsseldorf: Pädagogischer Verlag Schwann.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society