Themes of cultural-historical heritage and animation methods in art education present in teachers questionnaire statements

Vol.22,No.1(2012)

Abstract
The study discusses the animation of cultural historical heritage from educational perspective and its use in the school environment. Theoretical framework presents a contemporary perception of those two phenomena and is followed by interpretation of results of a questionnaire survey. The survey was conducted in Czech lower secondary schools in the Liberec region in 2011. The aim of the research was to investigate how the topics are present in art education and how they are perceived by teachers of art education. The research sample consisted of 81 teachers and provided answers to 9 questions. The analysis, classification and categorising of the results indicates a focus on artistic themes as preferred field of cultural historical heritage for teaching with the objectives of overall development of students personality. Due to the vague idea about the animation method, the cultural historical heritage theme presented by animation is almost not used.

Keywords:
cultural historical heritage; animation; mediation of art; art education; gallery education
References

Brabcová, A. (2003). Brána muzea otevřená. Náchod: Juko.

Dudová, A., Kaplánek, M., & Macků, R. (2011). Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická
orientace, 21(3), 284–304.

Durdilová, T., Pohořelá M., & Škochová Bláhová, O. (Eds.). (2008). Autor motor animator: diskuse – úvahy – rozhovory – impulsy: příspěvek k diskusi o animaci kultury, managementu kultury, managementu umění v českém i evropském kontextu. Praha: Richelieu – spolek posluchačů, absolventů a přátel DAMU.

Foltýn, D. (2008). Prameny paměti: sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby
výchovné praxe. Praha: Katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty v Praze.

Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.

Horáček, R. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM.

Horáček, R. (1999). Je galerijní pedagogika samostatným oborem? Výtvarná výchova, 39(4), 14.

Horyna, M. (2003). O smyslu památek a péče o ně. In A. Brabcová (Ed.), Brána muzea otevřená (s. 42–51). Liberec: JUKO.

Chong, D. (2002). Arts management. London: Routledge.

Jirásek, I. (2004). Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1, 6–16.

Jůva, V. (2008). Virtuální muzeum a nové možnosti vzdělávání. Pedagogická orientace, 18(4),
3–19.

Kaplánek, M. (2008). Pedagogika volného času pro navazující magisterské studium. České Budějovice: Teologická fakulta JČU.

Kirchner, J. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno:
Computer Press.

Němec, J. (2009) Edutainment – fenomén mimoškolní edukace. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická
encyklopedie (s. 498–502). Praha: Portál.

Parkan, F. et al. (2008). Výchova ve vztahu ke kulturně historickému dědictví. Praha: Univerzita
Karlova.

Siostrzonek, J. (2009). Animace kultury. Opava: Slezská univerzita.

Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Smith, M. (2009). Animateurs, animation and fostering learning and change. Dostupné z http://
www.infed.org/animate/b-animat.htm.

Svátková, B. (2007). Výzkum galerijní pedagogiky v České republice a Evropě 2005–2008. In
R. Horáček & J. Zálešák, (Eds.), Aktuální otázky zprostředkování umění (s. 38–40). Brno: Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU.

Svátková, B. (2008). K dimenzím komunikačního pole: Galerijní animace jako výtvarná akce.
Pedagogická orientace, 18(1), s. 72–83.

Šobáňová, P. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1: Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Tripps, M. (1994). Museumspädagogik – Definition und Sinn. In H. Vieregg et al. (Ed.),
Museumspädagogik in neuer Sicht: Ervachsenensbildung im Museum (s. 72–93).
Baltmannnsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Úmluva o zachování nemateriálního dědictví. (2003). Paříž: UNESCO. Dostupné z http://www.unesco.org/culture.

Weschenfelder, K. & Zacharias, W. (1981). Handbuch Museumspädagogik: Orientierungen und
Methoden für die Praxis. Düsseldorf: Pädagogischer Verlag Schwann.

Metrics

0

Crossref logo

0


526

Views

302

PDF (Czech) views