K výzvám společnosti vědění adresovaným škole

Roč.23,č.2(2013)

Abstrakt

Společnost vědění – termín označující mnoho teoretických přístupů k pochopení naší současnosti se stal rovněž součástí mnoha veřejných dokumentů. Studie naznačuje charakteristické znaky, které naše současnost vykazuje a které její označení coby společnost vědění opravňují, pozastavuje se u názorů společenských kritiků, zamýšlí se nad nově definovanou rolí člověka v pracovním světě a naznačuje některé důsledky, které z konceptu společnosti vědění vyplývají pro školu. Autorka naznačuje nutnost změn ve směru k otevřenosti školy coby instituce, k otevřenosti kurikula, interdisciplinaritě, internacionalitě, nově definované roli učitele atd., současně však upozorňuje na odpovědnost společnosti vůči škole, neboť škola je ve společnosti vědění sice ústřední institucí, nepožívá však vždy tomu odpovídající vážnosti.


Klíčová slova:
společnost vědění; výchova a vzdělávání; škola; nová role učitele
Reference

Beck, U., & Beck-Gernsheim, U. (2011). Fernliebe. Berlin: Suhrkamp Verlag.

Bell, D. (1973). The coming of the post-industrial society. A venture in social forecasting. New York: Basic Books.

Cihelka, M. (2008). Dobrou školu dělají žáci a učitelé. In Lidovky.cz. Rozhovor s Václavem Klausem ml. Dostupné z http://www.lidovky.cz/dobrou-skolu-delaji-zaci-a-ucitele-drn-/zpravy-domov.aspx?c=A080901_111258_ln_rozhovory_bat

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2007). Praha: MŠMT. Dostupný z http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavacisoustavy-cr

Drucker, P. (1969). The age of discontinuity: Guidelines to our changing society. New York: Harper & Row.

Greger, D., & Černý, K. (2007). Společnost vědění a kurikulum budoucnosti. Orbis scholae, 1(1),
21–39.

Klein, H. E. (1998). Offene Schule und Wissensgesellschaft – ein Gegensatz? Beitrag für die virtuellen Konferenz „Lernen und Bildung in der Wissensgesellschaft“ 11/1998. Dostupné z http://www.wissensgesellschaft.org/themen/bildung/off eneschule.pdf

Kleňhová, M., Šťastnová, P., & Cibulková, P. (2011). České školství v mezinárodním srovnání.
Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.

Klusáček, K., Kučera, Z., & Pazour, M. (2008). Bílá kniha výzkumu, vývoje a inovací v České
republičce. Praha: Technologické centrum Akademie věd ČR. Dostupné z http://www.vyzkum.cz/storage/att/4CDC7DE24D131CB07C65FAA7D04B9418

Komenský, J. A. (1948). Didaktika velká. Brno: Komenium.

Kopecký, M. (2009). Společnost vědění. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 34–38). Praha: Portál.

Krumm, H. J. (1986). Zielsprachliches und einheimisches Lehrverhalten aus der Sicht von Sprachlehrern. In J. Geringhausen (Ed.), Methodentransfer oder angepasste Unterrichtsformen? (s. 21–37). München: Goethe-Institut.

Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.

Maňák, J. (2009). Vzdělávání ve společnosti vědění. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám
školního vzdělávání (s. 11–20). Brno: Paido.

Matějů, P. et al. (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy.

Národní Lisabonský program 2005–2008 (2005). In Národní programy reforem a integrované
směry. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/narodniprogramy-reforem-a-intgrovane-smery

Národní program reforem České republiky 2008–2010 (2008). In Národní programy reforem a integrované směry. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/narodni-programy-reforem-a-intgrovane-smery

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. (2001). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.

OECD (2003). Knowledge management in the learning society. Paris: OECD Publishing.

Palečková, J., et al. (2007). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Praha: Ústav pro informace ve
vzdělávání.

Palečková, J., & Tomášek, V. (2005). Učení pro zítřek. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.

Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.

Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., … Vlček, P. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Rüschoff , B., & Wolff , D. (1999). Fremdsprachenlernen in der Wissensgesellschaft. Ismaning: Hueber.

Ryška, R., & Zelenka, M. (2011). Charakteristiky vysokoškolského vzdělání a profesní úspěch.
Orbis scholae, 5(1), 71–94.

Scio. (2009). Většina českých středoškoláků se neumí učit. In Novinky.cz. Dostupné z http://www.novinky.cz/veda-skoly/vzdelavani/168267-vetsina-ceskych-stredoskolaku-seneumi-
ucit.html

Stehr, N. (2002). Moderne Wissensgesellschaften. Bundeszentrale für politische Bildung. Dostupné z http://www.bpb.de/apuz/26052/moderne-wissensgesellschaften/

Straková, J., et al. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život. Praha: Ústav pro informace ve
vzdělávání.

Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku. (2003). In Evropský sociální fond v ČR.
Dostupné z http://www.esfcr.cz/file/3772

Struck, P. (1996). Die Schule der Zukunft: Von der Belehrungsanstalt zur Lernwerkstatt. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Švec, V. (2009). Sdílení znalostí ve školním prostředí. Pedagogická orientace, 19(2), 22–37.

Thorndike, E. L. (1928). Adult learning. New York: The Macmillan Company.

Tuček, M., & Machonin, P. (1993). Prestiž povolání v České republice v roce 1992. Sociologický časopis, 29(3), 367–382.

UNESCO. (2005). Towards knowledge societies. Paris: UNESCO Publishing.

Veselý, A. (2004). Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis, 40(4),
433–446.

Vidím obrovské úkoly, ale nevidím lidi schopné řešit je. Rozhovor s Milanem Machovcem. Dostupné z http://www.sds.cz/search.php a http://www.sds.cz/docs/prectete/rozhovor/kra_mach.htm/

Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.

Willke, H. (1998). Systemisches Wissensmanagement. Stuttgart: Lucius & Lucius.

Willke, H. (2000). Společnost vědění. In A. Pongs (Ed.), V jaké společnosti vlastně žijeme?
(s. 243–262). Praha: ISV.

Young, M. (1998). The curriculum of the future. London: Falmer Press.

Metriky

0


633

Views

308

PDF views