The role of school in the knowledge society and the consequences of social changes for school
Vol.23,No.2(2013)
knowledge society; education; school; new teacher’s role
Beck, U., & Beck-Gernsheim, U. (2011). Fernliebe. Berlin: Suhrkamp Verlag.
Bell, D. (1973). The coming of the post-industrial society. A venture in social forecasting. New York: Basic Books.
Cihelka, M. (2008). Dobrou školu dělají žáci a učitelé. In Lidovky.cz. Rozhovor s Václavem Klausem ml. Dostupné z http://www.lidovky.cz/dobrou-skolu-delaji-zaci-a-ucitele-drn-/zpravy-domov.aspx?c=A080901_111258_ln_rozhovory_bat
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2007). Praha: MŠMT. Dostupný z http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavacisoustavy-cr
Drucker, P. (1969). The age of discontinuity: Guidelines to our changing society. New York: Harper & Row.
Greger, D., & Černý, K. (2007). Společnost vědění a kurikulum budoucnosti. Orbis scholae, 1(1),
21–39.
Klein, H. E. (1998). Offene Schule und Wissensgesellschaft – ein Gegensatz? Beitrag für die virtuellen Konferenz „Lernen und Bildung in der Wissensgesellschaft“ 11/1998. Dostupné z http://www.wissensgesellschaft.org/themen/bildung/off eneschule.pdf
Kleňhová, M., Šťastnová, P., & Cibulková, P. (2011). České školství v mezinárodním srovnání.
Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Klusáček, K., Kučera, Z., & Pazour, M. (2008). Bílá kniha výzkumu, vývoje a inovací v České
republičce. Praha: Technologické centrum Akademie věd ČR. Dostupné z http://www.vyzkum.cz/storage/att/4CDC7DE24D131CB07C65FAA7D04B9418
Komenský, J. A. (1948). Didaktika velká. Brno: Komenium.
Kopecký, M. (2009). Společnost vědění. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 34–38). Praha: Portál.
Krumm, H. J. (1986). Zielsprachliches und einheimisches Lehrverhalten aus der Sicht von Sprachlehrern. In J. Geringhausen (Ed.), Methodentransfer oder angepasste Unterrichtsformen? (s. 21–37). München: Goethe-Institut.
Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Maňák, J. (2009). Vzdělávání ve společnosti vědění. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám
školního vzdělávání (s. 11–20). Brno: Paido.
Matějů, P. et al. (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy.
Národní Lisabonský program 2005–2008 (2005). In Národní programy reforem a integrované
směry. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/narodniprogramy-reforem-a-intgrovane-smery
Národní program reforem České republiky 2008–2010 (2008). In Národní programy reforem a integrované směry. Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/narodni-programy-reforem-a-intgrovane-smery
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. (2001). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
OECD (2003). Knowledge management in the learning society. Paris: OECD Publishing.
Palečková, J., et al. (2007). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Praha: Ústav pro informace ve
vzdělávání.
Palečková, J., & Tomášek, V. (2005). Učení pro zítřek. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., … Vlček, P. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
Rüschoff , B., & Wolff , D. (1999). Fremdsprachenlernen in der Wissensgesellschaft. Ismaning: Hueber.
Ryška, R., & Zelenka, M. (2011). Charakteristiky vysokoškolského vzdělání a profesní úspěch.
Orbis scholae, 5(1), 71–94.
Scio. (2009). Většina českých středoškoláků se neumí učit. In Novinky.cz. Dostupné z http://www.novinky.cz/veda-skoly/vzdelavani/168267-vetsina-ceskych-stredoskolaku-seneumi-
ucit.html
Stehr, N. (2002). Moderne Wissensgesellschaften. Bundeszentrale für politische Bildung. Dostupné z http://www.bpb.de/apuz/26052/moderne-wissensgesellschaften/
Straková, J., et al. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život. Praha: Ústav pro informace ve
vzdělávání.
Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku. (2003). In Evropský sociální fond v ČR.
Dostupné z http://www.esfcr.cz/file/3772
Struck, P. (1996). Die Schule der Zukunft: Von der Belehrungsanstalt zur Lernwerkstatt. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Švec, V. (2009). Sdílení znalostí ve školním prostředí. Pedagogická orientace, 19(2), 22–37.
Thorndike, E. L. (1928). Adult learning. New York: The Macmillan Company.
Tuček, M., & Machonin, P. (1993). Prestiž povolání v České republice v roce 1992. Sociologický časopis, 29(3), 367–382.
UNESCO. (2005). Towards knowledge societies. Paris: UNESCO Publishing.
Veselý, A. (2004). Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis, 40(4),
433–446.
Vidím obrovské úkoly, ale nevidím lidi schopné řešit je. Rozhovor s Milanem Machovcem. Dostupné z http://www.sds.cz/search.php a http://www.sds.cz/docs/prectete/rozhovor/kra_mach.htm/
Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
Willke, H. (1998). Systemisches Wissensmanagement. Stuttgart: Lucius & Lucius.
Willke, H. (2000). Společnost vědění. In A. Pongs (Ed.), V jaké společnosti vlastně žijeme?
(s. 243–262). Praha: ISV.
Young, M. (1998). The curriculum of the future. London: Falmer Press.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society