Imaginace genů a hranice etnických identifikací

Bd.2,Nr.2
Divočina mezi přírodou a kulturou

Abstract
Následující text se snaží načrtnout možné interpretace toho, jak se prostřednictvím kulturní reprezentace tělesnosti, zahrnující i analýzu DNA, může zobrazovat přináležitost k určité etnicky definované komunitě. Konkrétním příkladem, kterým se zabývá, jsou spojení výpovědí o tělech, která se popisují skrze genetický kód, a zároveň výpovědí odkazujících k sebedefinici etnické core-group, jež vytváří potenciál i pro identifikaci „těch druhých“, těch, kteří stojí za hranicemi sdílené solidarity. Ptá se tedy, jak funguje tělesnost a jedna z kategorií života, genom, jako objekt par excellence při utváření symbolických hranic mezi přírodou a kulturou. V tomto kontextu si všímá toho, jak jsou prostřednictvím vyjednávání hranic očišťovány prahy mezi etnicizovanými core-group a out-group, „námi“ a „ostatními“, to znamená, jak je solidarita k určitému společenství strukturovaná kolem odkazů na přirozenost ideje původu, předků a kulturalizaci tělesného kódu či mýtu společné krve. Jeho snahou je přitom upozornit na procesy reprezentace, které určují, kdy se co přiřazuje sféře přírody či naopak sféře kultury, a jakou roli v tomto procesu hraje diskurs populární reprezentace vědecké analýzy těla a jeho genomu. Odkazy na krev, stejně tak jako na analýzu DNA, jsou zde přitom kulturními fenomény stejně tak jako jsou zmínky o původu a o tajemstvích předků součástmi sféry přirozenosti světa konkrétní etnicizované komunity.

Schlagworte:
biopolitika; tělo; etnicita; výzkum genomu; příroda/kultura
Literaturhinweise

Alexander, J. 2003. The Meanings of sSocial Life: a Cultural Sociology. Oxford, New York: Oxford University Press.

Berger, P. a Luckmann, T. 1999. Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK.

Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.

Calsamiglia, P., van Dijk, T. 2004. „Popularization discourse and knowledge about the geonome.“ Discourse and Society, Vol 15(4): 369–389. https://doi.org/10.1177/0957926504043705

Douglas, M. (1970) 1996. Natural Symbols. Exploration in Cosmology. London a New York: Routledge.

Douglas, M. 1969. Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo. London: Routledge & Kegan Paul.

Edwards, E. 2003. „Andere ordnen. Fotografi e, Anthropologien and Taxonomie.“ In: Diskurse der Fotografi e (Fotokritik am Ende des Fotografi schen Zeitalters). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Franklin, S. Lury, C. Stacey, J. 2000. Global Culture. Global Nature. London: SAGE.

Foucault, M. 1999. Dějiny sexuality I. Vůle k vědění. Praha: Hermann & synové.

Fraser, M., Greco. M. 2004. The Body. A Reader. London: Routledge.

Habermas, J. 2003. Budoucnost lidské přirozenosti: na cestě k liberální eugenice? Praha: Filosofi a.

Latour, B. 2003. Nikdy sme neboli moderní: esej o symetrickej antropológii. Bratislava: Kalligram.

Lupton, D. 1999. Risk and Sociocultural Theory: New Directions and Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511520778

Rabinow, P. 2003a. Anthropos Today. Refl ections on Modern Equipment. Princeton: Princeton University Press.

Rabinow, P. 2003b. Antropologie der Vernunft. Studien zu Wissenschaft und Lebensführung. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

Rabinow, P. a Rose, N. 2003. Thoughts On the Concept of Biopower Today. Html dokument dostupný z: http://www.molsci.org/fi les/Rose_Rabinow_Biopower_Today.pdf

Rabinow, P., Pálsson, G. 2004. „The Icelandic genome debate“. Html dokument dostupný z: http://ls126.molsci.org/fi les/Rabinow_-_Icelandic_Genome.doc

Shilling, Ch. 2000. The Body and Social Theory. London: SAGE Publications.

Stingelin, M. 2003. Biopolitik und Rassismus. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Szaló, C., Nosál, I. (eds.) 2003. Mozaika v re-konstrukci: formování sociálních identit v současné střední Evropě. Brno: Mezinárodní politologický ústav.

Wade, P. 2002. Race, Nature and Culture: An Anthropological Approach. London: Pluto Press.

Metriky

0


517

Views

254

PDF (Čeština) views