"Konformní nekonformisté" - konceptualizace současné podoby mainstreamové mládeže a její relevance pro sociologii mládeže

Roč.6,č.3
Individualizace

Abstrakt
V článku jsou představeny problémy spojené s nejednotností chápání mainstreamu v samotné sociologii mládeže. Autorka se snaží vysvětlit, proč není vhodné zkoumat mainstreamovou mládež odděleně z kulturní a strukturální perspektivy. Dotýká se také některých zavedených stereotypů spojených s mainstreamem, jako jsou generace rodičů, konzumerismus a nepřátelský systém, na nichž demonstruje, že rebelie a nonkonformita nejsou dominantními charakteristikami většiny současné mládeže. Článek poukazuje na paradox, kdy se současná mládež ukazuje být navzdory povrchnímu zdání nonkonformity ve svých hodnotách stále více konformní a konzervativní. Analýza naznačuje, že tento fakt je možné vysvětlit v termínech individualisticky orientovaných hodnot mládeže, kdy se individualismus všudypřítomný v jejich životech stává novou konformitou. Opírá se přitom o data z výzkumů hodnotových orientací mladých lidí v české společnosti z let 1991, 1999 a 2008.

Klíčová slova:
konformita; individualizace; mainstream; nonkonformita; hodnoty; mládež
Reference

BAUMAN, Zygmund. The Individualized Society. 1.vyd. Cambridge : Polity Press, 2001. 290 s. ISBN 0-745-62506-1.

BAUMAN, Zygmund. Consuming Life. 1.vyd. Cambridge : Polity Press, 2007. 160 s. ISBN 978-0-745-63979-6.

BECK, Ulrich. Risk Society : Towards a New Modernity. London : Sage, 1992. 260 s. ISBN 0-803-98345-X.

BECK, Ulrich ; BECK-GERNSHEIM, Elisabeth. Individualization : Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London : Sage, 2002. 221 s. ISBN 0-761-96111-9.

BENNETT, Andy. Popular Music and Youth Culture : Music, Identity and Place. London : Macmillan, 2000. 223 s. ISBN 0-333-73229-4.

COLES, Bob. Youth and Social Policy : Youth Citizenship and Young Careers. London : UCL Press, 1995. 232 s. ISBN 0-861-55244-X.

CÔTE, James ; ALLAHAR, Anton. Generation on Hold : Coming of Age in the Late Twentieth Century. New York : New York University Press, 1996. 220 s. ISBN 0-814-71532-X.

CALCUTT, Andrew. Arrested Development : Popular Culture and the Erosion of Adulthood. London : Cassell, 1998. 224 s. ISBN 10-0-304-33955-5.

DU BOIS REYMOND, Manuela. Negotiation Strategies in Modern Families : What Does It Mean for Global Citizenship? In MATTIJIS, K. (ed). The Family : Contemporary Perspectives and Challenges. Leuvan : Leuvan University Press, 1998b, s. 57 – 71. ISBN 9-061-86926-9.

EARLS, Mark. Herd : How to Change Mass Behaviour by Harnessing Our True Nature. Chichester : Wiley John and Sons Ltd, 2007. 348 s. ISBN 978-0-470-06036-0.

Fashion Market 2007. Volně prodejná marketingová studie. GfK Praha a Incoma Research. 2007. [cit. 2008-02-20]. Dostupné z www: <http://www.incoma.cz/cz/default.aspx?path=/cz/shop/listofsurveys/fashionmarket2007. aspx&>.

FURLONG, Andy ; CARTMEL Fred. Young People and Social Change. Buckingham : Open University Press, 2007. 185 s. ISBN 0-335-21868-7.

GIDDENS, Anthony. The Constitution of Society. Cambridge : Polity Press, 1984. 402 s. ISBN 0-745-6006-9.

GIDDENS, Anthony. Modernity and Self Identity. Cambridge : Polity Press, 1991. 256 s. ISBN 0-756-0889-2.

GIESEN, Bernhard. V různém čase, v různém rytmu a s rozdílnou pamětí. In. Sociální studia 2007, č. 1 – 2, s. 67 – 78. ISSN 1214-813X. https://doi.org/10.5817/SOC2007-1-2-67

HAŠKOVÁ, Hana. Reprodukční preference a bezdětnost v české společnosti ve světle kvantitativních dat. 2006b [cit. 2009-15-04]. [cit. 2009-15-08]. Dostupné na www: <http://www.soc.cas.cz/promeny/info/cz/25017/Kvantitativni-vyzkum.html>.

HEATH, Joseph ; POTTER, Andrew. The Rebel Sell : How the Counterculture Became Consumer Culture. Capstone Publishing : Wiley John and Sons Ltd, 2006. 352 s. ISBN 1-841-12654-3.

HEBDIGE, Dick. Subculture : the Meaning of Style. London : Routledge, 1979. 195 s. ISBN 0203139941.

HEBDIGE, Dick. Object as Image : the Italian Scooter Cycle. In HEBDIGE, D. (ed). Hiding in the Light : On Images and Things. London : Comedia, 1988, s. 77 – 115. ISBN 0-415-00737-2.

HORÁKOVÁ, Markéta. Skupiny ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností. In WINKLER, J., ŽIŽLAVSKÝ, M. (eds). Český trh práce a Evropská strategie zaměstnanosti. Brno : FSS MU, 2004, s. 73 – 82. ISBN 80-210-3565-X.

JONES, Gill ; WALLACE, Claire. Youth, Family and Citizenship. Buckingham : Open University Press, 1992. 81 s. ISBN 0-335-09294-2.

KOLMAN, Luděk [et al]. Cross-Cultural Differences in Central Europe. In Journal of Managerial Psychology , 2003, roč. 1, č. 18, s. 76 – 88. ISSN 0268-3946. https://doi.org/10.1108/02683940310459600

LOPIANO-MISDOM, Janine ; DE LUCA, Joanne. Street Trends : How Today’s Alternative Youth Cultures Are Creating Tomorrow’s Mainstream Markets. New York : Harper Collins, 1997. 224 s. ISBN 0-887-30929-1.

MACEK, Petr. The Process, Content, and Context of Self-definition in Czech Adolescents : Comparison of Two Generations and European Perspective. Praha : Xth European Congress of Psychology, 2007, s. 3 – 6.

MACHÁČEK, Ladislav. Youth and European Identity. Bratislava : SI SASC. 2004, 100 s. ISBN 80-85544-30-X. [cit. 2009-15-08]. Dostupné z www: <http://www.vyskummladeze.sk/images/stories/iuventa/DAVM_003/pdf/YOUTH_and_Identitty.pdf>.

MALBON, Ben. The Club : Clubbing, Consumption, Identity and the Spatial Practices of Every-Night Life. In SKELTON, T., VALENINTE, G. (eds). Cool Places : Geographies of Youth Cultures. London : Routledge, 1998. s. 266 – 288. ISBN 0-415-14920-7.

MARADA, Radim. Social Construction of Youth and Formation of Generational Awareness After Socialism. In MAREŠ, P. Society, Reproduction and Contemporary Challenges. Brno : Barrister & Principal, 2004, s. 149 – 168. ISBN 80-86598-67-5.

MELUCCI, Alberto. Challenging Codes : Collective Action in the Information Age. Cambridge : University Press, 1996. 441 s. ISBN 0-521-57843-4. https://doi.org/10.1017/CBO9780511520891

MILES, Steven. Youth Lifestyles in a Changing World. Buckingham : Open University Press, 2000. 177 s. ISBN 0-335-20098-2.

MILES, Steven. Researching Young People as Consumers : Can They Say Why? In MILES, S., BENNETT , A., CIESLIK, C. (eds). Researching Youth : Issues, Themes, Controversies. Hampshire: Palgrave MacMillan. 2003, s. 170 – 185, 225 s. ISBN 1-430-90573-8. https://doi.org/10.1057/9780230522466_11

MØRCH, Sven ; ANDERSEN, Helle. Individualization and the Changing Youth Life. In LECCARDI, C., RUSPINI, E. (eds). A New Youth? Young People, Generations and Family Life. London : Ashgate Publishing Ltd., 2006, 330 s. ISBN 0-754-64422-7.

MUGGLETON, David. Inside Subculture : The Postmodern Meaning of Style. Oxford : Berg, 2000. 224 s. ISBN 1-859-73347-6.

NIEDZWIECKI, Hal. Hello, I’m Special : How Individuality Became the New Conformity. San Francisco : City Lights Publishers, 2006. 259 s. ISBN 0-872-86453-7.

ONDREJKOVIČ, Petr. O mládeži. Mládež a mladosť ako sociálny jav a kríza identity. In Slovenská spoločnosť pre výskum mládeže. UP2YOUTH. Nitra : FSVZ UKF, 2007, s. 1 – 11.

POTŮČEK, Martin [et al]. Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha : Gutenberg, 2002. 686 s. ISBN 80-86349-03-3.

PYŠŇÁKOVÁ, Michaela. Mainstreamová kultura mládeže. In Sociální studia, 2007, č. 1, s. 237 – 250. ISSN 1214-813X.

PYŠŇÁKOVÁ, Michaela ; HOHNOVÁ, Barbora. Současná mainstreamová mládež : od monolitické masy k neomezenému individualismu? In Sociologický časopis. 2010, č. 1, [v přípravě]. ISSN 0038-0288. https://doi.org/10.5817/SOC2007-1-2-237

RABUŠIC, Ladislav. Kde ty všechny děti jsou? Porodnost v sociologické perspektivě. Praha : Slon, 2001. 266 s. ISBN 80-86429-01-6.

RIESMAN, David. The Lonely Crowed : a Study of Changing American Character. Garden City : Doubleday Anchor Books. 1953, 345 s. ISBN 978-80-7017-062.

SAK, Petr. Proměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2000. 300 s. ISBN 80-7229-042-8.

SAK, Petr ; SAKOVÁ, Karolína. Mládež na křižovatce. Praha : Svoboda Servis, 2004. 240 s. ISBN 80-86320-33-2.

SMOLÍK, Josef. Fotbalové chuligánství. Historie, teorie a politizace fenoménu. 1. vyd. Karlovy Vary : VNP, 2008. 282 s. ISBN 80 -903556 -3 -7.

STEWART, Fiona. The Adolescents as Consumers. In COLEMAN, WARREN-ANDERSON (eds.). Youth Policy in the 1990s : the Way Forward. London : Routledge. 1992, s 203–226, 256 s. ISBN 0415058368.

THORNTON, Sarah. Club Cultures : Music, Media and Subcultural Capital. Middletown : Wesleyan University Press, 1996. 201 s. ISBN 0-819-56297-1.

TUČEK, Milan. Dynamika české společnosti. Praha : Slon, 2000. 482 s. ISBN: 80-86429-22-9.

ULE, Mirjana. Life and Value Orientations of Contemporary Youth : The Challenge of Change. In MACHÁČEK, L. (ed). Central European Network of Youth Research. The Central European Dimension of Youth Research. Trnava : VEDA. 2005, s. 9 – 19. [cit. 2009-15-08]. Dostupné z www: <http://www.youthandgeneration.org/downloads/publications/cenyr.pdf#page=9>.<http://wwwuiv.cz/rubrika/98>.

Vzdělávání. 2007, s. 108 – 120. [cit. 2009-15-08]. Dostupné z www: <http://czso.cz/csu/2008edicniplan.nsf/t/C70029095A/$File/09_vzdelani.pdf>.

WYN, Johanna ; WHITE, Rob. Rethinking Youth. London : Sage, 1997. 207 s. ISBN 0-415-06948-3.

Metriky

0


579

Views

372

PDF views