Proving Causal Nexus for Damage Caused by Connected Autonomous Vehicles

Vol.11,No.21(2020)

Abstract

Today’s road traffic system functions because of a complex set of rules. The key factor is a physical person sitting in the driver’s seat and controlling the vehicle. If instead of a physical person there is an autonomous system in charge of the vehicle, it is capable of a human-like decision making. Furthermore, it is communicating with other vehicles and with the surrounding infrastructure. This technological shift is so significant that it is necessary to revise fundamental legal principles and make sure that they will be applicable for autonomous technologies as well.

One of the principles requiring revision is the proof of causal nexus. For establishing legal liability for damage caused in a road traffic accident, it is first needed to prove the causal nexus between the conduct of a specific person (the driver) and the damage caused. When talking about autonomous vehicles, causality should not be proven between the conduct of the driver and the damage, but between conduct of another person (manufacturer, operator, programmer) and the damage. Nevertheless, there is still the problem that the damage will never be caused by one single vehicle. Other vehicles and infrastructure connected in the cooperative system will all held their part of responsibility.

This article focuses precisely on this road less travelled in AI legal research. The question is how to prove causality for multicausal damage in cooperative road-traffic systems. The article contains an analysis of current approach towards proving causal nexus in Czech law within relevant case law. Furthermore, it answers the question, whether it would be possible to prove causal nexus in cooperative systems while using the current legislation.


Keywords:
AI; causal nexus; multicausal damage; autonomous vehicle; cooperative intelligent transportation system

Pages:
s. 129–152
References

Seznam zdrojů

Literatura

DOLEŽAL, Adam, DOLEŽAL, Tomáš. Problematika prokazování příčinné souvislosti v medicínsko-právních sporech. Právník, 2013. 6/2013.

DOLEŽAL, Adam; DOLEŽAL, Tomáš. Uplatnění PETL při řešení složitých kauz v oblasti příčinné souvislosti v medicínskoprávních sporech. Soudní rozhledy, 2013. 7-8/2013.

DOLEŽAL, Tomáš; DOLEŽAL, Adam. Proof of causation in medical malpractice cases in the Czech republic. The Lawyer quarterly, 2015, 5.3.

HAMANOVÁ, Lucie. Prokazování příčinné souvislosti ve sporech o náhradu škody na zdraví způsobenou postupem lékaře non lege artis. Časopis zdravotnického práva a bioetiky, 2011. 1/2011.

KRAUSOVÁ, Alžběta et al. Výzkum potenciálu rozvoje umělé inteligence v České republice, Analýza právně-etických aspektů rozvoje umělé inteligence a jejích aplikací v ČR. Praha: Vláda ČR, 2018. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/evropske-zalezitosti/aktualne/AI-pravne-eticka-zprava-2018_final.pdf

LIM, Hannah YeeFen. Autonomous Vehicles and the Law: Technology, Algorithms and Ethics. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2018. https://doi.org/10.4337/9781788115117

MAURER, Markus, et al. Autonomous driving. Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Germany, 2016.

MELZER, Filip. Corpus delicti aneb obrana úpravy deliktního práva v návrhu občanského zákoníku. Bulletin advokacie, 2011. 3/2011. 24-27.

NOVÁK, David. Odraz příčinné souvislosti dle Principů evropského deliktního práva v české právní úpravě. Bulletin advokacie, 2019. 10/2019.

NOVOTNÁ, Marianna; ADAMOVÁ, Zuzana. Deliktná zodpovednosť za ujmu, ktorá vznikla při využívání systémov umelej inteligencie. In: Právo, obchod, ekonomika IX. Košice: Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, 2019. 445 – 455.

POLČÁK, Radim. Odpovědnost umělé inteligence a informační útvary bez právní osobnosti. Bulletin advokacie, 2018. No. 11. 23 -26.

SCHELLEKENS, Maurice. No-fault compensation scheme for self-driving vehicles. Law, Innovation and Technology, 2018. 2/10. 314 -333. https://doi.org/10.1080/17579961.2018.1527477

TICHÝ, Luboš; HRÁDEK, Jiří. Deliktní právo v návrhu občanského zákoníku. Právní fórum, 2012. 1, 6-21

TICHÝ, Luboš; HRÁDEK, Jiří. Prokazování příčinné souvislosti multikauzálních škod. Praha: Centrum právní komparatistiky, Právnická fakulta UK, 2010.

ŽOLNERČÍKOVÁ, Veronika. Homologation of Autonomous Machines from a Legal Perspective. In: Proceedings of the EXplainable AI in Law Workshop co-located with the 31st International Conference on Legal Knowledge and Information Systems (JURIX 2018). CEUR Workshop Proceedings, 2019. 51-52

Právní předpisy

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník

Příloha č. 2 k Vyhlášce č. 341/2014, o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Soudní rozhodnutí

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR ze dne 27. 9. 1968 sp. zn. 7 Cz 111/68, [R 66/1969 civ.]

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 21. 2. 2002 sp.zn. 21 Cdo 300/2001

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 23. 2. 2006 sp. zn.25 Cdo 2440/2005

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 19. 3. 2008, sp. zn. 25 Cdo 657/2006

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 15. 7. 2008, sp. zn. 25 Cdo 1500/2006

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12. 8. 2008 sp. zn. I. ÚS 1919/08

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12. 8. 2008 sp. zn. I. ÚS 1919/08

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 28. 5. 2009 sp. zn. 5 Cdo 1054/2007

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 19. 12. 2012 sp. zn. 25 Cdo 1474/2011

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 27. 3. 2013 sp. zn. 25 Cdo 4199/2013, [NS 1747/2014]

Rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 18. 3. 2015 sp. zn. 25 Cdo 3925/2013, [NS 1305/2015]

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 20. 12. 2016 sp. zn. III. ÚS 3067/13

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 20. 12. 2016 sp. zn. III. ÚS 3067/13

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 20. 12. 2016 sp. zn. III. ÚS 3067/13

Nelegislativní dokumenty

Evropská komise. Pracovní dokument Odpovědnost za vznikající digitální technologie, doprovázející dokument Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Evropské Radě, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů ze dne 25.4.2018 Umělá inteligence pro Evropu. Brusel, 2018. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX%3A52018SC0137

Evropská komise. Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Evropské Radě, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů Evropská strategie týkající se spolupracujících inteligentních dopravních systémů, milník na cestě ke spolupracující, propojené a automatizované mobilitě. Brusel, 2016. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016DC0766

Evropská skupina deliktního práva. Principy evropského deliktního práva. 2005. Dostupné z: http://www.egtl.org/index.html

Expertní skupina Gear 2030. Roadmap – discussion. Brusel, 2016. Dostupné z: https://circabc.europa.eu/sd/a/a68ddba0-996e-4795-b207-8da58b4ca83e/Discussion%20Paper%C2%A0-%20Roadmap%20on%20Highly%20Automated%20Vehicles%2008-01-2016.pdf

Ministerstvo dopravy. Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050). Praha, 2016. Dostupné z: https://www.czechspaceportal.cz/3-sekce/its---inteligentni-dopravni-systemy/strategicke-dokumenty-a-legislativni-akty/akcni-plan-rozvoje-its/

Ministerstvo dopravy. Vize autonomní mobility. vypracovaný Ministerstvem dopravy. Praha, 2017. Str. 4 Dostupné z: https://www.czechspaceportal.cz/3-sekce/its---inteligentni-dopravni-systemy/strategicke-dokumety/vize-rozvoje-autonomni-mobility/

Ministerstvo dopravy. Základní informace o C-ITS. Praha, 2018. Dostupné z: https://c-roads.cz/?page_id=275 [cit. 1. 4. 2019]

Metrics

0


575

Views

179

PDF (Čeština) views