Obohacování psychoterapeutické praxe poznatky z neurověd - PSB a Graweho model
Roč.8,č.2(2014)
Psychoterapie a neurovědy (tematické číslo)
Ve svém článku se snažím ilustrovat, jaký může být přínos stále vzrůstajícího objemu poznatků přicházejících z neurovědního výzkumu pro běžnou psychoterapeutickou praxi. Nejprve se krátce zamýšlím nad vývojem terapeuta, abych obecněji zarámoval osobní konkrétní zkušenost z integrace takových informací do uvažování nad procesem terapie. Využívám k tomu konkrétních příkladů styčných ploch PessoBoyden psychomotorické psychoterapie (PBSP) a Graweho konzistenčně-teoretického modelu. PBSP šířeji představuji jako moderní terapeutickou školu, která se neustále vyvíjí. Její účinnost zatím nebyla ve větším rozsahu zkoumána řádnými studiemi, a tak je zajímavé zjišťovat, jak některé teoretické koncepty i specifická praxe této školy korelují s Graweho závěry. Empirická podstata PBSP se dobře doplňuje s empirickými daty získanými neurovědními postupy.
konzistenčně-teoretický model; neurovědy; PBSP; psychoterapie
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2018 Psychoterapie