Systematic review of mixed methods research designs published in the journal Pedagogická orientace between 2006–2016
Vol.28,No.1(2018)
This paper reports on research studies published in the journal Pedagogická orientace in the period 2006–2016 by employing systematic content analysis. The present paper aims to provide a detailed map of the application of mixed methods research in education that was published in this journal. Mixed method research is relatively new in the social and human sciences. The methodology of mixed methods research has developed a set of procedures that can be used in planning mixed methods research studies. This paper uses a systematic literature review to help review the literature in a transparent and unbiased way. It begins with brief information about the purpose of the research study and states research questions, provides an overview of meta-analysis and mixed methods research designs, presents research findings, and then discusses the important results. We can state that the methodological profile of the journal Pedagogická orientace in the last three years is better than it was ten years ago, and that the trend has been towards improvement. The paper concludes with a discussion of the growth of interest in mixed methods research which is expressed in journal papers. It is possible to conclude that theoretical and practical contributions of mixed methods research in education have been increasing and improving, especially thanks to papers published in Pedagogická orientace.
mixed methods research; research designs; research methods; meta-analysis; education
Bergman, M. M. (2011). O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu: o překonávání nekompatibility kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 21(4), 457–473.
Cameron, R., & Molina-Azorin, F. J. (2011). The acceptance of mixed methods in business and management research. International Journal of Organizational Analysis, 19(3), 256–270. https://doi.org/10.1108/19348831111149204">https://doi.org/10.1108/19348831111149204
Creswell, W. J. (2009). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage.
Creswell, J. W. (2013). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage.
Creswell, J. W. (2014). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage.
Creswell, W. J., & Plano Clark L. V. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: Sage.
Croniger, R. G., & Valli, L. (2009). Mixing it about methods. Educational Researcher, 38(7), 541–545. https://doi.org/10.3102/0013189X09348787">https://doi.org/10.3102/0013189X09348787
Eger, L., & Egerová, D. (2014). Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU v Plzni.
Fetters, D. M., Curry, A. L., & Creswell, W. J. (2013). Achieving integration in mixed methods designs – principles and practices. Health Service Research, 4(6), 2134–2156. https://doi.org/10.1111/1475-6773.12117">https://doi.org/10.1111/1475-6773.12117
Foltýnová, D. (2009). Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení. Pedagogická orientace, 19(2), 72–88.
Formánková, T., & Eger, L. (2016). Uživatelské testování www stránek a testování oční kamerou. Marketing & komunikace, 26(4), 8–9.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gavora, P. (2013). Validita a reliabilita výskumných nástrojov: princípy a reálna prax. Pedagogická orientace, 23(4), 511–534. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-511">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-511
Gavora, P. (2015). Metodologický profil kvantitativných výskumných štúdií publikovaných v časopise Pedagogika: porovnavanie období 1995–2000 a 2010–2014. Pedagogika, 65(4), 372–391.
Gracová, B., & Labischová, D. (2012). Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace, 22(4), 516–543. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-4-516">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-4-516
Gray, E. D. (2009). Doing research in the real world. London: Sage.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Hendl, J. (2014). Statistika v aplikacích. Praha: Portál.
Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janík, T. (2007). Cílová orientace ve výuce fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 17(1), 12–33.
Janík, T. (2010). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20(2), 5–22.
Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.
Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Kostková, K., Janík, M., & Hublová, G. (2014). Profesní vidění učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), 151–175.
Johnson, B. R., & Onwuegbuzie, J. A. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014">https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Kostková, K. (2013). K rozvoji interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka. Pedagogická orientace, 23(1), 72–91. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-1-72">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-1-72
Mareš, J. (2000). Pedagogicko-psychologické práce publikované v časopise Pedagogika v letech 1951–2000. Pedagogika, 50(3), 365–405.
Mareš, J. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 65(2), 113–142.
Mareš, J., & Honsnejmanová, I. (2011). Diskuse o pedagogických časopisech v České republice. Pedagogická orientace, 21(1), 104–113.
Molina-Azorin, F. J., & Cameron, R. (2010). The application of mixed methods in organisational research: A literature review. The Electronic Journal of Business Research Methods, 8(2), 95–105.
Myšková, L., Smetáčková, I., Novotná, H., Onder, J., Kuželová, H., & Ptáček, R. (2015). Vzdělání u osob se zkušeností s náhradní formou péče v dětství. Pedagogická orientace, 25(1), 63–83. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-63">https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-63
Naia, A., Babtista, R., Januário, C., & Trigo, V. (2014). Entrepreneurship education literature in the 2000s. Journal of Entreperneurship Education, 17(2), 118–142.
Preissová Krejčí, A., Cichá, M., & Máčalová, J. (2016). Values and attitudes orientation of Czech teachers and students focusing on accepting or rejecting the otherness of cultural and ethnic minorities. Pedagogická orientace, 26(4), 677–694. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-4-659">https://doi.org/10.5817/PedOr2016-4-659
Průcha, J. (1990). Metaanalýza v pedagogickém výzkumu. Pedagogika, 40(4), 417–428.
Průcha, J. (2015). Pedagogické časopisy: jejich využívání jako informačních zdrojů. Pedagogická orientace, 25(1), 122–130. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-122">https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-122
Randolph, J. J. (2009). A guide to writting the disertation literature review. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14(13), 1–13.
Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
Sirelkhatim, F., & Gangi, Y. (2015). Entrepreneurship education: A systematic literature review of curricula contents and teaching methods. Cogent Business & Management, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.1080/23311975.2015.1052034">https://doi.org/10.1080/23311975.2015.1052034
Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721–752. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-5-721">https://doi.org/10.5817/PedOr2014-5-721
Složilová, E. (2011). Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu. Pedagogická orientace, 21(1), 51–69.
Soukup, P. (2016). Užívání statistické a věcné významnosti v časopise Pedagogická orientace a Pedagogika v posledních deseti letech: pohled statistika. Pedagogická orientace, 6(2), 182–201. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-2-182">https://doi.org/10.5817/PedOr2016-2-182
Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478
Švec, Š. (2010). Súčasný pedagogický výskum na Slovensku. Pedagogická orientace, 20(2), 23–39.
Uttl, B., White, C. A., & Gonzales, D. W. (2017). Meta-analysis of faculty’s teaching effectiveness: Student evaluation of teaching, ratings and student learning are not related. Studies in Educational Evaluation, 54, 22–42. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.007">https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.007
Vaculová, I. (2008). Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování. Pedagogická orientace, 18(2), 3–21.
Viersma, W., & Jurs, S. G. (2009). Research methods in education. An introduction. Boston: earson.
Vlčková, K., & Lojdová, K. (2016). Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 26(3), 482–511. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482">https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2018 Ludvík Eger