Research on visuals in geography textbooks: A review

Vol.28,No.1(2018)

Abstract

The article is a review study. Its aim is to define and critically evaluate the methodological approaches of visual research in geography textbooks. Another aim of this study is to summarize the main conclusions of selected studies. There is a clear terminological inconsistency in naming the visual component of textbooks. Altogether 92 studies in Czech and English were analysed without time and territory specifications. Multidisciplinary full-text databases (EBSCO, WoS, SCOPUS, ERIC, ProQuest and Geobibline) were searched using a combination of keywords in Czech and English language. The analysis of the research shows that the expert assessments prevail in the research using predominantly quantitative methods, especially quantitative content analysis of visuals; a questionnaire and a didactic test are of major importance in the quantitative user assessment have questionnaire and the didactic test. In addition, unequal distribution of visually-oriented research textbook across age groups was found; a neglected area of research is assessment or analysis of textbooks for the ISCED 1 age group. According to the results of the analysed studies, photographs are the most important visuals in geography textbooks; although the map is one of the typical geographical visual, its share on the total number of visuals in textbooks is relatively low.


Keywords:
visuals; geography textbook; homeland study textbook; textbook with geographic content; review study
References

Baican, V. (2007). Size and sum of the cartographic representations from the Romanian cartographic school manuals after 1989. Analele Stiintifice ale Universitatii, 53(2), 191–194.

Balchin, W. G. V. (1976). Graphicacy. The American Cartographer, 3(1), 33–38. https://doi.org/10.1559/152304076784080221">https://doi.org/10.1559/152304076784080221

Bednařík, M. (1981). Problematika informační struktury učebnice fyziky. Acta Univ. Palackianae Olomucensis, 69(2), 225–241.

Behnke, Y. (2014). Visual qualities of future geography textbook. European Journal of Geography, 5(4), 56–66.

Bláha, J. D. (2010). Various ways of assessment of cartographic works. In G. Gartner & F. Ortag (Eds.), Cartography in Central and Eastern Europe (s. 211–231). New York: Springer.

Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. Educational Psychology Review, 14(1), 5–26. https://doi.org/10.1023/A:1013176309260">https://doi.org/10.1023/A:1013176309260

Červený, P. (2001). Hodnocení kartografických výstupů v učebnicích zeměpisu a geografie pro základní a střední školy. In K. Jedlička & V. Čada (Eds.), 14. kartografická konference. Plzeň: Západočeská univerzita. Dostupné z http://old.gis.zcu.cz/kartografie/konference2001/sbornik/cerveny/Cerveny_referat.htm

Dobrylovský, J. (2009). Dlouhodobé trendy ve vývoji obsahu učebnic zeměpisu pro gymnázia. E-Pedagogium, 8(5), 7–25.

Đukičin, S., Ivanović-Bibić, L., Lukić, T., & Dubovina, Z. (2014). Analysis of the utilization of supplementary illustrations: An example of the selected teaching units from the fifth grade geography textbook (Republic of Serbia). Geographica Pannonica, 18(4), 29–95.

Fedotova, O., Latun, V., & Okuneva, I. (2014). Visual image of the continent in Russian textbooks on geography (1825–2013). Procedia – Social and Behavioral Sciences, 14(5), 731–737.

Gavora, P. (2008). Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Vydavateľstvo UK.

Gregory, D., Johnston, R., Pratt, G., Watts, M., & Whatmore, S. (Eds.). (2009). The dictionary of human geography. Malden: Blackwell.

Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.

Christner, L., & Kleier, C. (2011). Quantitative reasoning in introductory environmental science textbooks. Journal of Environmental Studies and Sciences, 1(4), 296–300. https://doi.org/10.1007/s13412-011-0063-7">https://doi.org/10.1007/s13412-011-0063-7

Janík, T. (2006). Teorie konceptuální změny učebnice. In J. Maňák & D. Klapko (Eds.), Učebnice pod lupou (s. 33–44). Brno: Paido.

Janko, T. (2012). Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Brno: Masarykova univerzita.

Janko, T. (2015). Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie. Pedagogická orientace, 25(2), 225–248. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-225">https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-225

Janoušková, E. (2009). Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. Pedagogická orientace, 19(1), 56–72.

Jennkins, S. A. (2006). A content comparison of six physical geography textbooks spanning a century. International Research in Geographical and Environmental Education, 15(1), 1–14. https://doi.org/10.2167/irgee183.0">https://doi.org/10.2167/irgee183.0

Knecht, P., & Lokajíčková, V. (2013). Učební úlohy jako příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů: analýza koherence učebnic a RVP ZV. Pedagogika, 64(2), 167–181.

Kohoutek, R. (2008). Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace, 18(3), 3–22.

Kučerová, S. R., Novotná, K., Hátle, J., & Bláha, J. D. (2014). Geographical names frequency map as a tool for the assessment of territorial representations in geography textbooks. In P. Knecht, E. Matthes, S. Schütze, & B. Aamotsbakken (Eds.), Methodologie und Methoden der Schulbuch-und Lehrmittelforschung (s. 264–278). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada.

Lewalter, D. (2003). Cognitive strategies for learning from static and dynamic visuals. Learning and Instruction, 13(2), 177–189. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00019-1">https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00019-1

Macek, Z. (1984). Obraz jako didaktický prostředek Pedagogika, 34(4), 453–469.

Mareš, J. (1995). Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 45(4), 318–327.

Mareš, J. (2002). Pedagogicko-psychologický výzkum založený na obrazovém materiálu. Československá psychologie, 46(2), 120–137.

Mason, L., Pluchino, P., & Tornatora, M. C. (2015). Eye-movement modeling of integrative reading of an illustrated text: Effects on processing and leasing. Contemporary Educational Psychology, 41(1), 172–187. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.01.004">https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.01.004

McTigue, E. M., & Flowers, A. C. (2011). Science visual literacy: Learners’ perceptions and knowledge of diagrams. The Reading Teacher, 64(8), 578–589. https://doi.org/10.1598/RT.64.8.3">https://doi.org/10.1598/RT.64.8.3

Meijer, H. (1997). Images of Netherlands. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 88(1), 85–90.

Melbo, I. R., & Waterman, I. R. (1936). Pictures in geography textbooks. The Elementary School Journal, 36(5), 362–376. https://doi.org/10.1086/457336">https://doi.org/10.1086/457336

Metallinos, N., Muffoletto, R., Petterson, R., Shaw, J., & Takakuwa, Y. (1990). The use of verbovisual information in textbooks – a cross-cultural experience. London: University of London.

Paik, H. (1994). A comparative study of the map content included in junior high school world geography textbooks and school atlases in USA and Korea (Disertační práce). Pittsburgh: University of Pittsburgh.

Paivio, A. (2014). Mind and its evolution: A dual coding theoretical approach. New York: Psychology Press.

Peeck, J. (1993). Increasing picture effects in learning from illustrated text. Learning and Instruction, 3(1), 227–238. https://doi.org/10.1016/0959-4752(93)90006-L">https://doi.org/10.1016/0959-4752(93)90006-L

Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií: výsledky analýzy učebnic němčiny. Pedagogická orientace, 22(2), 243–265. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243

Peterson, M. O. (2016). Schemes for integrating text and image in the science textbook: Effects on comprehension and situational interest. International Journal of Environmental & Science Education, 11(6), 1365–1385.

Pettersson R. (1991). The use of verbo-visual information in the teaching of geography: Views from teachers. Washington: International Visual Literacy Association.

Pluskal, M. (1989). Hodnocení kvality textu učebnic zeměpisu. Sborník ČSGS, 94(4), 285–292.

Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.

Průcha, J. (2006). Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe. In J. Maňák & D. Klapko (Eds.), Učebnice pod lupou (s. 9–23). Brno: Paido.

Průcha, J. (2008). Možnosti výzkumu učebnic ve vztahu k učení. In P. Knecht & T. Janík (Eds.), Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 28–36). Brno: Paido.

Pupala, B., & Mašková, M. (1997). Slovensko na mapách detí: detská naivná kartografia. Pedagogika, 48(4), 317–328.

Pýchová, I. (1990). K funkci vizuálií v rozvoji osobnosti žáka. Pedagogika, 40(6), 669–684. Řezníčková, D. (2014). Didaktika geografie: proměny identity oboru. In I. Stuchlíková & T. Janík, et al. (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (s. 259–288). Brno: MU.

Slough, S. W., McTigue, E. M., Kim, S., & Jennings, S. K. (2010). Science textbooks use of graphical representation. Reading Psychology, 31(3), 301–325. https://doi.org/10.1080/02702710903256502">https://doi.org/10.1080/02702710903256502

Spousta, V. (2007). Vizualizace. Brno: Masarykova univerzita.

Šimeková, J. (1993). Hodnotenie rukopisu Stanko a kol.: vlastivěda pre 3. roč. ZŠ. Technológia vzdelávania, 1(2), 10–11.

Šťovíčková, I. (2016). Postavení a obsahová vybavenost fyzické geografie v současných českých učebnicích zeměpisu pro základní školy a nižší stupně gymnázií (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Tang, G. M. (1994). Textbook illustrations: A cross-cultural study and its implications for teachers of language minority students. The Journal of Educational Issues of Language Minority Students, 13(2), 175–194.

Trahorsch, P., Kučerová, S. R., Bláha, J. D., Knecht, P., & Janko T. (2017). Hodnocení eografických vizuálií žáky základních škol: pilotní studie. In S. Michek, J. Vondroušová, & J. Vítová (Eds.), Vliv technologií v oblasti vzdělávání a v pedagogickém výzkumu (s. 114–116). Hradec Králové: Gaudeamus.

UNESCO Institute for Statistics (2012). International standard classification of education: ISCED 2011. Montreal: UNESCO Institute for Statistics.

Veriki, I. (2002). What is the value of graphical displays in learning? Educational Psychology Review, 14(3), 261–312. https://doi.org/10.1023/A:1016064429161">https://doi.org/10.1023/A:1016064429161

Voženílek, V., Kaňok, J., Bláha, D., Dobešová, Z., Hudeček, T., Kozáková, M., & Němcová, Z. (2011). Metody tematické kartografie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Wahla, A. (1983). Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN.

Walford, R. (1995). Geographical textbooks 1930–1990. Paradigm, 1(18), 1–12.

Wedden, P. (1997). Learning through maps. In M. Williams & D. Tilbury (Eds.), Teaching and learning geography (s. 168–179). New York: Routledge.

Wright, D. R. (1979). Visual images in geography texts: The case of Africa. Geography, 64(3), 205–210.

Ysar, O., & Seremet, M. (2007). A comparative analysis regarding pictures included in secondary school geography textbooks taught in Turkey. International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 157–187. https://doi.org/10.2167/irgee216.0">https://doi.org/10.2167/irgee216.0

Metrics

0


1255

Views

524

PDF (Čeština) views