Feminizace školství a její pedagogické konsekvence

Vol.12,No.4(2002)

Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou feminizace učitelské profese. Dokládá, že feminizace představuje celosvětový trend ve školství vyspělých zemí. V článku jsou zvažovány možné dopady feminizace na chování a vývoj žáků základních škol. Mezi hlavní negativní důsledky vysokého podílu žen mezi učiteli patří vznik jednostranných pedagogických kolektivů, což se nepříznivě promítá do klimatu učitelských sborů, dále přetíženost žen vyplývající z plnění náročných a odpovědných úkolů ve škole a pramenící z péče o svou rodinu a konečně narušení vyváženosti mezi působením mužského a ženského elementu ve výchově. V závěru stati jsou uvedeny argumenty na podporu zvýšení počtu mužů ve školách.

Keywords:
feminizace; zaměstnanost žen; feminizace učitelské profese; prestiž učitelského povolání; edukační prostředí školy; psychosociální parametry školního prostředí; Männliches Erziehungsprinzip
References

Feminizace ve školství. Praha: Ustav pro informace ve vzdělavani, 1994. ISBN 80-211-0205-5.

Historická ročenka školství v České republice. Praha: Ustav pro informace ve vzdělavani, 1998. ISBN 80-211-0291-8.

Parízek, V. Ekonomicky a socialni zaklad učitelstvi. In Učitelství jako profese. Liberec: TU, 2000, s. 34-42. ISBN 80-7083-390-4.

Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portal, 1997. ISBN 80-7178-170-3.

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portal, 1995. ISBN 80-7178-029-4.

Skořepa, M. Červánky. Občanská nauka a výchova v úkolech. 1. dil, 2. pozm. vyd. Praha: SPN, 1936.

Statistická ročenka České republiky 1996. Praha: Scientia, 1996. ISBN 80-7183-250-2.

Statistická ročenka České republiky 2001. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-250-2.

Statistická ročenka školství 2000/2001. Praha: Ustav pro informace ve vzdělavani, 2001. ISBN 80-211-0378-7.

Základní školství v České republice. Retrospektiva let 1780-1989. Praha: Ustav pro informace ve vzdělavani, 1991.

Metrics

1301

Views

1205

PDF (Czech) views