Vliv výchovy v rodině na kázeň žáků ve škole

Vol.14,No.3(2004)

Abstract

A lack of discipline represents a great problem of contemporary schools. Family is often considered one of the main causes and factors which might lead to it. This study attempts to answer the question whether there is a connection between upbringing in family and discipline at school or not. Mathematical and statistical analyses of the results proved that a statistically relevant connection between the measured variables really exists.

 

 


Keywords:
kazeň; rizikove faktory školni kazně; způsob vychovy v rodině; měřeni kazně ve škole
References

Bendl, S. Dotaznikove šetřeni o subjektivni obtižnosti učitelskych činnosti. Pedagogika, 1997, roč. 47, č. 1, s. 54-64.

Bendl, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001.

Bendl, S. Přispěvek k hodnoceni kazně žaků. In Spilková, V., VaŠutová, J. (ed.) Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském, kontextu. Výstupy řešení výzkumného záměru PedF UK za rok 2001. II. dil. Metody a vysledky empirickych vyzkumů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogicka fakulta, 2002, s. 127-140.

Blížkovský, B., Kučerová, S., Kurelová, M., a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000.

Bloch, A. M. Combat neurosis in inner-city schools. Psychiatry, 1978, 135, s. 1189-1192.

Čap, J. Psychologie mnohostranného vývoje Člověka. Praha: SPN, 1990.

Čap, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.

Čap, J., Boschek, P. Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině. Přiručka. Bratislava, Brno: Psychodiagnostika, 1994.

Dodge, K.A., Pettit, G.S. A biopsychosocial model of the development of chronic conduct problems in adolescence. Developmental Psychology, 2003, roč. 39, č. 2, s. 349-371.

Gatzemann, A. Schule und Gewalt. Bamberg: WVB, 2000.

Hawkins, J. D., Catalano, R. F., Artur, M. W. Promoting science-based prevention in communities. Addictive Behaviors, 2002, roč. 27, č. 6, s. 951-976.

Kolář, M. Bolest Šikanování. Praha: Portal, 2001.

Locke, L. M., Prinz, R. J. Measurement of parental disciplině and nurturance. Clinicál Psychology Review, 2002, roč. 22, č. 6, s. 859-929.

Maccoby, E.E., Martin, J. A. Socialization in the context of the family: parent-child

interaction. In Hetherington, E. M. (ed.) Handbook of Child Psychology: Socialization, personality and social development. Volume 4. New York: Wiley, 1983.

Rose, L.C., Gallup, A.M. The 30th Annual Phi Delta Kappa/ Gallup Poll of the Public’s Attitudes Toward the Public Schools. Phi Delta Kappan, 1998, roc. 80, č. 1, s. 41-56.

Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portal, 1995.

Sadker, M.P., Sadker, D. M. Teachers, Schools and Society. New York: McGraw-Hill, 1991.

Šimoník, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994.

Metrics

1668

Views

1039

PDF (Czech) views