Between practice and theory in teacher education: notes on the Czech translation of Korthagen et al.’s book

Vol.22,No.3(2012)

Abstract
This theoretical paper follows the publication of the Czech translation of the book by F. A. J. Korthagen et al. Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. The paper consists of two parts. In the first part, the key (leading) ideas of Korthagen’s approach are introduced; the text is descriptive without the ambition to provide a critical analysis. Such analysis is the topic of the second part of the text. The authors revisit some of the ideas of Korthagen’s approach, analyse them and discuss them in a wider context of some newer approaches. They focus on three problem areas: (1) The nature of the relationship between practice and theory – underestimating Theory with capital T? (2) The importance of reflection in teachers’ professional development – deemphasising content? (3) Supporting professional learning – a limited view on supervision? Towards the end of the paper, the authors discuss how the presented ideas could inspire the practice of teacher education in the Czech Republic.

Keywords:
practice; theory; teacher education; reflection; instruction; supervision
References

Argyris, C., & Schön, D. (1992). Theory in practice: Increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.

Boshuizen, H. P. A., Bromme, R., & Gruber, H. (2004). Introduction: On the long way from novice to expert and how travelling changes the traveller. In H. P. A. Boshuizen, R. Bromme, & H. Gruber (Eds.), Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert (s. 3–7). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Dann, H. D., Müller-Fohrbrodt, G., & Cloetta, B. (1981). Sozialisation junger Lehrer im Beruf. Praxisschock drei Jahre später. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 13(3), 251–262.

Feiman-Nemser, S., & Beasley, K. (2007). Discovering and sharing knowledge: Inventing a new role for cooperating teachers. In D. Carroll, H. Featherstone, J. Featherstone, S. Feiman-Nemser, & D. Roosevelt (Eds.), Transforming teacher education: Reflections from the field (s. 139–160). Cambridge, MA: Harvard Education Press.

Freudenthal, H. (1978). Weeding and sowing: Preface to a science of mathematical education. Dordrecht: Reidel.

Fuller, F. F., & Bown, O. H. (1975). Becoming a teacher. In K. Ryan (Ed.), Teacher education, the 74th yearbook of the National Society for the Study of Education (s. 25−52). Chicago: University of Chicago Press.

Gudmundsdottir, S., & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59–70. https://doi.org/10.1080/0031383870310201">https://doi.org/10.1080/0031383870310201

Haimes, D. H. (1996). The implementation of a „Function“ approach to introductory algebra: A case study of teacher cognitions, teacher actions, and the intended curriculum. Journal of Research in Mathematics Education, 27(5), 582–602. https://doi.org/10.2307/749849">https://doi.org/10.2307/749849

Hinsch, R. (1979). Einstellungswandel und Praxisschock bei jungen Lehrern, eine empirische Längsschnittuntersuchung. Weinheim: Beltz.

Janík, T., & Minaříková, E. et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. Brno: Paido.

Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Hajdušová, L., Hesová, A., Lukavský, J., Minaříková, E., Píšová, M., & Švecová, Z. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: VÚP.

Kasáčová, B. (2006). Reflexie študentov učiteľstva z pohľadu kvalitatívneho výskumu. Pedagogika, 56(1), 58–79.

Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Lloyd, G. M., & Wilson, M. S. (1998). Supporting innovation: The impact of a teacherʼs conceptions of functions on his implementation of a reform curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 248–274. https://doi.org/10.2307/749790">https://doi.org/10.2307/749790

Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (část 1). Pedagogika, 56(4), 364–379.

Lukas, J. (2008). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (část 2). Pedagogika, 57(1), 36–49.

Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů: teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Pedagogická fakulta OU.

Maňák, J. (2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257–271.

McGraw, L. (1987). The anthropologist in the classroom: A case study of Chris, a beginning social studies teacher. Stanford: Stanford University, School of Education.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181

Píšová M., & Duschinská, K. et al. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Píšová, M. (1999). Novice teacher. Pardubice: Sci. Pap. University of Pardubice, Series C, Supplement 1.

Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií.

Schmidt, H. G., & Boshuizen, H. P. A. (1992). Encapsulation of biomedical knowledge. In D. A. Evans & V. L. Patel (Eds.), Advanced models for cognition or medical training and practice (s. 265–282). New York: Springer.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. New York: Basic Books.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 62(3), 262–287.

Spilková, V., & Vašutová, J. et al. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PedF UK v Praze.

Spilková, V. et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.

Staub, C. F., West, L., & Bickel, D. P. (2003). What is content-focused coaching? In L. West & F. C. Staub (Eds.), Content-focused coaching: Transforming mathematics lessons (s. 1–17). Portsmouth: Heinemann.

Štech, S. (2004). Psychodidaktika jako obrat k účinnému vyučování. Pedagogika, 54(1), 58−63.

Stein, M. K., Baxter, J. A., & Leinhardt, G. (1990). Topic-matter knowledge and elementary instruction: A case from functions and graphing. American Educational Researcher, 27(4), 639−663. https://doi.org/10.3102/00028312027004639">https://doi.org/10.3102/00028312027004639

Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido.

Višňovský, E., Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadie a súčasné ilúzie. Pedagogická orientace, 22(3), 305−335. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-305">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-305

Voňková, H. (2011). Příprava učitelů a pedagogická praxe v Nizozemsku. In S. Bendl et al., Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Zeichner, K., & Tabachnik, B. R. (1981). Are the eff ects of university teacher education washed out by school experience? Journal of Teacher Education, 32(3), 7−11. https://doi.org/10.1177/002248718103200302">https://doi.org/10.1177/002248718103200302

Metrics

0


921

Views

610

PDF (Čeština) views