Understanding pedagogical existence: Contribution to the spiritual renewal

Vol.22,No.3(2012)

Abstract
Similarly to all pedagogical activities, in view of the present situation of man and his world, pedagogical existence is expected to undergo profound transformations. Understanding the nature of the hierarchical structure of pedagogical existence is a potential precondition of these transformations. The hierarchical structure contains the following seven levels: 1. rectification of human circumstances; 2. interpersonal relations; 3. specificity of the spheres of cognition and behaviour; 4. interconnection between the spheres of cognition and behaviour; 5. the cultural, philosophical (ideological) potential of cognition and behaviour; 6. learning and experiencing the meaning, higher values and spirituality, 7. deeds, action, behaviour, utilisation. The first, basic level and the top levels, i.e. from the fifth to the seventh, can be considered preconditions of desirable transformations within education.

Keywords:
levels of pedagogical existence; transformations within education; mission of pedagogy and schools; the will to do good
References

Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filozofie. Praha: SPN.

Čapková, D. (1992). Obecná porada a její význam. In J. A. Komenský, Obecná porada o nápravě věcí lidských. Sv. I. Praha: Svoboda.

Delors, J. (Ed.). (1997). Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní konference UNESCO „Vzdělání pro 21. století“. Praha: PedF UK.

Enomiya-Lassalle, H. M. (1995). Zenová meditace. Brno: Cesta.

Fink, E. (1996). Bytí, pravda, svět. Praha: OIKOYMENH.

Helus, Z. (2012, rukopis). Společenská krize – důsledky pro pojetí edukace jakožto starosti o člověka. In H. Lukášová (Ed.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení. Praha: Asociace waldorfských škol ČR.

Komenský, J. A. (1958). Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Sv. I. Praha: SPN.

Komenský, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věci lidských. I., II., III. svazek. Praha: Svoboda.

Kühlewind, G. (2010). Služebníci Slova. Člověk jako slovo a rozhovor. Hranice: Fabula.

Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.

Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.

Mareš, J. (Ed.). (2008). Kvalita života dětí a dospívajících III. Brno: MSD.

Patočka, J. (1992). Komenského Všeobecná porada. In J. A. Komenský, Obecná porada o nápravě věcí lidských. Sv. III. Praha: Svoboda.

Ries, L. (2011). Člověk a výchova II. K humanizaci školy a edukace. Ostrava: OU, Pedagogická fakulta.

Říčan, P. (2006). Spiritualita jako základ mravní výchovy. Pedagogika, 56(2), 119–131.

Šalda, F. X. (1948). Studie o umění a básnících. Praha: Melantrich.

Štech, S. (1992). Škola stále nová. Praha: Univerzita Karlova.

Metrics

0


495

Views

367

PDF (Čeština) views