Syntetická povaha osobnosti učitele

Vol.13,No.4(2003)

Abstract

Kvalita osobnosti učitele je klíčovým problémem všech školských reforem. Úroveň socioprofesní připravenosti učitele a jeho osobnostních kvalit se stávají determinujícími nejen pro efektivitu práce školy, ale i celkovou vzdelanostní úroveň společnosti. Osobnost učitele představuje složitý, polydimenzální jev, který se externě projevuje jako integrovaný soubor biofyzických a psychických osobnostních dispozic, jimiž je osobnost profilována axiologicky, gnozeologicky a praxeologicky. Imaginatívni, fantazijní, intuitivní a  improvizační schopnosti tvoří základ tvořivosti pedagogické, v níž lze spatřovat syntetizující složku učitelovy osobnosti.


Keywords:
Osobnost učitele; syntetická povaha osobnosti; osobnostní dispozice; pedagogické role; sociální role; pedagogická tvořivost; kreativita učitele
References

Blížkovský, B. Pedeutologie a gradace profesionality pedagogických pracovníků. Pedagogika, roč. 40. 1990, č. 5, s. 503-519.

Hummel. C. Education Today for the World of Tomorrow. Paris: UNESCO, 1988.

Krajevskij, V. V. Povýšenie kvalifikácii pedagogičeskich kádrov. Pedagogika, 1992, č. 7/8, s. 55-58.

Rassekh, S., Vaidenau. G. The Contens of Education. Paris: UNESCO, 1987.

Spousta, V. Chcete se stát dobrým učitelem? K diskusi o socioprofesní přípravě učitelů na přelomu tisíciletí. Universitas, 1992, č. 2, s. 34-40.

Spousta, V. Osobnost pedagoga volného času. In Spousta, V., a kol. Teoretické základy výchovy ve volném čase. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, s. 128-136.

Spousta, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996.

Wichmann, J. Célestin Freinet - ein Wegbereiter der modernen Erlebnispädagogik? Lüneburg: Verlag Edition Erlebnispädagogik, 1992.

Zelina, M. Osobnosť učiteľa. Pedagogická revue, roč. 43, 1990, č. 3, s. 197-208.

Metrics

789

Views

403

PDF (Čeština) views