Vzdělávání učitelů: Vliv pedagogických intervencí na změnu studentova pojetí výuky
Vol.13,No.2(2003)
The study deals with the changes of studenťs conception (belief) of teaching due to pedagogical interventions supporting ex-periential teaching of students and their self-reflection. The authors describe starting points, design and the results of action research of these changes in a one-semester course (seminář, workshop) of generál theory of the instruction. They used two types of questionnaires: the one with questions requiring students to form answers and the other one with statements where students were supposed to express the degree of their consent. The research showed that despite only a very short term of pedagogical influencing (one semester), the students begin to extend and improve their conception of teaching, and some of them even show more signiíicant changes of their originál partial conceptions.
student´s conception (belief) of teaching; pedagogical intervention; experiential learning; self-reflection; changes of studenťs conception of teaching; questionnaires of student´s conception of teaching
GEORGHIADES, P. Beyond conceptual change learning in science education: Focusing on transfer, durability and metacognition. Educational Research, 42, 2000, č. 2, s. 119 až 139.
JORAM, E . , GABRIELE, A. J . Preservice Teachers' Prior Beliefs: Transforming Obstacles into Opportunities. Teaching and Teacher Education, 14, 1998, č. 2, s. 175-191.
KETTLE, B., SELLARS, N. The Development of Student Teachers' Practical Theory of Teaching. Teaching and Teacher Education, 12, 1996, č. 1, s. 1-24.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova Univerzita, 1996.
SENDAN, F., ROBERTS, J. ORHAN A Case Study in the Development of a Student Teacher's Personál Theories. Teachers and Teaching: Theory and practice, 4, 1998, č. 2, s. 229 až 244.
STERNBERG, R. J., HORVATH, J. A. (eds.) Tacit Knowledge in Professional Practice. London, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1999.
STU ART, C., HURLOW, D. Making It Their Own: Preservice Teachers' Experiences, Beliefs, and Classroom Practices. Journal of Teacher Education, 51, 2000, č. 2, s. 113-120.
ŠVEC, V. Význam diagnostiky učitelova pojetí výuky v jeho pregraduální přípravě. Pedagogika, 40, 1995, č. 2, s. 164-170.
ŠVEC, V. K implicitním pedagogickým znalostem. In ŠVEC, V (ed.). Profesní růst učitele. Brno: Konvoj, 2002, s. 18-29.
ŠVEC, V., MUSIL, R. Pokus o změnu přístupu k osvojování pedagogických vědomostí a dovedností studentů učitelství (ve výuce obecné didaktiky). In SVATOŠ, T . (ed.) Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a Pedagogická fakulta VŠP, 1999, s. 268-274.
ŠVEC, V., MUSIL, R. Intervence podporující vytváření didaktických dovedností studentů. In ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000, s. 83-105.
TILLEMA, H. H. Stability and Change in Student Teachers' Beliefs about Teaching. Teachers and Teaching: Theory and practice. 4, 1998, č. 2, s. 217-228.
WUBBELS, T. Taking Account of Student Teachers' Preconceptions. Teaching and Teacher Education, 8, 1992, č. 2, s. 137-149.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2017 Vlastimil Švec, Roman Musil