International comparative studies on school education in the Czech Republic: Findings and challenges
Vol.24,No.2(2014)
This paper reviews international comparative research studies on education that have been carried out in the Czech Republic during the last twenty years. It aims to summarize how the findings from international studies are elaborated on in Czech academic literature and what conclusions can be drawn from them. In the first part we provide an overview of the research studies that the Czech Republic participated in. The second part focuses on the issues concerning Czech pupils’ results that were discussed in Czech reviewed papers and monographs. The final part of the paper points towards some ways of using the data and findings from international research further. It can be concluded that the results of Czech pupils in international comparative studies are relatively consistent, although there are certain fluctuations over time. International comparative studies represent a rich reservoir of data for the Czech Republic, whose potential could be used more intensively in the field of didactics in order to develop productive culture of teaching and learning.
international comparative studies; school education; TIMSS; PISA; PIRLS
Basl, J. (2009). Širší souvislosti mezinárodního srovnání výsledků českých žáků v matematice a přírodních vědách. Socioweb06. Dostupné z http://www.socioweb.cz/index.php?disp=teorie&shw=407&lst=108
Binterová, H., Hošpesová, A., & Novotná, J. (2006). Constitution of the classroom environment. In D. J. Clarke, C. Keitel, & Y. Shimitzu (Eds.), Mathematics classrooms in twelve countries: The insider’s perspective (s. 275–288). Rotterdam: SensePublishers.
Brdička, B. (2003). Výsledky výzkumu IEA SITES M2. Dostupné z http://it.pedf.cuni.cz/sitesm2/vysledky.htm#
Clarke, D. J., Emanuelsson, J., Jablonka, E., & Mok, I. A. C. (2006a). The learner’s perspective study and international comparisons of classroom practice. In D. J. Clarke, J. Emanuelsson, E. Jablonka, & I. A. C. Mok (Eds.), Making connections: Comparing mathematics classrooms around the world (s. 1–22). Rotterdam: SensePublishers.
Clarke, D. J., Keitel, C., & Shimitzu, Y. (2006b). The learner’s perspective study. In D. J. Clarke, C. Keitel, & Y. Shimitzu (Eds.), Mathematics classrooms in twelve countries: The insider’s perspective (s. 1–14). Rotterdam: SensePublishers.
Dvořák, D. (2010a). Postavení a pojetí matematiky v kurikulu. Příspěvek prezentovaný na konferenci Dva dny s didaktikou matematiky, Praha. Dostupné z http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/VVV/VYUZITI-VYSLEDKUVYZKUMU-PRO-PODPORU-SKOL-A-JEJICH/postaveni-a-pojeti-matematiky-v-kurikulu.pdf
Dvořák, D. (2010b). Ve kterých úlohách TIMSS naši žáci nejméně uspěli (a proč). Odborný seminář k matematickému vzdělávání. Dostupné z http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/VVV/VYUZITI-VYSLEDKU-VYZKUMU-PRO-PODPORU-SKOLA-JEJICH/ve-kterych-ulohach-TIMSS-zaci-nejmene-uspeli.pdf
Gabal, I., & Čada, K. (2010). Romské děti v českém vzdělávacím systému. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 109–129). Praha: SLON.
Greger, D. (2006). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In P. Matějů & J. Straková, et al., (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21–40). Praha: Academia.
Greger, D. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání – od konceptů k měření. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 22–37). Praha: SLON.
Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Laufková, V., Mandíková, D., & Starý, K., et al. (2011). Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: ÚIV.
Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., & Mandíková, D., et al. (2013). Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Praha: ČŠI.
Hejný, M., & Jirotková, D., et al. (2010). Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: ÚIV.
Hejný, M., & Jirotková, D., et al. (2013). Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha: ČŠI.
Hiebert, J., Gallimore, R., Garnier, K., BogardGivvin, K., Hollingsworth, J., Jacobs, J., & Stigler, J. W. (2003). Teaching mathematics in seven countries. Results from the TIMSS 1999 Video Study. Washington, DC: U.S. Department of Education.
Hrbáčková, K. (2009). Autoregulace procesu čtenářského rozvoje žáků na 1. stupni základní školy. Pedagogická orientace 19(4), 74–91.
Janík, T., & Najvarová, V. (2007). Problémy školního vzdělávání ve světle výzkumů TIMSS a PISA (porovnání situace v České republice a v Německu). In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Školní vzdělávání: Zahraniční trendy a inspirace (s. 102–123). Praha: Karolinum.
Janík, T. (2014). Mezinárodně srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách a didaktika. In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Karolinum (v tisku).
Ježková, V. (2014). Čtenářská gramotnost v Německu z pohledu výzkumů PISA. Pedagogická orientace, 24(1), 58–76. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-1-58
Kaščák, O., & Pupala, B. (2011). PISA v kritickej perspektíve. Orbis scholae, 5(1), 53–70. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.74
Kašparová, V. (2013). V České republice probíhá hlavní sběr dat v rámci mezinárodního šetření o vyučování a učení (TALIS) 2013. Učitelské noviny, 116(8), 24–25.
Kelblová, L., et al. (2006). Čeští žáci v mezinárodním srovnání: České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Praha: ÚIV.
Kozma, R. B. (Ed.). (2003). Technology, innovation, and educationalchange: A globalperspective. A report ofthe second information technology in education study module 2. Eugene: ISTE.
Kramplová, I., & Potužníková, E. (2005). Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV.
Kramplová, I. et al. (2012). Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: Česká školní inspekce.
Křížová, I. et al. (2001). Znalosti, dovednosti a postoje čtrnáctiletých žáků v oblasti výchovy k občanství. Praha: ÚIV.
Mandíková, D. (2009). Postoje žáků k přírodním vědám – výsledky výzkumu PISA 2006. Pedagogika, 59(4), 380–395.
Mandíková, D., & Palečková, J. (2007). Videostudie TIMSS 1999 – jak se vyučuje přírodním vědám v různých zemích. Pedagogika, 57(3), 238–250.
Mandíková, D., & Houfková, J., et al. (2011). Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: ÚIV.
Mandíková, D., & Houfková, J., et al. (2013). Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha: ČŠI.
Mandíková, D., & Palečková, J. (2011). Výsledky českých žáků ve výzkumu PISA 2009 – zhoršení v matematice i přírodních vědách. Matematika – fyzika – informatika, 21(4), 210–222.
Matějů, P., et al. (1998). Funkční gramotnost dospělých. Praha: SOÚ AV ČR.
Matějů, P., & Straková J., et al. (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
Matějů, P., & Straková, J. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností: Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000. Sociologický časopis, 39(5), 625–652.
Matějů, P., & Straková, J. (2006). Víceletá gymnázia a jejich role v reprodukci vzdělanostních nerovností. In P. Matějů & J. Straková, et al., (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 194–219). Praha: Academia.
Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.
Matějů, P., Smith, M. L., & Basl, J. (2010). Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti. Změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 227–249). Praha: SLON.
Měření vědomostí a dovedností. Nová koncepce hodnocení žáků. (1999). Praha: ÚIV.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Ruddock, G. J., O’Sullivan, C. Y., & Preuschoff, C. (2009a). TIMSS 2011 assessment frameworks. Amsterdam: IEA.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Kennedy, A. M., Trong, K. L., & Sainsbury, M. (2009b). PIRLS 2011 assessment framework. Amsterdam: IEA.
Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
Najvarová, V. (2008). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace, 18(1), 5–19.
OECD. (1999). Measuring student knowledge and skills. A new framework for assessment. Paris: OECD.
OECD. (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD.
OECD. (2006). Assessing scientific, reading and mathematical literacy: A framework for PISA 2006. Paris: OECD.
OECD. (2009a). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD.
OECD. (2009b). PISA 2009 assessment framework. Key competecies in reading, mathematics and science. Paris: OECD.
OECD. Teaching and learning international survey TALIS 2013. (2011). Dostupné z http://www.oecd.org/edu/school/oecdteachingandlearninginternationalsurveytalistalis2013.htm
Palečková, J., & Mandíková, D. (1997). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky českých žáků v praktických úlohách. Praha: VÚP.
Palečková, J., & Tomášek, V. (2001). Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS. Praha: ÚIV.
Palečková, J., & Tomášek, V. (2005). Učení pro zítřek. Výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha: ÚIV.
Palečková, J., et al. (2007). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha: ÚIV.
Palečková, J., & Tomášek, V. (2009). Mezinárodní evaluace vzdělávacích výsledků. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 605–610). Praha: Portál.
Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.
Palečková, J., & Tomášek, V., et. al. (2013). Hlavní zjištění PISA 2012. Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: Česká školní inspekce.
Pelgrum, W.J., & Anderson, R. E. (Eds.). (2001). ICT and the emerging paradigm for life-long learning: An IEA educational assessment of infrastructure, goals, and practices in twenty-six countries. Amsterdam: IEA.
Popp, M., Akbik, A., de Olano, D., & Martens, K. (2012). Strategie der sanften Steuerung im Schulsystem. Die Deutsche Schule, 104(3), 228–241.
Potužníková, E., & Straková, J. (2006). Rozdíly ve vědomostech a dovednostech českých chlapců a děvčat na základě zjištění mezinárodních výzkumů. Sociologický časopis, 42(4), 701–717.
Průcha, J. (1998). České základní vzdělávání: Nálezy pedagogického výzkumu. Pedagogika, 48(3), 212–242.
Průcha, J. (2005). České a finské výsledky vzdělávání. Komparace nálezů mezinárodní evaluace PISA. Pedagogická orientace, 15(1), 2–9.
Průcha, J. (2012). 20 let České asociace pedagogického výzkumu: Historie a výzvy současnosti. Pedagogická orientace, 22(4), 596–607. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-4-596
Rabušicová, M. (2011). Měření výsledků vzdělávání na mezinárodní a národní úrovni. Universitas, 44(2), 15–21.
Rendl, M., & Vondrová, N. (2014). Kritická místa v matematice u českých žáků na základě výsledků šetření TIMSS 2007. Pedagogická orientace, 24(1), 22–57. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-1-22
Roth, K. J., Druker, S. L., Garnier, H., Lemmens, M., Chen, C., Kawanaka, T., … Gallimore, R. (2006). Teaching science in five countries: Results from the TIMSS 1999 video study. Washington, DC: U.S. Department of Education.
Rusek, M. (2013). Vliv výuky na postoje žáků SOŠ k chemii. Scientia in Educatione, 4(1), 33–47.
Simonová, N. (2010). Výzkumná zpráva z šetření SIALS 1998. Praha: SOÚ AV ČR. Dostupné z http://www.piaac.c z/attach/SIALS_zprava.pdf
Simonová, N., & Soukup, P. (2010). Působení primárních a sekundárních faktorů sociálního původu při přechodu na vysokou školu v ČR: výsledky výzkumu PISA-L. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 298–321). Praha: SLON.
Soukup, P. (Ed.). (2010). Národní zpráva z mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: ÚIV.
Starý, K., et al. (2013). Úlohy pro rozvoj čtenářské gramotnosti: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha: ČŠI.
Straková, J. et al. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV.
Straková, J. (2008). Nedostatky českého vzdělávacího systému z pohledu mezinárodních šetření. Pedagogické spektrum, 17(1), 89–102.
Straková, J. (2009). Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 3(3), 103–118. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.200
Straková, J. (2010a). Přidaná hodnota víceletých gymnázií ve světle dostupných datových zdrojů. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 130–150). Praha: SLON.
Straková, J. (2010b). Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000. Pedagogika,60(2), 21–37.
Straková, J. (2010c). Vývoj diferenciace vzdělávacích výsledků na úrovni povinného vzdělávání. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 92–108). Praha: SLON.
Straková, J. (2010d). Pedagogické činnosti českých učitelů v mezinárodním srovnání. Pedagogika, 60(3–4), 276–291.
Straková, J. (2011). Ke kritice výzkumu PISA. Orbis scholae, 5(3), 123–127. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.88
Straková, J., Potužníková, E., & Tomášek, V. (2006). Vědomosti, dovednosti a postoje českých žáků v mezinárodním srovnání. In P. Matějů & J. Straková, et al., (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 118–143). Praha: Academia.
Straková, J., & Tomášek, V. (1995). Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: VÚP.
Straková, J., Tomášek, V., & Palečková, J. (1996). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníku. Praha: VÚP.
Straková, J., Tomášek, V., & Palečková, J. (1998). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha: VÚP.
Straková, J., & Tomášek, V. (2013). Měření vědomostí a dovedností romských žáků v rámci šetření PISA 2009. Pedagogika,63(1), 41–53.
Straková, J., Veselý, A., & Kelblová, L. (2013). Dovednosti českých dospělých v mezinárodním srovnání. Hlavní zjištění výzkumu OECD PIAAC. Praha: Dům zahraniční spolupráce.
Svoboda, E., & Höfer, G. (2006). Názory a postoje žáků k výuce fyziky (1. část). Matematika – fyzika – informatika, 16(4), 212–223.
Svoboda, E., & Höfer, G. (2007). Názory a postoje žáků k výuce fyziky (2. část). Matematika – fyzika – informatika, 16(5), 280–288.
Škoda, J. (2005). Současné trendy v přírodovědném vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP.
Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24–44.
Štech, S. (2011). PISA – nástroj vzdělávací politiky nebo výzkumná metoda? Orbis scholae, 5(1), 123–133.
TALIS mezinárodní šetření o vyučování. (2011). Dostupné z http://www.talis.cz/zamer-co-je.html
Tomášek, V., Straková, J., & Palečková, J. (1998). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků 3. a 4. ročníku – matematika, přírodověda. Praha: ÚIV.
Tomášek, V., et al. (2008). Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: ÚIV.
Tomášek, V., et al. (2012). Národní zpráva TIMSS 2011. Praha: ČŠI.
Trhlíková, J., & Úlovcová, H. (2010). Učební obory – specifika vzdělávací cesty a uplatnění na trhu práce. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření řešení (s. 180–207). Praha: SLON.
Veselský, M., & Hrubišková, H. (2009). Zájem žáků o učební předmět chemie. Pedagogická orientace, 19(3), 45–64.
Veselý, A. (2006). Kdo a proč končí v učňovských oborech? In P. Matějů & J. Straková, et al., (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 247–281). Praha: Academia.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society