Size and representativeness of research sample in quantitatively oriented educational research

Vol.26,No.3(2016)

Abstract

This methodologically oriented study summarizes the basic requirements for the size and representativeness of research sample in quantitatively oriented educational research. The study presents basic sampling techniques, their characteristics and impact on the required sample size and the possibility to generalize results. Not only standard designs of probability sampling (simple random, multistage, cluster and stratified) but also non-probability sampling designs are discussed in this manner. The study provides approaches for determining the statistical power and summarizes some basic statistical recommendations for the sample size with respect to the statistical power. Attention is also paid to the issue of sample representativeness. Examples of good and bad practice in the field of international educational research are included in the study.


Keywords:
research; population; research sample; size of research sample; representativeness; generalizability
References

APA. (2010). Publication manual of the American Psychological Association. Washington: American Psychological Association.

Babbie, E. R. (2013). The practice of social research. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.

Bertrand, I., & Hughes, P. (2005). Media research methods: Audiences, institutions, texts. New York: Palgrave Macmillan.

Bryman, A. (2012). Social research methods. New York: Oxford University Press.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Hillsdale: Erlbaum.

DeVellis, R. F. (2012). Scale development: Theory and applications . Thousand Oaks: Sage.

Field, A. P. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage.

Fink, A. (2013). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Los Angeles: Sage.

Gay, L., Mills, G. E., & Airasian, P. (2014). Educational research: Competencies for analysis and applications. Harlow: Pearson Education.

Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf. (2016). G*Power: Statistical power analyses for Windows and Mac [online]. Dostupné z http://www.gpower.hhu.de/

Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.

Jelínek, M., Květoň, P., & Vybořil, D. (2011). Testování v psychologii: teorie odpovědi na položku a počítačové adaptivní testování. Praha: Grada.

Kalton, G. (1983). Introduction to survey sampling. Thousand Oaks: Sage.

Kish, L. (2014). Survey sampling. New York: Wiley.

Krejčí, J. (2008). Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Krejčí, J. (2011). Kvalita výběrových šetření a standardy v sociálním výzkumu. Praha: Sociologický ústav AV ČR.

Lafaye de Micheaux, P., & Tran, V. A. (2016). PoweR: A reproducible research tool to ease Monte Carlo power simulation studies for goodness-of-fit tests in R. Journal of Statistical Software, 69(3), 1–42.

Levy, P. S., & Lemeshow, S. (2008). Sampling of populations: Methods and applications. New York: Wiley.

Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita.

Mertens, D. M. (2015). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Los Angeles: Sage.

OECD. (2014). PISA 2012 technical report. Paris: OECD.

Pabian, P., & Provázková, K. (2008). Přehled sociologických šetření CSVŠ 1991–2008. AULA 16(3), 1–24.

Řehák, J. (1978). K pojmu „reprezentativita“ v sociologických výzkumech. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 14(5), 489–507.

Řehák, J. (1998a). Kvalita dat I. Klasický model měření reliability a jeho praktický aplikační význam. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 34(1), 51–60.

Řehák, J. (1998b). Kvalita dat II. Přístupy ohodnocování výzkumných instrumentů založené na modelování kovariančních struktur. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 34(2), 195–204.

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2007). Research methods for business students. Harlow: Prentice Hall/Financial Times.

Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.

Schenk, J., & Hrabovská, A. (2010). Škálovanie. Základné jednodimenzionálne metódy. Bratislava: Univerzita Komenského.

Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A., & King, J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323–338. https://doi.org/10.3200/JOER.99.6.323-338">https://doi.org/10.3200/JOER.99.6.323-338

Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach‘s alpha. Psychometrika, 74(1), 107–120. Dostupné z http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2792363/ https://doi.org/10.1007/s11336-008-9101-0">https://doi.org/10.1007/s11336-008-9101-0

Soper, D. (2016). A-priori sample size calculator for structural equation models [online]. Dostupné z http://www.danielsoper.com/statcalc/calculator.aspx?id=89

Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum-SDA Info (Data and Research-SDA Info), 7(2), 125–148.

Soukup, P. (2016). Možnosti praktické práce s daty z mezinárodních vzdělávacích studií: problémy a jejich praktická řešení. Orbis Scholae, 10(1), 97–120. https://doi.org/10.14712/23363177.2016.15">https://doi.org/10.14712/23363177.2016.15

Soukup, P., & Rabušic, L. (2007). Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd – statistické významnosti. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 43(2), 379–395.

StatsToDo Trading Pty Ltd. Computer program to calculate sample size requirement for estimating the correlation coefficient. StatsToDo [online]. Dostupné z http://www.statstodo.com/SSizCorr_Pgm.php#Single calculation : sample size estimation

Štuka, Č., Martinková, P., Vejražka, M., Trnka, J., & Komenda, M. (2013). Testování při výuce medicíny. Konstrukce a analýza testů na lékařských fakultách. Praha: Karolinum.

Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.

Vogt, W., & Johnson, B. (2011). Dictionary of statistics & methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks: Sage.

Zvára, K. (2002). Měření reliability aneb Bacha na Cronbacha. Informační bulletin České statistické společnosti, 13(2), 13–20. Dostupné z http://www.statspol.cz/bulletiny/ib-02-2.pdf

Metrics

0


2262

Views

1115

PDF (Czech) views