Discourse analysis and its use in educational research

Vol.26,No.3(2016)

Abstract

The main part of this article deals with a description of discourse analysis as a methodological and scientific approach, as well as the theoretical background of discourse activities in the social reality in the context of power and knowledge. A short description of various discourse approaches is also included. In the last part of the text we present possibilities how discourse approaches may be used in research within the field of educational reality. The broader aim of this article is to support application of transdisciplinary approach in the educational research which will provide more complex explanations of educational reality. In the narrow sense, the aim is to describe the discourse analysis theoretical background and its possible use in the educational reality processes.


Keywords:
discourse analysis; social (educational) reality; constructivism; post-structuralism; critical theories
References

Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

Austin, J. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Billig, M. (1996). Arguing and thinking: A rhetorical approach to social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Billig, M. (1997). Rhetorical and discursive analysis. How families talk about the royal family. In N. Hayes (Ed.), Doing qualitative analysis in psychology (s. 39–54). Hove: Psychology Press.

de Saussure, F. (2007). Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia.

Dreyfus, H. L., Rabinow, P., & Foucault, M. (2010). Michel Foucault: za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Praha: Herrmann & synové.

Edwards, D., & Potter, J. (1992). Discursive psychology. London: Sage.

Eribon, D. (2002). Michel Foucault 1926–1984. Praha: Academia.

Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Text analysis for social research. London: Routledge.

Fairclough, N. (2010). Analysing discourse. New York: Routledge.

Foucault, M. (1980). Power/knowledge: Selected interviews and other writings, 1972–1977. New York: Pantheon.

Foucault, M. (1999). Dějiny sexuality I: vůle k vedení. Praha: Herrmann & synové.

Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin.

Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.

Froschauer, U. (2002). Artefaktanalyse. In S. Kühl & P. Strodtholz (Eds.), Methoden der Organisationsforschung (s. 361–395). Reinbek: Rowohlt.

Gergen, K. J. (1985). The social constructionist movement in modern psychology. American Psychologist, 40(3), 266–275. https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.3.266">https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.3.266

Goffmann, E. (1986). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press.

Harré, R., & Gillet, G. R. (2001). Diskurz a myseľ: úvod do diskurzívnej psychológie. Bratislava: Iris.

Henriques, J. (1984). Changing the subject: Psychology, social regulation, and subjectivity. London: Psychology Press.

Höflerová, E. (2003). Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.

Homoláč, J. (2009). Internetové diskuse o cikánech a Romech. Praha: Karolinum.

Horkheimer, M. (2001). Tradiční a kritická teorie. Aluze, 4(1), 74–106.

Horkheimer, M., &, Marcuse, H. (2003). Filosofie a kritická teorie. Filosofický časopis, 51(4), 617–638.

Hrubec, M. (2003). Horkheimer a Marcuse: tvůrci programových tezí kritické teorie. Filosofický časopis, 51(4), 592–616.

Hudec, Z., & Dostálek, M. (2013). Genderové stereotypy v animované tvorbě Walta Disneyho: ideologie, queer, diskursivní analýza. Olomouc: Pastiche Filmz.

Jäger, S. (2009). Kritische Diskursanalyse. Münster: Unrast.

Jäger, S. (2012). Kritische Diskursanalyse. Eine Einführung. Münster: Unrast.

Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.

Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.

Jörgensen, M., & Phillips, L. (2010). Discourse analysis as theory and method. London: Sage.

Keller, R. (2007). Diskurs-forschung. Eine Einführung für Sozialwissenschaftlerlnnen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Keller, R. (2013). Doing discourse research. An introduction for social scientists. Los Angeles: Sage.

Klapko, D., Remsová, L., Kolaříková, V., Sedláková, M., & Žákovský, L. (2014). Výzkumný exkurz do diskursů o Romech. Brno: Masarykova univerzita.

Klemperer, V. (2001). I will bear witness: A diary of the Nazi years. New York: Modern Library.

Kögler, H. H. (2006). Kultura, kritika, dialog. Praha: Filosofia.

Kořenský, J. (1998). Proměny myšlení o řeči. Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Kořenský, J. (2004). Člověk, řeč, poznání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Laclau, E., & Mouffe, Ch. (1985). Hegemony and socialist strategy. Towards a radical democratic politics. London: Verso.

Laclau, E., & Mouffe, Ch. (1990). Post-Marxism without apologies. In E. Laclau, New Reflections on the Revolution of Our Time (s. 34–61). London: Verso.

Lueger, M. (2004). Grundlagen qualitativer Feldforschung. Methodologie, Organisierung, Materialanalyse. Wien: WUV-Univ.

Machová, S., & Švehlová, M. (2001). Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Mašek, J., & Zikmundová, V. (2012). Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

Nekvapil, J. (1999–2000). Etnometodologická konverzační analýza v systému encyklopedických hesel. Češtinář, 10(3), 80–87.

Nekvapil, J. (2000–2001). Sociální kategorizace v interkulturním kontaktu: základní výklad, cvičení a diskuse dvou scén z podnikové komunikace. Češtinář, 11(2), 38–52.

Nekvapil, J., & Leudar, I. (2002). Sekvenční struktury v mediálních dialogických sítích. Sociologický časopis, 38(4), 483–500.

Nohejl, M. (2001). Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze: pojednání o východiscích fenomenologické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.

Phillips, N., & Hardy, C. (2002). Discourse analysis: Investigating processes of social construction. London: Sage.

Potter, J. (2003). Discursive psychology: Between method and paradigm. Discourse & Society, 14(6), 783–794. https://doi.org/10.1177/09579265030146005">https://doi.org/10.1177/09579265030146005

Potter, J., & Wetherell, M. (1995). Discourse analysis. In J. A. Smith, R. Harré, & L. V. Langenhove (Eds.), Rethinking methods in psychology (s. 80–92). London: Sage.

Potter, J., & Wetherell, M. (2004). Discourse and social psychology. Beyond attitudes and behaviour. London: Sage.

Prokopová, K., Orságová, Z., & Martinková, P. (2014). Metodologie výzkumu v oblasti kritické analýzy diskurzu. Olomouc: Univerzita Palackého.

Röhrich, A. (2008). Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec: Bor.

Sacks, H. (1992). Lectures on conversation. Oxford: Blackwell.

Sacks, H., Schegloff, E. A., & Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50(4), 696–735. https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010">https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010

Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.

Schegloff, E. A. (1977). Identification and recognition in interactional openings. In I. de Sola Pool (Ed.), The social impact of the telephone (s. 415–450). Cambridge: The MIT Press.

Šanderová, J., & Šmídová, O. (2009). Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Šíp, R., & Švec, V. (2013). Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 23(5), 664–690. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664

Šmídová, O. (2009). Jak děláme nerovnosti diskursivně. In J. Šafr (Ed.), Sociální interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace (s. 99–122). Praha: Sociologický ústav AV ČR.

Šmídová, O. (2012). „Rudé právo psalo, že nás bylo málo…“: restituce identity a identita restituce v diskursu Rudého práva v roce nula. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Šubrt, J. (2007). Historická sociologie: teorie dlouhodobých vývojových procesů. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.

Šubrt, J. (2008). Soudobá sociologie. Praha: Karolinum.

Tůma, F. (2014). Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990–2012). Pedagogika, 64(2), 177–199.

Urbánek, T. (2003). Psychosémantika: psychosémantický přístup ve výzkumu a diagnostice. Brno: Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela.

Valenta, M. (2011). Revoluce na pořadu dne: kritická teorie Frankfurtské školy a její recepce v německém protestním levicovém hnutí šedesátých let dvacátého století, Frakci Rudé armády a německé strany Zelených: diskursivní analýza. Praha: Matfyzpress.

Van Dijk, T. A. (2009). Society and discourse: How social contexts influence text ant talk. Cambridge: Cambridge University Press.

Van Leeuwen, T. (2005). Introducing to social semiotics. London: Routledge.

Vašát, P. (2008). Kritická diskursivní analýza: sociální konstruktivismus v praxi. AntropoWebzin, 4(2–3), 101–112.

Vašát, P. (2010). Nástin mediálního diskursu o Janově: kriticko-diskursivní přístup. AntropoWebzin, 6(1), 39–43.

Walzer, M. (2000). Interpretace a sociální kritika. Praha: Filosofia.

Willig, C. (2005). Introducing qualitative research in psychology: Adventures in theory and method. Maidenhead: Open University Press.

Wittgenstein, L. (1998). Filosofická zkoumání. Praha: Filosofia.

Wodak, R. (2008). Politics as usual: The discursive construction and representation of politics in action. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Wodak, R., & Meyer, M. (2009). Methods for critical discourse analysis. London: Sage.

Young, I. M., & Uhde, Z. (2010). Proti útlaku a nadvládě: transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Praha: Filosofia.

Zábrodská, K. (2009). Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.

Metrics

0


1677

Views

972

PDF (Čeština) views