Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice

Vol.26,No.2(2016)

Abstract
The aim of this study is to highlight the possibilities for developing the professional self-image of students in the affective domain, which manifests itself in self-evaluation. The concept of the professional self in self-esteem became the inspiration for the application of autonomous and heteronomous evaluation in the reflective model of teacher training. In the first part, the authors comment on the concept of development of professional competence and professional self-image in the context of the reflective model of teacher training. The second part is dedicated to the characteristics of the practical preparation of future primary teachers at the Faculty of Education, Masaryk University while on continuous teaching practice. There follows a discussion on the research, whose aim was to determine how the professional self-image of students develops over two stages of teaching practice from the point of view of students and cooperating teachers. The research sample consisted of 71 students from the 4th year of the full-time study programme for primary teachers. To investigate self-image a questionnaire of our own design was used, which was completed by cooperating teachers and students. The research results confirm the need to lead students and educators to understand the value of reflection and the process of facilitating it. At the end of the study recommendations for improving the way of working with (self) evaluation tools are presented to all parties involved.

Keywords:
professional competence; professional self-image; evaluation; self-evaluation; practical training component; reflection; self-reflection; reflective model
References

Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný, et al., Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy (s. 105–136). Praha: Grada.

Helus, Z. (2012). Profesní rozvoj učitelů: lépe anebo jinak? In J. Kohnová (Ed.), Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (s. 9–18). Praha: PdF UK.

Horká, H. (1997). Několik poznámek k výuce profesionálních praktik v oboru učitelství pro 1. stupeň základní školy. In Transformace našeho školství. Sborník příspěvků z 5. konference ČPdS (s. 136–138). Brno: ČPdS – Konvoj.

Horká, H., & Kratochvílová, J. (2012). Otázky školního hodnocení v přípravném vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy. In J. Kratochvílová & J. Havel (Eds.), Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy (s. 137‒144). Brno: Masarykova univerzita.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V. … Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.

Kantorková, H. (1998). Strategie řešení problému učitelské přípravy pro 21. století. In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava učitelů). Sborník z konference. Olomouc: Univerzita Palackého.

Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 9(5–6), 443–456. https://doi.org/10.1016/0742-051X%2893%2990029-G">https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90029-G

Kolb, D. (1984). The experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall International: Hemel Hempstead, Herts.

Konečná, V. (2010). Sebepojetí a sebehodnocení rozumově nadaných dětí. Brno: Masarykova univerzita.

Korthagen, F. A. J. (2014). Je škoda, když se reflexe stane fintou. In J. Nehyba, et al., Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak (s. 31–38). Brno: Masarykova univerzita.

Korthagen, F. A. J., Koster, B., Kessels, J., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Kratochvílová, J., & Horká, H. (2015). Preparation for pupil evaluation in undergraduate teacher education and its reality in school practice. In SGEM. 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 – Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research (s. 743–750). Sofia: STEF92 Technology.

Lazarová, B. (2011). Mentoring jako podpora mezigenerační spolupráce ve škole. In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů (s. 99–106). Brno: Paido.

Lazarová, B., & Jůva, V. (2010). Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního sebepojetí. Studia paedagogica, 15(2), 43–60.

Mead, G. H. (1934). Mind, self, and society. Chicago: University of Chicago Press.

Minaříková, E. (2012). Povaha profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka – teoretická východiska a metodologie výzkumu. In T. Janík & K. Pešková, et al., Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 131–147). Brno: Masarykova univerzita.

Pravdová, B. (2013). Já jako učitelka: profesní sebepojetí studentky učitelství v posledním ročníku pregraduální přípravy. Pedagogická orientace, 23(2), 174–194. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-2-174">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-2-174

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. New York: Basic Books.

Slavík, J. (1995). Mezi pedagogickou tvorbou a pedagogickou reflexí. In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii. Sborník příspěvků z celostátního semináře (s. 54–60). Brno: Paido.

Slavík, J., & Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.

Slavík, J., Lukavský, J., Najvar, P., & Janík, T. (2015). Profesní soud o kvalitě výuky: předem a následně strukturovaná reflexe. Pedagogika, 65(1), 5‒33.

Svatoš, T. (1997). Studentské představy, prožívání a hodnocení učitelské profesionalizace. Pedagogika, 47(2), 150–162.

Svojanovský, P. (2014). Kvalita reflexe ve vzdělávání učitelů optikou jádrových kategorií reflexe. In V. Švec, et al., Znalostní báze učitelství (s. 145–163). Brno: Masarykova univerzita.

Švec, V. (1996). Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika, 46(3), 266–276.

Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Urbánek, P. (2000). Sebehodnocení úrovně profesních činností studentů učitelství. In V. Švec, et al., Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností (s. 137–148). Brno: Paido.

Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Sborník z celostátní konference Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém (s. 19–46). Praha: UK.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

Metrics

0


1313

Views

612

PDF (Czech) views