Class teacher in social relations with his students: A case study
Vol.26,No.2(2016)
The aim of the study is to analyse the determinants of a good relationship between a class teacher and the pupils at a vocational school. We focus on the class teacher. The data are part of a case study of a secondary school class with a good social climate. The first part is dedicated to theoretical foundations. We proceed mainly from the research of teacher expertise and the research of the relationships between the teachers and the students. In the second part of the paper we present partial results of a case study of a secondary class with a good social climate exclusively related to the class teacher. The sample consisted of 24 pupils and one class teacher. On the basis of the data analysis we identified on one side the personal characteristics of the teacher for building optimal relationship with the pupils (care, generosity, being extrovert and self-confident, life experience and youthfulness) and on the other side we identified the typical inter-personal behaviour to the pupils (expressive communication, encouragement, non-formal teaching, care and support, open expression of emotions, listening to and sharing personal information, application of influence).
class teacher; social relationship; pupils; expert
Bendová, A. (2012). Klima tříd na středních odborných školách s bezpečnostně právním zaměřením: výsledky dotazníkového šetření. In T. Janík & K. Pešková (Eds.), Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 33–46). Brno: Masarykova univerzita.
Bendová, A. (2013). Charakteristiky oblíbeného učitele a třídy s dobrým sociálním klimatem: návrh kategoriálního systému. In T. Janík & K. Pešková (Eds.), Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (s. 224–237). Brno: Masarykova univerzita.
Blížkovský, B. (1966). Příručka třídního učitele. Praha: SPN.
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
den Brok, P. J., Brekelmans, J. M. G., Levy, J., & Wubbels, T. (2002). Diagnosing and improving the quality of teachers’ interpersonal behaviour. International Journal of Educational Management, 16(4), 176–184.
Fisher, D., den Brok, P., & Rickards, T. (2006) Factors influencing students’ perceptions of their teachers’ interpersonal behavior: A multilevel analysis. In D. Fisher & M. S. Khine (Eds.), Contemporary approaches to research on learning environments: Worldviews (s. 51–74). Singapore: World scientific publishing.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Helus, Z. (2001). Alternativní pohled na kompetence učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém (s. 44–49). Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Jacob, B. A., Kane, T. J., Rockoff, J. E., & Staiger, D. O. (2009). Can you recognize an effective teacher when you recruit one? Ann Arbor: University of Michigan.
Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491–525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693">https://doi.org/10.3102/0034654308325693
Khine, M. S., & Lourdusamy, A. (2006). Reflective analysis of teachers’ behaviour and students’ perception of classroom interaction. In D. L. Fisher & M. S. Khine (Eds.), Contemporary approaches to research on learning environments (s. 29–50). London: Worldviews.
Korthagen, F. A. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002">https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002
Korthagen, F., & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching, 11(1), 47–71.
Leary, T. (1957). Interpersonal diagnosis of personality; a functional theory and methodology for personality evaluation. New York: Ronald press company.
Loudová, I. (2012). Kompetence třídního učitele k péči o kvalitu života žáků (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
Mareš J., & Ježek S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Pelikán, J. (2002). Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum.
Pianta, R. C., La Paro, K. M., Payne, C., Cox, M. J., & Bradley, R. (2002). The relation of kindergarten classroom environment to teacher, family, and school characteristics and child outcomes. Elementary School Journal, 102(3), 225–238. https://doi.org/10.1086/499701">https://doi.org/10.1086/499701
Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Spilková, V. (2001). Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference (s. 89–95). Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Spilková, V., & Vašutová, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Spousta, V. (1993). Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: Masarykova univerzita.
Střelec, S. (1999). Dovednosti, umožňující efektivní kooperaci s rodiči žáků. Pedagogická orientace, 18(4), 128–132.
Střelec, S., & Krátká, J. (2006). Činnosti třídního učitele z pohledu vedení škol. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků z XIV. konference ČAPV (s. 36–44). Plzeň: ČAPV.
Střelec, S., & Krátká, J. (2007) Názory třídních učitelů na způsoby ovlivňování zdraví svých žáků. Brno: Paido. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/z21/2006/konference_2006/sbornik_2006/pdf/017.pdf
Střelec, S., & Krátká, J. (2011). Názory učitelů na náročnost funkce třídního učitele. In A. Wiegerová & S. Vávrová (Eds.), Učiteľovo myslenie a uvažovanie (s. 48–60). Bratislava: OZ V4.
Sutton, R. E., & Wheatley, K. F. (2003). Teachers’ emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327–358. https://doi.org/10.1023/A:1026131715856">https://doi.org/10.1023/A:1026131715856
Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
Šeďová, K. (2015). Moc v dialogickém vyučování. Pedagogická orientace, 25(1), 32–62. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32">https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32
Švaříček, R. (2009). Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
Švec, V., Vyskočilová, E., Nezvalová, D., Řezáč, J., Urbanovská, E., & Chrástka, M. (2002). Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido.
Tobin, K., Ritchie, S. M., Oakley, J. L., Mergard, V., & Hudson, P. (2013). Relationships between emotional climate and the fluency of classroom interactions. Learning Environments Research, 16(1), 71–89. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9125-y">https://doi.org/10.1007/s10984-013-9125-y
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Walterová, E. (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: Univerzita Karlova.
Wubbels, T., & Brekelmans, M. (2005). Two decades of research on teacher–student relationships in class. International Journal of Educational Research, 43(1), 6–24. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2006.03.003">https://doi.org/10.1016/j.ijer.2006.03.003
Wubbels, T., Créton, H. A., & Hooymayers, H. P. (1987). A school-based teacher induction programme. European Journal of Teacher Education, 10(1), 81–94. https://doi.org/10.1080/0261976870100110">https://doi.org/10.1080/0261976870100110
Wubbels, T., & Levy, J. (1993). Do you know what you look like? Interpersonal relationships in education. London: Psychology Press.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg. H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2016 Alena Bendová