Overlying discourses of power in the weekly newspaper Učitelské noviny: Social inclusion of Roma pupils in Czech education

Vol.26,No.2(2016)

Abstract

This paper deals with the analysis of discourse concerning the education of Roma pupils as pupils with a social disadvantage or of pupils with specific educational needs. The analysis is focused on the discourses creating school reality as presented in the weekly newspaper Učitelské noviny. The interpretation is viewed in context with the School Law amendment addressing social inclusion. Concerning research methodology, the investigation made use of discourse analysis. In our research we analysed the speakers’ discourse positions, listed discourses of power, described the structures of the socially disadvantaged background of Roma pupils and examined the strategies the speakers use to construct their social reality.


Keywords:
discourse of power; Roma pupil; Practical School; social inclusion; discourse analysis
References

Austin, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia.

Berger, P., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologizaci vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Dreyfus, H. L., Rabinow, P., & Foucault, M. (2002). Za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Praha: Herrmann a synové.

Fónadová, L. (2014). Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti. Brno: Masarykova univerzita.

Gabal, I., Čada, K., & Snopek, J. (2008). Klíč k posílení integrační politiky obcí: sociální vyloučení Romů a česká společnost. Praha: Otevřená společnost.

Gulová, L. (2010). Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. Brno: Masarykova univerzita.

Gulová, L., & Šíp, R. (Eds.). (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.

Hoffmannová, J., & Müllerová, O. (2000). Jak vedeme dialog s institucemi. Praha: Academia.

Homoláč, J. (2009). Internetové diskuse o cikánech a Romech. Praha: Karolinum.

Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce

v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.

Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.

Katrňák, T. (2003). Otázky sociální inkluze romské komunity. Brno: Masarykova univerzita.

Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.

Keller, R. (2007). Diskursforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Klapko, D., Remsová, L., Kolaříková, V., Sedláková, M., & Žákovský, L. (2014). Výzkumný exkurz do diskursů o Romech. Brno: Masarykova univerzita.

Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál.

Nekvapil, J. (1999–2000). Etnometodologická konverzační analýza v systému encyklopedických hesel. Češtinář, 1999–2000(3), 80–87.

Nekvapil, J., & Leudar, I. (2002). Sekvenční struktury v mediálních dialogických sítích.

Sociologický časopis, 38(4), 483–500.

Němec, J. (2010). Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita.

Potter, J., & Wetherell, M. (2004). Discourse and social psychology. Beyond attitudes and behaviour. London: Sage.

Röhrich, A. (2008). Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec: Bor.

Sacks, H. (1992). Lectures on conversation. Cambridge: Blackwell.

Šanderová, J., & Šmídová, O. (2009). Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství.

Šmídová, O. (2013). "Rudé právo psalo, že nás bylo málo…": restituce identity a identita restituce v diskursu Rudého práva v roce nula. Praha: Sociologické nakladatelství.

Šotolová, E. (2011). Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum.

Thompson, J. B. (1990). Ideology and modern culture. Cambridge: Polity Press.

Thompson, J. B. (2004). Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum.

Vojtíšková, K., Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (2011). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.

Wodak, R., & Meyer, M. (2009). Methods of critical discourse analysis. London: Sage.

Zábrodská, K. (2009). Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.

Metrics

0


1106

Views

654

PDF (Čeština) views