Subjective perceptions of English for specific purposes university teachers’ professional beginnings: Qualitative research into pedagogical content knowledge

Vol.25,No.5(2015)

Abstract
The aim of this empirical study is to describe the research aimed at university teachers of English for specific purposes and their subjectively perceived changes in pedagogical content knowledge from a retrospective view of professional beginnings; specifically, this study focuses on the first, qualitative phase of the whole research survey. The first part of the contribution describes the theoretical backgrounds concerning key concepts, such as pedagogical content knowledge and English for specific purposes, which are thematised, among others, in relation to the professional group of English for specific purposes university novices. The second part of the study focuses on the description of the whole mixed research design, including the aim of the research survey and the research questions. The third part is devoted to the description of the first, qualitative phase of this research, where the data collection was carried out by retrospective semi-structural interviews with fourteen available university teachers of English for specific purposes on the topic of the first three years of their practice and the analysis was realised by thematic coding. The fourth part of the contribution presents the obtained data, while the attention is focused on the individual components of pedagogical content knowledge – conceptions of purposes for teaching subject matter, curricular knowledge, knowledge of instructional strategies, and knowledge of students’ understanding. The results indicate fundamental problems the teachers met at the beginning of their careers. From these findings it is possible to derive the need for introduction of specific preparatory education for the future academic staff teaching English for specific purposes at Czech universities.

Keywords:
pedagogical content knowledge; English for specific purposes; professional growth; novice teacher; university teacher
References

Bagarič, V., & Djigunovič, J. M. (2007). Defining communicative competence. Metodika, 8(1), 94–103.

Barták, J. (2008). Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa nakladatelství.

Battersby, D. (1981). Beginning teachers: A review of research. Australian Journal of Teacher Education, 6(2), 25–38. https://doi.org/10.14221/ajte.1981v6n2.3">https://doi.org/10.14221/ajte.1981v6n2.3

Bergman, M. M. (2011). O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu: o překonávání nekompatibility kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 21(4), 457–473.

Berliner, D. C. (1995). Teacher expertise. In L.W. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (s. 46–52). Oxford: Elsevier Science Ltd.

Fakharzadeh, M. (2009). Why’s of pro-first language use arguments in ESP context. English for Specific Purposes World, 8(5), 1–10.

Far, M. M. (2008). On the relationship between ESP & EGP: A general perspective. English for Specific Purposes World, 7(1), 1–11.

Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207–226. https://doi.org/10.3102/00028312006002207">https://doi.org/10.3102/00028312006002207

Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.

Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.

Harding, K. (2007). English for specific purposes. Oxford: Oxford University Press.

Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Hendrich, J. (1988). Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN.

Ivanová, J., Lenochová, A., Linková, J., & Šimáčková, Š. (2002). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého.

Janík, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54(3), 243–250.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.

Jašková, J. (2013). Pilotní průzkum didaktických znalostí obsahu u začínajících vysokoškolských učitelů odborného jazyka. In V. Švec & J. Bradová (Eds.), Učitel v teorii a praxi (s. 57–81). Brno: Masarykova univerzita.

Jašková, J. (2014a). Metodologické aspekty výzkumu didaktických znalostí obsahu u začínajících vysokoškolských učitelů odborné angličtiny. In V. Švec (Ed.), Znalostní báze učitelství (s. 53–80). Brno: Masarykova univerzita.

Jašková, J. (2014b). Výsledky výzkumu didaktických znalostí obsahu u začínajících vysokoškolských učitelů odborné angličtiny. In V. Janíková, M. Píšová, & S. Hanušová (Eds.), Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III. (s. 29–70). Brno: Masarykova univerzita.

Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research, 62(2), 129–169. https://doi.org/10.3102/00346543062002129">https://doi.org/10.3102/00346543062002129

Kavaliauskiené, G. (2009). Role of mother tongue in learning English for specific purposes. English for Specific Purposes World, 8(1), 1–12.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Lojová. G. (2005). Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov I: niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského.

Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.

Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.

Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

Maynard, T., & Furlong, J. (1995). Learning to teach and models of mentoring. In T. Kelly & A. S. Mayes (Eds.), Issues in mentoring (s. 10–30). London: Routledge.

Mužík, J. (2004). Androdidaktika. Praha: ASPI.

Nias, J. (1989). Primary teachers talking: A study of teaching as work. London: Routledge.

Palmer, D. J., Stough, L. M., Burdenski, T. K., & Gonzales, M. (2005). Identifying teacher expertise: An examination of researchers’ decision making. Educational Psychologist 40(1), 13–25. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4001_2">https://doi.org/10.1207/s15326985ep4001_2

Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., ... Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnost v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.

Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Reimannová, I. (2011). Blended learning ve výuce obchodní angličtiny. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Remmik, M., Karm, M., & Lepp, L. (2013). Learning and developing as a university teacher: Narratives of early career academics in Estonia. European Educational Research Journal, 12(3), 330–341. https://doi.org/10.2304/eerj.2013.12.3.330">https://doi.org/10.2304/eerj.2013.12.3.330

Ryan, K. (1986). The induction of new teachers. Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411">https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Shulman, L. S., & Shulman, J. H. (2004). How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(2), 257–271. https://doi.org/10.1080/0022027032000148298">https://doi.org/10.1080/0022027032000148298

Steffy, B. E., Wolfe, M. P., Pasch, S. H., & Enz, B. J. (Eds.). (2000). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks: Corwin Press.

Šimoník, O. (1994). Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. Brno: Masarykova univerzita.

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál.

Van Driel, J. H., Verloop, N., & De Vos, W. (1998). Developing science teacher’s pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673–695. https://doi.org/10.1002/%28SICI%291098-2736%28199808%2935:6%3C673::AID-TEA5%3E3.0.CO;2-J">https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<673::AID-TEA5>3.0.CO;2-J

Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143–178.

Metrics

0

Crossref logo

0


762

Views

438

PDF (Czech) views