Pedagogy and a paradigm shift in methodology and theory

Vol.25,No.5(2015)

Abstract

The study depicts a paradigm shift that changes significantly early modern foundations of science, especially ideas of objectivist realism and the correspondence theory of truth and inquiry. The author introduces basic ideas of the pragmatist theory of inquiry (Dewey), and conclusions of a late phenomenologist movement (Merleau-Ponty, Barbaras, Ricoeur) that recover factual roots of the transcendental level. Both, pragmatism and phenomenology put emphasis on the role of somatic dimension in the process of inquiry. This helps us alter completely the metaphysical basis of modern science. Main changes that the author presents in the study lie in both, methodology and theory. As for the methodological discourse, the author refers to dissolving the border between sciences and human sciences and the border between quantitative and qualitative research. That leads us to replacing the traditional under standing of inquiry by a so-called “continuity of disciplined scientific research”. As for the discourse on theory, the author depicts a new role of theory in inquiry and shows great impact of somatic dimension on the process of inquiry. All of these changes alter foundations of modern science as well as of individual scientific disciplines, pedagogy included.


Keywords:
science; pedagogy; pragmatism; phenomenology; positivism; qualitative/quantitative research; hard/soft facts
References

Barbaras, R. (2005). Touha a odstup. Praha: Oikoymenh.

Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.

Davidson, D. (2004). Mýtus subjektivního. In D. Davidson, Subjektivita, intersubjektivita, objektivita (s. 55–71). Praha: Filosofia.

Dewey, J. (1992). The collected works of John Dewey. L. A. Hickman (Ed.). Charlottesville: InteLex Corporation.

Foucault, M. (2000). Slová a veci. Bratislava: Kalligram.

Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Hermann & synové.

Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda I. Praha: Triáda.

Gribbin, J. (1998). Pátrání po Schrödingerově kočce. Kvantová fyzika a skutečnost. Praha: Columbus.

Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.

Hejný, V. (2012). Archív Víta Hejného I. H. Bachratý (Ed.). Žilina: EDIS-vydavateľstvo Žilinskej univerzity.

Henry, M. (2010). Neintencionální fenomenologie: úkol pro příští fenomenologii. Materiální a hyletická fenomenologie. In K. Novotný (Ed.), Co je fenomén? Husserl a fenomenologie ve Francii (s. 111–166). Praha: FilosofiaHusserl, E. (1996). Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia.

Husserl, E. (2007). Formální a transcendentální logika. Praha: Filosofia.

Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.

Jirásek, I. (2015). Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. (Recenze). Pedagogická orientace, 25(3), 487–491.

Kohák, E. (1984). The embers and the stars. A philosophical inquiry into the moral sense of nature. Chicago: The University of Chicago Press.

Koťa, J. (2015). Václav Příhoda, Stanislav Vrána a údajný pragmatismus v pokusné měšťanské škole ve Zlíně. In M. Pánková, D. Kasperová, & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 81–97). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.

Koubová, A. (2011). Myslet ze šťastného těla. Filosofický časopis, 59(1), s. 91–112.

Kuhn, T. S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh.

Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh. The embodied mind and its chalange to western thought. New York: Basic Books.

Lakoff, G., & Núnez, R. (2000). Where mathematics comes from: How the embodied mind brings mathetmatics into being. New York: Basic Books.

Levinas, E. (1997). Totalita a nekonečno. Praha: Oikoymenh.

Lorenz, K. (1982). Kant’s doctrine of the a priori in the light of contemporary biology. In H. Plotkin (Ed.), Learning, development and culture: Essays in evolutionary epistemology (s. 121–143). New York: Wiley and Sons.

Madzia, R. (2014). George Herbert Mead: Tělo, mysl, svět. Praha: Triton.

Menary, R. (Ed.). (2010). The extended mind. Cambridge: The MIT Press.

Merleau-Ponty, M. (2004). Viditelné a neviditelné. Praha: Oikoymenh.

Ochrana, F. (2009). Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum.

Patočka, J. (2003). Úvod do fenomenologické filosofie. Praha: Oikoymenh.

Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.

Rockwell, W. T. (2005). Neither brain, nor ghost. A nondualist alternative to the mind-brain identity theory. Cambridge: The MIT Press.

Rorty, R. (2012). Filosofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia.

Smith, J. A., Flowers, P., & Larking, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis. theory, method and research. Thousand Oaks: Sage.

Šíp, R. (2013). Tělesné jednání jako základ poznání a výzkumu: divadelní techniky a kognitivní vědy druhé generace. In L. Remsová & D. Klapko (Eds.), Výzkumný exkurz do dramatické výchovy (s. 25–60). Brno: Masarykova univerzita.

Šíp, R. (2014). Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: radikální překročení subjektobjektové epistemologie. Organon F, 20(1), 63–81.

Šíp, R. (2015, v tisku). Dewey a „český Dewey“, pedagogika a ideologie. Pedagogika, 65(4).

Thompson, E. (2007). Mind in life. Biology, phenomenology, and the science of mind. Cambridge: Harvard University Press.

Višňovský, E. (2009). Štúdie o pragmatizme a neopragmatizme. Bratislava: Veda.

Višňovský, E., Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadie a súčasné ilúzie. Pedagogická orientace, 22(3), 305–335. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-305">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-305

Urban, P. (Ed.). (2011). Fenomenologie tělesnosti. Praha: Filosofický časopis a Filosofia.

Weber, M. (2009). Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh.

Metrics

0


1268

Views

743

PDF (Čeština) views