Primary school teacher education in historical, comparative and systematic perspective
Vol.34,No.1-2(2024)
Current challenges of primary education
This overview study analyses key trends in the development of education in this category of teachers in the Czech Republic from the late 19th century to the present against the background of development trends in Western European countries. The focus is on the changes after 1989 in the context of changing social conditions and transformation of education in order to identify the positive aspects of the current development as well as critical points and open questions in the concept of and implementation of teacher education studies. The role of primary pedagogy, in the Czech context, a newly constituted discipline, in the conception and innovation of study programmes Teacher Education for Primary School is reflected upon. The retrospective view is the starting point for reflection perspectives of further development.
transformation; primary education; primary school teacher; teacher education
Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing schools come out on top. McKinsey.
Blížkovský, B. (1995). Profesionalizace a činnostní pojetí učitelského vzdělávání. In Učitel – vzdělání – situace (s. 86–93). Paido.
Bokdam, J., Ende, I., & Broek, S. (2014). Teaching teachers: Primary teacher training in Europe – state of affairs and outlook. European Union, Policy Department.
Bravená, N. (2012). Transcendování a nové podněty pro edukaci obratu. In Z. Helus, N. Bravená, & M. Franclová (Eds.), Perspektivy učitelství (s. 49–92). Pedagogická fakulta UK.
Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. L. Marek.
Brezinka, W. (2015). Zvědečtění (scientifikace) pedagogiky − analýza a perspektivy. Pedagogika, 65(2), 193–206.
Crone, L. J., & Teddlie, C. (1995). Further examination of teacher behavior in differentially effective schools: Selection and socialization process. Journal of Classroom Interaction, 30(1), 1–12.
Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1).
Dvořák, D., Holec, J., & Dvořáková, D. (2018). Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. PedF UK.
Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola. Vícečetná případová studie. Karolinum.
Funda, O. A. (1995). Učitelovo sebevzdělávání. Pedagogika, 45(1), 1–2.
Hanusek, A. E., Kain, F. J., & Rivkin, G. S. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417–458.
Hattie, J. (2009). Teachers make a difference. What is the research evidence? Australian Council for Educational Research. https://www.det.nsw.edu.au/proflearn/docs/pdf/qt_hattie.pdf
Hejlová, H. (2010). Vzdělávání v právech dítěte výzva pro učitele. Pedagogická fakulta UK.
Helus, Z. (1991). Dítě jako východisko školské reformy. Výchova a vzdělání, 1(6), 117–120.
Helus, Z. (2001). Alternativní pohled na kompetence učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém (s. 44–49). 2. díl. PedF UK.
Helus, Z. (2003). Humanizace školy – samozřejmost či rozporuplná výzva. Pedagogická revue, 55(5), 427–440.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Portál.
Helus, Z. (2012). Učitel – vůdčí aktér osobnostně rozvíjející výuky. In Z. Helus, N. Bravená, & M. Franclová (Eds.), Perspektivy učitelství (s. 7–48). PedF UK.
Helus, Z. (2015). Pedagogika hledající sama sebe. Stať k diskusi nad přednáškou W. Brezinky. Pedagogika, 65(2), 207−218.
Horká, H., & Kratochvílová, J. (2008). Na cestě k profesní autonomii aneb Jak je koncipována pedagogická složka profesionální přípravy učitelů 1. stupně ZŠ na Pedagogické fakultě MU. In Současnost a budoucnost učitelského vzdělávání (s. 85−91). Ostravská Univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663.
Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., ... & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.
Kantorková, H. (1994). Potřeba změn v pedagogické přípravě učitelů primárního stupně školy. In Učitel – jeho příprava a požadavky školské praxe. Sborník referátů z 2. konference ČAPV (s. 144–150). Pedagogická fakulta UJEP.
Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada.
Kasper, T., & Pánková, M. (2015). Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Academia.
Kasperová, D. (2018). Československá obec učitelská: v kontextu reformy vzdělávání učitelů (ŠVSP) a reformy školy. Academia.
Kořínek, M. (1981). Zdokonalování přípravy a dalšího vzdělávání učitelů prvního stupně základní školy. Univerzita Karlova.
Kosová, B. (2003). Primárny stupeň vzdelávania v medzinárodnom porovnaní. Rokus.
Kotásek, J., et al. (1991). Budoucnost vzdělání a školství v obnovené demokratické společnosti ve sjednocující se Evropě. Manuscript.
Kotásek, J. (2004). Transformace školy v demokratizující se společnosti. In E. Walterová et al., Úloha školy v rozvoji vzdělanosti (s. 67–77). Paido.
Koťátková, S. (2004). Osobnostní a sociální rozvoj studentů učitelství pro primární školu prostřednictvím kurzu Osobnostní a sociální výchova. In Spilková, V. et al., Současné proměny vzdělávání učitelů (s. 154–163). Paido.
Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. PedF MU.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. MSD.
Kurzweil, J., Mikulec, J., & Vinš, V. (1995). Akreditace pedagogických fakult. Alma mater, 5(5–6), 256–263.
Lopes, J. C., & Stará, J. (2022). Reflective portfolios as decolonial pedagogical practices. Educar em Revista, 38, 1–19.
Loudová Stralczynská, B., Stará, J., Selbie, P. C., & Ristić, P. (2022). Educating pre-primary and primary teachers today: Quality initial professional studies for teachers in six European union countries. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Lukavská, E. (2003). Pozor, děti! Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
Lukášová, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Pedagogická fakulta OU.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Portál.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Univerzita Tomáš Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Lukášová, H., & Ries, L. (2010). Učitelství pro 1. stupeň základní školy. In V. Spilková & H. Hejlová (Eds.), Příprava učitelů pro primární a preprimární vydělávání v Česlu a na Slovensku (s. 211–231). PdF UK.
Machalová, M. (1994). Integrující prvky v pregraduální přípravě učitelů primární školy. In Problémy vzdelávania učitelov 1. stupňa ZŠ. Zborník príspevkov z vedecko-pedagogickej konferencie s medzinárodnou účasťou (s. 239–243). Pedagogická fakulta UMB.
Maňák, J. (1995). Hlavní otázky profesionální přípravy učitelů. In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu (s. 24–27). Paido.
Mareš, J., & Beran, J. (1995). Akreditace kateder psychologie a kateder pedagogiky. Alma mater, 5–6, 264–279.
Marušák, R. (2005). Dramatická výchova v rámci kurikula primární školy. In V. Spilková et al., Současné proměny vzdělávání učitelů (s. 245–256). Paido.
McKinsey & Co. (2007). How the world’s best-performing schoul systems come out on top.
http://www.mckinsey.com/clientservice/socialsector/resources/pdf/Worlds_School_systems_final.pdf
MŠMT (1995). Učitel. Dostupné z www.ucitelske-listy.cz/2016/03/jana-hruba-dokumenty-106-navrh-programu.html
Nelešovská, A., et al. (1995). Příprava učitelů primárního vzdělávání. Závěrečná zpráva grantového úkolu FRVŠ.
Nichols, T. (2017). The death of expertise. Oxford University Press.
Piťha, P., & Helus, Z. (1993). Návrh pojetí obecné školy. Portál.
Rochex, J.-Y. (2006). Social, methodological, and theoretical issues regarding assessment: Lessons from a secondary analysis of PISA 2000 literacy tests. Review of Research in Education, 30(1), 163–212.
Rýdl, K., & Novotný, M. (2023). K vývoji akademické přípravy učitelů v českých zemích. Pedagogická orientace, 33(1), 65–86.
Skalková, J. (1993). Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. Univerzita J. E. Purkyně.
Spilková, V. (1991). Obecná východiska koncepce studia učitelství pro 1. stupeň základní školy. Pedagogika, 40(4), 477–483.
Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Pedagogická fakulta UK.
Spilková, V. (1998). Současné změny v pojetí učitelské profese (s důrazem na učitelství primární školy). In R. Havlík, et al., Učitelské povolání z pohledu sociálních věd (s. 60–77). Pedagogická fakulta UK.
Spilková,V., et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Paido.
Spilková, V., et al. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál.
Spilková, V. (2016). Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, 66(4), 368–385.
Spilková, V. (2019a). Ke čtvrtstoletí vzniku kateder primární pedagogiky: Reflexe proměn vzdělávání učitelů primárních škol po roce 1989. Pedagogika, 68(3), 365–378.
Spilková, V. (2019b). The educational “turning toward the child” in the context of the Czech Republic after 1989 and in the context of the debates concerning a paradigm shift for the international perspective. In N. Bravená (Ed.), “Do not be concerned only about yourself…” Transcendence and its importance for the socialization and formation of a child’s personality (s. 19–26). Kassel university press GmbH.
Spilková, V. (2019c). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269–292.
Spilková, V. (2022). Hlavní směry transformace primárního vzdělávání v České republice po roce 1989 a perspektivy dalšího vývoje. Pedagogika, 72(2), 157–184.
Spilková, V. (2023). De-profesionalizační novela v mezinárodní perspektivě přístupů k učitelské profesi. Pedagogická orientace, 33(1), 12–45.
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). (1999). Univerzitní vzdělávání učitelů primární školy na přelomu století. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). (2010.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Spilková, V., & Reimannová, I. (2021). Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele. Pedagogika, 71(3), 351–376.
Spilková, V., & Vašutová, J., et al. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogická fakulta UK.
Štech, S., & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy – hledáni dialogu. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.), Předškolní a primární pedagogika – predškolská a elementárna pedagogika (s. 57–94). Portál.
Štech, S. (2004). Psycho-didaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Komentář na okraj Kansanenovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. Pedagogika, 54(1), 58–63.
Štech, S. (2017). Vzdělávání ve stínu expertů. In M. Strouhal & S. Štech (Eds.), Vzdělání a dnešek (s. 191–200). Karolinum.
Štech, S. (2023). Učitelská kvalifikace dnes – de-profesionalizace praxí? Pedagogická orientace, 33(1), 46–64.
Tomková, A. (2015). Princip izomorfismu v učitelské přípravě. Pedagogika, 65(1), 75–81.
Tomková, A. (2016). Příprava učitelů a hodnocení její kvality v Belgii. Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta.
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Pedagogická fakulta UK.
Tomková, A., & Spilková, V. (2019). Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu – možnosti a meze. Orbis scholae, 13(1), 9–29.
Tuček, A. (1994). Poslání a osobnost učitele. In Spilková, V., et al., K současnému pojetí didaktiky základní školy (s. 26–31). Univerzita Karlova.
Uhlířová, J. (1994). Historický pohled na učitelské vzdělání učitelů 1. stupně. In Problémy vzdelávania učitelov 1. stupňa ZŠ. Zborník príspevkov z vedecko-pedagogickej konferencie s medzinárodnou účasťou (s. 539–548). Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela.
Urbánek, P. (2013). Vzdělávání učitelů v České republice (po Česku): Riziko deprofesionalizace. In J. Ferencová & I. Ištván (Eds.), Križovatky na cestách k učiteľstvu. FHPV PU a Škola plus.
Váňová, R. (1995). Několik pohledů do historie učitelského vzdělávání u nás. Pedagogika, 45(1), 4–10.
Váňová, R. (2011). Vzdělávání učitelů v českých zemích. In A. Vališová & H. Kasíková (Eds.), Pedagogika pro učitele (s. 27–47). Grada.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.
Vonk, J. H. C., Giesbers, J. H., Peeters, J. J., & Wubbels, T. (1992). New prospects for teacher education in Europe II. Vrije Universiteit.
Zelenka, M., & Koucký, J. (2023). Tři výzvy vysokoškolské přípravě učitelů po roce 1989. Pedagogická orientace, 33(1), 87–114.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2025 Vladimíra Spilková