Creation of educational tasks based on creative approaches with an emphasis on the interdisciplinary potential of art education in primary school (grades 1-5)

Vol.33,No.3(2023)

Abstract

The presented paper responds to the current approach to art education in the primary school environment and, based on theoretical support, sets criteria for the creation of educational tasks aimed at developing cultural competence by students of the Primary Education teaching program. The aim of this research study is to clarify the process of creating educational tasks based on creative approaches by students of the Primary Education teaching program. We focus on the preparation and implementation of teaching that connects educational content, specifically through one didactic discipline (art education), into non-art subjects. The research employs a qualitative design. The study is divided into a theoretical part, which describes the normative methodological framework of the work, and an empirical part. The research data consisted of lesson plans (n = 33) by students preparing to teach art education in primary schools, collected as part of the Didactics of Art Education course at the university. Subsequently, unstructured interviews were conducted with 33 students from the Primary Education teaching program. The findings suggest that despite the often unseen difficulty of preparing and implementing expressive tasks, the students created educational tasks that aligned with the true content of art education. A key theoretical support in processing the topic was didactic knowledge of the content. This was followed by theoretical constructs (symmetrical correlation, cognitive integration, expressive experimentation) and their application in practice. After the application of cognitive integration, expressive experimentation, and the use of reflective dialogue, the educational tasks moved within the evaluative field toward innovation. The findings from this research are useful for designing curricula in the didactic preparation of future teachers.


Keywords:
didactics of art education; pre-service teacher education; teaching task; expression; expressive experimentation; cognitive integration; reflective dialogue
References

Begovic, E. (2023). Structural correlation between mathematics and art in the classroom education. Research in Education and Rehabilitation, 6(1), 35–45. https://rer.ba/index.php/rer/article/view/123

Brezovnik, A. (2015). The benefits of fine art integration into mathematics in primary school. Center for Educational Policy Studies Journal, 5(3), 11–32. https://eric.ed.gov/?id=EJ1128967

Doporučení Rady EU ze dne 22. května 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení Evropské unie. Úřední věstník Evropské unie. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Gavora, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitativního výskumu. Univerzita Komenského.

Goodman, N. (2007). Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Academia.

Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 40(3), 247–256.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido.

Lukavský, J., & Slavík, J. (2013). Kvalita tvořivých úloh ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 53(1), 14–20.

Pechová, Z. (2015). Přístup učitelů k integraci složek výtvarné výchovy do neuměleckých předmětů na 1. stupni ZŠ. Výtvarná výchova, 55(3–4), 23–26.

Pechová, Z., & Valešová, H. (2020). A na konci hodiny všechny pochválíme… Jak studenti učitelství vnímají stereotypní přístupy k výuce výtvarné výchovy? Výtvarná výchova, (1–2), 36–47.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2023). MŠMT. https://www.edu.cz/rvpramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavanirvp-zv/

Rodová, V., & Slavík, J. (2018). Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: analytické zobecnění poznatků z praxe. Studia paedagogica, 23(3), 9–47.

Russell-Bowie, D. (2009). Syntegration or disintegration? Models of integrating the arts across the primary curriculum. International Journal of Education & the Arts, 10(28), 2–22. http://www.ijea.org/v10n28/

Slavík, J., Dytrtová, K., & Fulková, M. (2010a). Konceptová analýza tvořivých úloh jako nastroj učitelské reflexe. Pedagogika, 60(3−4), 27−46.

Slavík, J., Dytrtová, K., Hník, O., Jakubcová, L., Nohavová, A. Rodová, V., Skřivanová, & Uhl, V. (2022). Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení. Studia paedagogica, 27(3), 11–32.

Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum.

Slavík, J., Janík, T. Navar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita.

Slavík, J., & Lukavský, J. (2012). Hodnocení kvality expresivních tvořivých úloh ve výuce (na příkladu výtvarné výchovy). Orbis scholae, 6(3), 77–97.

Slavík, J., Lukavský, J., & Hajdušková, L. (2010b). Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentu učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 20(4), 69–91.

Šobáňová, P. (2011). Učitelé výtvarné výchovy a jejich znalosti kurikula. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 322–327). Masarykova univerzita.

Šobáňová, P. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. Univerzita Palackého. https://kvv.upol.cz/images/upload/files/Metodick%C3%BD% 20material%20Sobanova.pdf

Šobáňová, P. (2019). Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky. In A. Pospíšil, K. Řepa, & P. Šobáňová, Kvalita ve výtvarné výchově. (s. 14–43). Česká sekce INSEA.

Štěpánková, K. (2013). Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1), 1–12. http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni cislo&casopis=3&clanek=21

Švaříček, R., Šeďová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.

Valachová, D. (2015). Možnosti integrácie edukačného obsahu vo výtvarnej výchove. CREA-AE (s. 177–184). https://konferencia.kreativnevzdelavanie.sk/wp-content/uploads/2017/09/CREA2015.pdf

Metrics

0

Crossref logo

0


96

Views

48

pdf (Czech) views