Teachers’ self-efficacy in the context of their professional development: Findings and challenges of TALIS 2013

Vol.25,No.4(2015)

Abstract
The paper introduces and discusses selected results of the Teaching and Learning International Survey 2013 namely the second cycle, which included the Czech Republic. In firs part, reasons for initiation of the survey are introduced and its development is described. The paper briefly mentions the theoretical background with special focus on self-efficacy and job satisfaction. Selected results concerning self-efficacy are presented and discussed in relation to professional development and working conditions at schools. It appears that Czech teachers perceive their self-efficacy as lower than teachers in other countries. Despite this fact they do not take part in professional development focused on the areas where they feel less secure as much as is the international average. The results concerning job satisfaction were slightly more positive, especially in connection with work environment. Compared to the international average, Czech teachers participate in various forms of collaboration and cooperation at schools. Following the results of the survey, it seems beneficial to make use of the potential of positive school climate to make a closer connection between teachers’ evaluation and professional development, and to focus professional development on activities that could increase teachers’ self-efficacy.

Keywords:
international comparative study; teachers’ professional development; teachers’ job satisfaction; teachers’ self-efficacy; TALIS 2013
References

Balaštíková, V., Blatný, M., & Kohoutek, T. (2004). Aspekty sebepojetí jako determinanty výběru strategií zvládání u adolescentů. Československá psychologie, 48(5), 410–415.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge: Cambridge University Press.

Centrum pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR (2013). Prestiž povolání – červen 2013 (Tisková zpráva). Dostupné z http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7054/f3/eu130903.pdf

Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Malá škola po pěti letech: Proměny školy v době reformy. Pedagogická orientace, 25(1), 9–31. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-9">https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-9

Factum Invenio (2009). Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků pro zkvalitňování jejich práce. Praha: MŠMT.

Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915–945. https://doi.org/10.3102/00028312038004915">https://doi.org/10.3102/00028312038004915

Gavora, P. (2009). Profesijná zdatnosť vnímaná učiteľom. Adaptácia výskumného nástroja. Pedagogická revue, 61(1–2), 19–37.

Gavora P., & Majerčíková, J. (2012). Vnímaná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa: Oblasť vyučovania a oblasť spolupráce s rodičmi. Pedagogická orientace, 22(2), 205–221. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-205">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-205

Horáková Hoskovcová, S. (2006). Self-efficacy in preschool children. Studia psychologica, 48(2), 175–182.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., ... Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.

Janoušek, J. (2000). Sociálně kognitivní teorie Alberta Bandury. Československá psychologie, 36(5), 385–397.

Kašparová, V. (2013). Zpráva o kvalitě provedení šetření TALIS 2013. Praha: ČŠI.

Kašparová, V., Boudová, S., Ševců, M., & Soukup, P. (2014a). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: ČŠI.

Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., ... Ševců, M. (2014b). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: ČŠI.

Křeménková, L., & Novotný, J. S. (2010). Profil motivační struktury učitele. In I. Moravcová & J. Veteška (Eds.), Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství VI (s. 65–73). Pardubice: Univerzita Pardubice.

Majerčíková, J., & Gavora, P. (2013). Vnímaná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa spolupracovať s rodičmi: konštrukcia výskumného nástroja. Pedagogika, 63(2), 128–146.

Mareš, J. (2013). Nevhodné chování učitelů k žákům a studentům. Studia paedagogica, 18(1), 7–36. https://doi.org/10.5817/SP2013-1-2">https://doi.org/10.5817/SP2013-1-2

McKinsey, & Company (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company.

Milson, A. J. (2003). Teachers’ sense of efficacy for the formation of students’ character. Journal of Research in Character Education, 1(2), 90–106.

OECD (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD Publishing.

OECD (2013). Teaching and learning international survey TALIS 2013 conceptual framework. Paris: OECD Publishing.

OECD (2014a). TALIS 2013 Technical report. Paris: OECD Publishing.

OECD (2014b). TALIS 2013 Results: An international perspective on teaching and learning. Paris: OECD Publishing.

OECD (2014c). New insights from TALIS 2013: Teaching and learning in primary and upper secondary education. Paris: OECD Publishing.

OECD (2014d). Education at a glance 2014: OECD indicators. Paris: OECD Publishing.

Pajares, F. (1996). Self-efficacy believes in academic settings. Review of Educational Research, 66, 543–578. https://doi.org/10.3102/00346543066004543">https://doi.org/10.3102/00346543066004543

Palečková, J., Tomášek, V., Basl, J., Blažek, R., & Boudová, S. (2013). Hlavní zjištění z šetření PISA 2012. Praha: ČŠI.

Píšová, M., & Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Poledňová, I. (2006). Výkonová motivace v prostředí školy – souvislosti se sebepojetím a utvářením sociálních vztahů. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal.

Rozkovcová, A. (2014). Učitel začátečník v kontextu vnímané sebeúčinnosti a jeho pregraduální příprava v rovině osobnostního a profesního rozvoje. Příspěvek na XXII. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, Olomouc.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.

Urbánek, T., & Čermák, I. (1996). Self-efficacy dětí ve školní činnosti. In M. Svoboda (Ed.), Osobnost v dimenzích poruchové a neporuchové činnosti. Sborník příspěvků z konference k nedožitým 90. narozeninám prof. PhDr. Roberta Konečného, CSc. (s. 101–113). Brno: Masarykova univerzita.

Urbánek, T., & Čermák, I. (1997). Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, 41(3), 193–199.

Wiegerová, A., Svatoš, T., Pavelková, I., Mareš, J., Hrabal, V., Ficová, L., & Gavora, P. (2012). Self-efficacy v edukačních souvislostech. Bratislava: SPN.

Metrics

0


1723

Views

722

PDF (Čeština) views