Artistic text in didactic apparatus of reading textbooks for primary schools: Results of an analysis

Vol.25,No.2(2015)

Abstract
The aim of the study is to present empirical results of a content analysis of didactic apparatus reading books designed for pupils in primary schools in terms of its progress towards the fulfillment of direct pupils work with artistic texts in reading books. In the first part of the study we pointed out the specific role of reading books in developing the concept esthetic-educational school literary education. The second part is devoted to literary theory, literary-didactic and curriculum bases of the research. The third part describes the current state of knowledge in the field of research on reading books. The fourth section presents the research methodology; the research sample included two comprehensive textbook series (in total 8 reading books for 2nd to 5th grade of primary school), consisted of 3450 questions, themes and suggestions for activities for the pupils’ work. The fifth part presents the results of research that highlighted some common tendencies and differences between compared reading books. We found that the work of pupils with artistic text (through didactic apparatus included in reading books) is most evident in reading book for 4th grade and least for the 2nd grade of primary school. The results show that the representation of the different areas of artistic text in researched reading books is not various. The didactic apparatus of reading books is dominated by such questions, themes and suggestions for activities that aim at topic and meaning of artistic text. Based on the results presented in the conclusion of the study we offer recommendations for creating reading books.

Keywords:
artistic text; literary education; primary school; reading textbook; didactic apparatus; content analysis
References

Bubeníčková, P., Čuřín, M., Izáková, E., Markoš, M., Vaníčková, V., & Zachová, A. (2012). Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus.

Campbel, J. R., & Mullis, I. V. S. (Eds.). (2001). Framework and specificationsfor PIRLS Assesment 2001. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Carley, K. (1993). Coding choices for textual analysis: A comparison of content analysis and map analysis. Sociological Methodology, 23(1), 75–126. https://doi.org/10.2307/271007">https://doi.org/10.2307/271007

Červenka, M. (2003). Fikční světy lyriky. Praha: Paseka.

Doležel, L. (2000). Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela až k Pražské škole. Brno: Host.

Doležel, L. (2003). Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum.

Doležel, L. (2004). Identita literárního díla. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR.

Ďoubalová, K., Hník, O., Homolová, K., Krabsová, V., Lomenčík, J., & Wildová, R. (2012). Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Gejgušová, I. (2011). Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole: Podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

Germušková, M. (2003). Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitních a prírodnýchvied prešovské univerzity.

Haman, A. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda. Praha: Arsci.

Helmers, H. (1969). Geschichte des deutschen Lesebuchs in Grundzügen. Stuttgart: Klett.

Hník, O. (2010). Literární výchova: reflexe v oborové didaktice. In E. Príhodová (Ed.), Oborová didaktika v príprave a ďalšom vzdělávání učitel materinského jazyka a literatury (s. 152158). Ružomberok: Filozofická fakulta Katolickej univerzity v Ružomberku.

Hník, O. (2011). Čtenářsky pojatá literární výchova a její klíčové kategorie. In R. Wildová (Ed.), Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

Hoppe, H. (2011). Aufgaben im Schulbuch. In E. Matthes, & S. Schütze (Eds.), Aufgaben im Schulbuch (s. 211–221). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Hrabák, J. (1977). Poetika. Praha: Československý spisovatel.

Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.

Janoušek, P. (2009). Didaktici všech českých zemí, spojte se! Tvar, 9(7),1011.

Komenský, J. A. (1930). Jana Amosa Komenského Didaktika velká. Praha: Dědictví Komenského.

Lavičková, H. (2012). Analýza kvality čítanek pro primární školu: od vymezení pojmů k výzkumnému nástroji. In T. Janík, & K. Pešková, et al., Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 116–127). Brno: Masarykova univerzita.

Lavičková, H. (2013). Kvalita čítanek pro primární školu: finalizace výzkumného nástroje. In T. Janík, & K. Pešková, et al., Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (s. 59–76). Brno: Masarykova univerzita.

Lederbuchová, L. (2001). Literatura ve škole jako učivo, nebo jako literatura? Ergo, 3(4), 73–84.

Lederbuchová, L. (2003–2004). K čítankám na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na čítanky pro 6. ročník) I. Český jazyk a literatura, 54(1), 1–7.

Lederbuchová, L. (2003–2004b). K čítankám na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na čítanky pro 6. roč.) II. Český jazyk a literatura, 54(2), 53–56.

Lederbuchová, L. (2008). Čtenářská zkušenost žáka jako didaktický prekoncept. In J. Zítková (Ed.), Komunikace a výuka českého jazyka a literatury (s. 8188). Brno: Masarykova univerzita.

Lesňák, R. (1982). Literárne dielo a čitateľ. Bratislava: Slovenský spisovateľ.

Ligoš, M. (2009). Dynamika slova a obrazu vo vyučování materinského jazyka a literatúry. In R. Šink (Ed.), 12. kulatý stůl – Komunikace s dětmi a mládeží – spojující i rozdělující: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí (s. 44–52). Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

Liptáková, Ľ. (Ed.). (2011). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárne vzdelávanie. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovské univerzity v Prešove.

Macura, V., & Jedličková, A. (Eds.). (2012). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host.

Mikk, J. (2007). Učebnice: Budoucnost národa. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 11–23). Brno: Paido.

Mukařovský, J. (1966). Studie z estetiky. Praha: Odeon.

Müller, R., & Šidák, P. (Eds.). (2012). Slovník novější literární teorie. Academia.

Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Brno: Masarykova univerzita.

Peterka, J. (2009). Teorie literatury pro učitele. Praha: Mercury Music & Entertainment.

Plch, J. (1981). O výchově slovesným uměním. Praha: SPN.

Pokorná, I. (2003). Didaktická vybavenost čítanek pro 6. ročník základní školy. Český jazyk a literatura, 63(4), 161–166.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: VÚP.

Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta.

Ruebsamen, B., & Erner, J. (1993). Ist das Lesebuch passe? Ergebnisse einer Umfrage in der Grundschule. Grundschule, 26(12), 57–60.

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum.

Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.

Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno: Paido.

Vařejková, V. (1998). Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy.Brno: Masarykova univerzita.

Výzkumný ústav pedagogický (2011). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP v Praze.

Wilde, D. (2000). Lesebuch als Universalbuch für sämtliche Schulfächer, lesebuchfixierte Phase. Berlin: Freie Universität Berlin.

Zítková, J. (2005). Čítanka jako prostředek kultivace osobnosti žáka primární školy (Disertační práce). Dostupné z https://is.muni.cz/auth/th/789/pedf_d/A-Uvod.doc

Analyzované čítanky

Čeňková, J., & Ježková, A. (2010). Čítanka 2 pro základní školy. Praha: SPN.

Čeňková, J., & Ježková, A. (2010). Čítanka 3 pro základní školy. Praha: SPN.

Čeňková, J., & Jonák, Z. (2010). Čítanka 5 pro základní školy. Praha: SPN.

Čeňková, J., & Jonáková, A. (2010). Čítanka 4 pro základní školy. Praha: SPN.

Šebesta, K., & Váňová, K. (2008). Čítanka 2. Plzeň: Fraus.

Šebesta, K., & Váňová, K. (2009). Čítanka 3. Plzeň: Fraus.

Šebesta, K., & Váňová, K. (2010). Čítanka 4. Plzeň: Fraus.

Šebesta, K., & Váňová,K. (2011). Čítanka 5. Plzeň: Fraus.

Metrics

0

Crossref logo

0


1436

Views

530

PDF (Čeština) views