Reflections on the on the amendment to act on pedagogical workers from the perspective of faculties of education

Vol.33,No.1(2023)

Abstract

The discussion on the professionalization of the teaching profession and the future of Czech education is influenced by a wide range of opinions. These are represented by various interest and professional groups, politicians, teachers, principals, and teacher educators. This paper aims to document the discussion that accompanied the second round of deliberations on the amendment to Act No. 563/2004 Coll., on Pedagogical Workers and the Amendment of Some Acts, in 2022, with the contemplated change in the view of teacher qualifications. The overview study records the opinions of representatives of pedagogical faculties and other entities on the amendment to the aforementioned act, in the context of arguments based on the shortage of teachers in practice. The text links perspectives on attracting new candidates to the teaching profession by shifting responsibility for recognizing qualifications for school management, as well as regulatory requirements (Ministry of Education, Youth, and Sports) for teacher preparation programs and the demands for teacher quality declared in the 2030+ Strategy. The shortage of teachers is also discussed about the structure of complementary teacher education, which is intended to provide professional security for a non-teacher university program graduates entering teaching practice.


Keywords:
teacher, amendment to the act, strategy, regulator, lifelong learning, deprofessionalization
References

Akreditační komise MŠMT. (2015). Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol. https://www.akreditacnikomise.cz/wp-content/uploads/2015/10/RamcovaKoncepceUcitelskePripravy_10_2015.pdf

Asociace děkanů pedagogických fakult. (2022). Vyjádření Asociace děkanů pedagogických fakult k novele zákona o pedagogických pracovnících. Učitelské listy. http://www.ucitelske-listy.cz/2022/10/vyjadreni-asociace-dekanu-pedagogickych.html.

Carver-Thomas, D., & Darling-Hammond, L. (2019). The trouble with teacher turnover: How teacher attrition affects students and schools. Education Policy Analysis Archives, 27.

Černotová, M., Drga, Ľ., Kasáčová, B., Lužák, J., Mäsiar, P., Pavlov, I., & Valica, M. (2006). Koncepcia profesijného rozvoja učiteľov v kariérním systéme. Pedagogické rozhľady, 15(3), 1–33.

European Commission/EACEA/Eurydice. (2018). Teaching careers in Europe: Access, progression and support. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. https://www.dzs.cz/sites/default/files/202201/Teaching_Careers_in_Europe_Access_Progression_and_Support.pdf

Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., Mareš, J., Uličná, K., & Ježek, S. (2017). Chtějí zůstat, nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Masarykova univerzita.

Helus, Z. (2001a). Alternativní pohled na kompetence učitelů. In Walterová, E. (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl (s. 44–49). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Helus, Z. (2001b). Čtyři teze k tématu změna školy. Pedagogika, 50(1), 25–41.

Helus, Z. (2012). Učitel, vůdčí aktér osobnostně rozvíjející výuky. In Helus, Z., Bravená, N. & Franclová, M., Perspektivy učitelství (s. 7–47). Univerzita Karlova.

Chvál, M., Kasper, T., Kučera, D., Kucharská, A., Mareš, J., Rýdl, K., Spilková, V., Stuchíková, I., Štech, S., & Uličná, K. (2021). Nedostatek kvalifikovaných učitelů nelze řešit rezignací na kvalifikaci. Pedagogika, 71(1), 120–125.

Janík, T., Spilková, V., & Píšová, M. (2014). Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech. Pedagogická orientace, 24(2), 259–274.

Kantorková, H. (1998). Strategie řešení problému učitelské přípravy pro 21. století. In Nezvalová, D. (Ed.) Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? Sborník z konference (s. 132–136). Vydavatelství UP.

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Korthagen, F. A. J. (1992). Techniques for stimulating reflection in teacher education seminars. Teaching and Teacher Education, 8(3), 265–274.

Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97.

Liessmann, K. P. (2010). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Academia.

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů.

Michek, S., & Spilková, V. (2018, 12. září). Pád kariérního systému pro pedagogické pracovníky – zkoumání příčin jeho nepřijetí v roce 2017. XXVI. konference ČAPV Transdisciplinarita ve společenských vědách na Pedagogické fakultě UTB, Zlín.

Michek, S., & Spilková, V. (2021). Pád kariérního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 – případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 323–350.

MŠMT. (2014). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. MŠMT.

MŠMT. (2017). Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků. MŠMT, Národní akreditační úřad pro vysoké školství.

MŠMT. (2020). Standard studia v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy. http://www.pedagogicke.info/2020/06/msmt-standard-studia-v-oblasti.html

MŠMT. (2021). Memorandum o podpoře reformy přípravy učitelů a učitelek v České republice. http://www.pedagogicke.info/2020/06/msmt-standard-studia-v-oblasti.html

MŠMT. (2022). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf

Newburgh, K. (2017). Teaching in good faith: An exploration of the personal, professional and philosophical evolution of first-year educators [Doctoral dissertation]. University of Denver.

Píšová, M. (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele. Univerzita Pardubice.

Pollard, A. (2001). Reflective teaching. Cassel.

Průcha, J. (2015). Česká vzdělanost. Multikulturní pohled na fenomén národní kultury. Wolters Kluwer.

Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80s. Charles E. Merrill Publishing Company.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. Temple-Smith.

Slavík, Jan, Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Syntézy výzkumu vzdělávání.

Spilková, V. et al.(2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Paido.

Straková, J., Simonová, J., & Soukup, P. (2021). The relationship between academic futility and the achievement of upper secondary students. Evidence from the Czech Republic. International Studies in Sociology of Education. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1869996

Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Štech, S. (2001). Návrat vojenských vysloužilců? Pedagogika, 51(2), 147–150.

Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Paido.

Terhart, E. (2005). Standards für die Lehrerbildung – ein Kommentar. Zeitschrift für Pädagogik, 51(2), 275–279.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Technická univerzita.

Vagi, R. L., Pivovarova, M., & Barnard, W. (2019). Keeping our best? A survival analysis examining a measure of preservice teacher quality and teacher attrition. Teaching and Teacher Education, 105, 103–427.

Vašutová, J. (2002). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido.

Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.

Metrics

0

Crossref logo

0


473

Views

207

PDF (Čeština) views