Overloaded principals. Who should relieve them?

Vol.32,No.1(2022)

Abstract

This empirical study aims to bring a better knowledge of principals’ needs so that their support can be better targeted. In the first part there, the theoretical basis for the need of pedagogical leadership is introduced together with the description of the Czech decentralised regional education system. Following this, the methodology, operationalization of basic terms and the characteristics of the sample are described. The fourth and fifth parts introduce outputs of the empirical study. The fourth part introduces principals’ attitudes to education system settings and to their potential modifications. The fifth part is dedicated to the evaluation of a needed support in the fields of pedagogical and administrational school matters. Then, the discussion of limits and the conclusions for policy makers follow. The study shows there is a great need to provide support to principals, especially in the area of administration. The principals seem to be willing to be freed from the administration of public procurements and from larger investment projects. The paper concludes with a model of support for schools in which municipalities play a key role, and which can serve as an inspiration for the planned middle layer of support for schools.


Keywords:
principal, primary and secondary school, support, needs, opinions, middle tier
References

Bernard, J., Kostelecký, T., Illner, M., & Vobecká, J. (2011). Samospráva venkovských obcí a místní rozvoj. SLON.

Blažek, R., Janotová, Z., Potužníková, E., & Basl, J. (2019). Mezinárodní šetření PISA 2018. In Národní zpráva. Česká školní inspekce.

Boudová, S., Šťastný, V., & Basl, J. (2019). Mezinárodní šetření TALIS 2018. ČŠI.

Coelli, M., & Green, D. A. (2012). Leadership effects: School principals and student outcomes. Economics of Education Review, 31, 92–109.

Černý, J. (2020). Ředitelé středních škol chtějí být pedagogickými lídry, jsou však spíše správci školy. Některé kompetence vůbec nechtějí. Řízení školy: Speciál pro střední školy, (3), 18–21.

ČSÚ. (2020, 24. leden). Malý lexikon obcí České republiky—2019. https://www.czso.cz/csu/czso/maly-lexikon-obci-ceske-republiky-2018-42hnx5qxcd

ČŠI. (2017). Vzdělávání ve středních školách s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části maturitní zkoušky. Česká školní inspekce.

ČŠI. (2018a). Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení v období od 1. 3. 2018 do 31. 7. 2018. ČŠI.

ČŠI. (2018b). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018. ČŠI.

ČŠI. (2019). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019. ČŠI.

Douglass, A. L. (2019). Leadership for quality early childhood education and care. Directorate for Education and Skills, OECD.

Dvořák, D. (2011). Pedagogické vedení školy: Hledání zdrojů a obsahu pojmu. Orbis Scholae, 5(3), 9–25.

Dvořák, D. (2017). Pedagogické vedení škol. NIDV.

Dvořák, D., Urbánek, P., & Starý, K. (2014). High autonomy and low accountability: Case study of five Czech schools. Pedagogická orientace, 24(6), 919–940.

Earley, P., & Bubb, S. (2013). A day in the life of new headteachers: Learning from observation. Educational Management Administration & Leadership, 41(6), 782–799.

Evans, J. D. (1996). Straightforward statistics for the behavioral sciences. Brooks/Cole Publishing.

Federičová, M. (2019). Mezinárodní srovnání ředitelů škol: České administrativní inferno. Národohospodářský ústav AV ČR.

Galiani, S., Gertler, P., & Schargrodsky, E. (2008). School decentralization: Helping the good get better, but leaving the poor behind. Journal of Public Economics, 92(10–11), 2106–2120.

Garira, E. (2020). A proposed unified conceptual framework for quality of education in schools. SAGE Open, 1–9. https://doi.org/10.1177/2158244019899445

Hanushek, E. A., Link, S., & Woessmann, L. (2013). Does school autonomy make sense everywhere? Panel estimates from PISA. Journal of Development Economics, 104, 212–232.

Heaven, G., & Bourne, P. A. (2016). Instructional leadership and its effect on students’ academic performance. Review of Public Administration and Management, 4(3), 1–20.

Ježek, J. (2020). Malé obce. In M. Pavlík, Regiony budoucnosti—Spolupráce, bezpečí, efektivita. Grada Publishing.

Kartous, B. (2017). Studie Eduin pro Aspen institute: Vzdělávání. https://www.eduin.cz/wpcontent/uploads/2016/11/Vzdelavani.pdf

Kleskeň, B., & Podpiera, R. (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení. McKinsley.

Krajčová, J., Münich, D., & Protivínský, T. (2019). Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky. Národohospodářský ústav AV ČR.

Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. ČŠI.

Leithwood, K. (2001). School leadership in the context of accountability policies. Journal of Leadership in Education, 4(3), 217–235.

Marzano, R. J., Waters, T., & McNulty, B. A. (2005). School leadership that works: From research to results. ASCD.

Masopustová, I., & Jüptner, P. (2019). Mzdové prostředky územních samospráv jako nástroj hodnocení decentralizace v České republice. Acta Politologica, 11(2), 39–55.

MŠMT. (2017). Kariérní řád—Profesní rozvoj pedagogických pracovníků. http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/karierni-rad

MŠMT. (2019). Počty zřizovatelů a počty zřizovaných škol (MŠ, ZŠ): Podkladový materiál pro Strategii 2030+. Výpočty MŠMT.

MŠMT. (2020). Statistická ročenka školství—Výkonové ukazatele.

Nařízení vlády č. 75/2005, o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálněpedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. (2005).

Němeček, P. (2019). Pracovní vytížení ředitele ZŠ [Zpracováno pro účely tvorby Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Nepublikováno.]. Asociace ředitelů základní škol České republiky.

OECD. (2013). PISA 2012 Results: What makes schools successful? Resources, policies and practices (Volume IV). OECD Publishing.

OECD. (2018). Education at a glance 2018: OECD indicators. OECD Publishing.

OECD. (2019). School leadership. http://gpseducation.oecd.org/IndicatorExplorer?plotter=h5&query=30&indicators=ALL

Pazour, M., Pokorný, O., Pýchová, S., & Straková, J. (2019). Identifikace prioritních témat ve vzdělávání [Šetření metodou Delphi]. Nadace České spořitelny.

Peková, J., Jetmar, M., & Toth, P. (2019). Veřejný sektor, teorie a praxe v ČR. Wolters Kluwer.

Pol, M. (2007). Škola vedená, řízená, spravovaná. Pedagogika, 57, 213–226.

Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., a Sedláček, M. (2009). Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol. Studia paedagogica, 14(1), 109–126.

Pont, B., Nusche, D., & Moorman, H. (2008). Improving school leadership: Policy and practice. OECD Publishing.

Prokop, D., & Dvořák, T. (2019). Analýza výzev vzdělávání v České republice. Nadační fond Eduzměna.

Robinson, V., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2015). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why. Summary of the the Best Evidence Synthesis (BES). New Zealand Ministry of Education.

Scherman, V., Bosker, R. J., & Howie, S. J. (2017). Monitoring the quality of education in schools: Examples of Feedback into systems from developed and emerging economies. Sense.

Tomášek, V., Basl, J., & Janoušková, S. (2016). Mezinárodní šetření TIMSS 2015. Česká školní inspekce.

Trojan, V. (2015). Ředitel současné školy: Pět aktuálních situací a jejich řešení. Dr. Josef Raabe.

Trojan, V. (2017). Řízení pedagogického procesu v současné škole. Nakladatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Trojan, V. (2019a). Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení. Nakladatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Trojan, V. (2019b). Subjektivní vnímání proměny role ředitele školy a obtížné prvky výkonu této profese v současné době. Pedagogická orientace, 29(2), 203–222.

Trojanová, I. (2014). Ředitel a střední management školy: Průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Portál.

Veselý, A., Fischer, J., Jabůrková, M., Pospíšil, M., Prokop, D., Sáblík, R., … Štech, S. (2019, 10). Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů. (2004).

Metrics

0


540

Views

327

PDF (Čeština) views