Teaching in nature: A passing trend or meaningful teaching?

Vol.31,No.2(2021)

Abstract
The study deals with a socially frequent topic, parallel to the ongoing professional discussion, namely the teaching of biology at lower secondary schools outdoors. We examine the relationship of teachers and pupiks to this type of activity. The qualitative research involved 29 science teachers from 27 primary schools, and 38 pupils from two classes of different schools. Data collection took place using the method of autonomous writing in which the individual describes and evaluates their experience without the intervention of the researcher and, in addition, through interviews on the topic. The research took place in a natural environment, in schools. The data are the result of subjective reflection by individuals. The data were processed using content analysis and coded. The texts were divided into meaning fragments and these were then grouped into categories. Subsequent interpretation was realized through collaborative accounts. The results show that teaching natural sciences outdoors makes sense to the participating teachers and students only if they identify with it and are prepared for it; if it is done well not only professionally in terms of content, but also in terms of organization. 

Keywords:
teaching; instruction; learning; biology; lower secondary school
References

Blažek, R., Janotová, Z., Potužníková, E., & Basl, J. (2018). Mezinárodní šetření PISA 2018. Národní zpráva. Česká školní inspekce.

Dočekal, V. (2012). Prožitkové, zážitkové, nebo zkušenostní učení? e-Pedagogium, 12(1), 9–17. https://doi.org/10.5507/epd.2012.002

Frankl, V., E. (2006). Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Cesta.

Jáč, M., Kopecká, J., Morris, M., & Vránová, O. (2019). Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. Univerzita Palackého v Olomouci. https://doi.org/10.5507/pdf.19.24456331

Jirásek, I. (2016). Doxa a epistémé zážitkové pedagogiky. Pedagogika, 66(2), 154–178. https://doi.org/10.14712/23362189.2015.736

Kalhous, Z., & Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Portál.

Koťa, J. (2012). Traktát o vybraných problémech teorie a praxe v oblasti pedagogických věd. Pedagogická orientace, 22(3), 336–352. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-336

Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Univerzita Palackého v Olomouci.

Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. UTB Zlín.

Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.

Mareš, J. (1990a). Učitelovo pojetí výuky (1. díl). Výchova a vzdělání, 1(2), 31–33.

Mareš, J. (1990b). Učitelovo pojetí výuky (2. díl). Výchova a vzdělání, 1(3), 51–54.

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Masarykova univerzita.

Obst, O. (2017). Obecná didaktika. Univerzita Palackého v Olomouci.

Papáček, M., Čížková, V., Kubiatko, M., Petr, J., & Závodská, P. (2015). Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (s. 225–257). Masarykova univerzita.

Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019. (2018). [online]. ČŠI. https://www.csicr.cz/getattachment/cz/Dokumenty/Plan-hlavnich-ukolu/2018- 2019-Plan-hlavnich-ukolu-Ceske-skolni-inspekc/Plan-hlavnich-ukolu-Ceske-skolni-inspekce_2018-2019.pdf.

Přehled šablon a jejich věcný výklad, příloha č. 3. (2018). [online]. NIDV. https://www.nidv.cz/ old/strategicke-rizeni/296-sablony/sablony-ii/1319-sablony-ii-ms-zs-sd-sk-zus-svc.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). [online]. MŠMT. https://www. msmt.cz/file/43792/.

Slavík, J., & Čapková, D. (1994). Reflexe učitelské profese: divadlo, dílna a těžká život v pojetí výuky. Pedagogika, 44(4), 377–388.

Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Grada.

Ševčíková, J., & Plischke, J. (2020). Vybrané aspekty profesního přesvědčení začínajících učitelů. e-Pedagogium, 20(1), 7–15. https://doi.org/10.5507/epd.2020.002

Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310–320.

Štech, S. (2000). Křivá huba, nebo křivé zrcadlo. (O hříchu podvodných interpretací). Pedagogika, 50(2), 117–120.

Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9378-2019

Švaříček, R. (2007). Biografický design. In R. Švaříček & K. Šeďová, et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 126–141). Portál.

Švec, V. (1997). Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace, 7(3), 2–13.

Vašťatková, J., & Prášilová, M. (2007). Česká škola = učící se škola. Pedagogická orientace, 17(1), 5–11.

Metrics

0

Crossref logo

0


757

Views

554

PDF (Čeština) views