The approaches to and the development of pre-reading literacy in pre-school age

Vol.24,No.4(2014)

Abstract

The focus of this paper is on pre-reading literacy, which is considered to be an important part of lifelong learning. The foundations of reading literacy, other literacies, character features, and motivation for learning are set mainly in the pre-primary age. The aim of this study is to describe the approach to pre-reading literacy in Czech education, analyse the terminology changes and summarize the research outcomes focused on the concept of pre-reading literacy, and its support and development in home environment. In the first part, the authors focus on the terminology changes, its use in Czech pre-school education, and specify the terminology from the point of view of literacy development and in the context of the current Czech pre-school curriculum. The second part presents outcomes of Czech pre-reading literacy research. The third part discusses the possibilities to include the above mentioned topics into the curriculum of pre-school teachers at Faculty of Education at Charles University in Prague. It also mentions other ways to make the pre-school development more effective as it is considered to be one of the key periods in the development of reading literacy. Further on, the authors explain the preference for the term pre-reading literacy. They also highlight why it is necessary to approach pre-reading literacy in a complex way, not only in research, but also in teacher training and in pre-school education in general.


Keywords:
pre-school education; pre-school; pre-school age child; family education; reading competence; reading literacy; pre-reading education; pre-reading literacy
References

Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikativních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: PdF
MU.

Čtenářská gramotnost ve výuce. (2011). Praha: NÚV.

Doležalová, J. (2009). Produkty a efekty edukace. Gramotnost. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická
encyklopedie (s. 223–229). Praha: Portál.

EURYDICE. (2012). Key data on education in Europe 2012. Brussels: Eurydice.

Franke, H., & Mikulajová, M. (2012). Předgramotnostní dovednosti slovensky hovořících dětí
s různými profily jazykových schopností. Počáteční gramotnost. Pedagogika, 61(1–2), 164–177.

Gavora, P., & Zápotočná, O., et al. (2003). Gramotnosť vývin a možnosti jej didaktického
usmerňovanie. Bratislava: Univerzita Komenského.

Hart, L., & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.

Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.

Helus, Z. (2012). Reflexe nad problémy gramotnosti. Počáteční gramotnost. Pedagogika,
61 (1–2), 205–210.

Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence
u předškolních dětí. In R. Wildová (Ed.), Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje
ve škole (s. 17–36). Praha: PedF UK.

Jagerčíková, Z., & Kucharská, A. (2012). Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou
dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky. Počáteční gramotnost. Pedagogika,
61(1–2), 150–163.

Kádnerová, B. (1982). Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN.

Konkretizované očekávané výstupy. (2012). Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/
predskolni-vzdelavani/konkretizovane-ocekavane-vystupy-rvp-pv

Kropáčková, J. (2013). (Ne)zodpovězené otázky v koncepci předškolního vzdělávání. Příspěvek
prezentovaný na dvacáté výroční konferenci České pedagogické společnosti v Liberci.

Kucharská, A. (2014, v tisku). Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti
v rizikových skupinách. Praha: PedF UK.

Kucharská, A., & Veverková, J. (2012). Vývoj písařských dovedností v průběhu první třídy
u analyticko-syntetické metody a genetické metody. Počáteční gramotnost. Pedagogika,
61(1–2), 81–96.

Mertin, V. (2003). Podpora a rozvoj čtenářských dovedností v předškolním věku. In M. Mertin
& I. Gillernová (Eds.), Psychologie pro učitelky mateřských škol (s. 121–129). Praha: Portál.

Najvarová, V. (2010). Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Pedagogická
orientace, 20(3), 49–65.

NÚV. (2013). Stále méně dětí baví čtení. Dostupné z http://www.nuv.cz/publikace/stale-menedeti-
bavi-cteni?highlightWords=gramotnost

OECD. (2012). Quality matters in early childhood education and care. Paris: OECD. Dostupné z:
http://www.oecd-ilibrary.org/education/quality-matters-in-early-childhood-educationand-
care-czech-republic-2012_9789264176515-en;jsessionid=2rfp29qdk04d1.x-oecdlive-
02

OECD. (2013). Education at a glance: OECD indicators. Paris: OECD.

Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2003). Rok v mateřské škole. Kurikulum předškolní výchovy.
Praha: Portál.

Petrová, Z. Vygotského koncepty a tézy a počiatočnom rozvíjaní jazykovej gramotnosti.
Pedagogika, 61(1–2), 22–33.

Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. Tematická zpráva.
(2011). Praha: ČŠI.

Porovnání zjištění z let 2009/2010 a 2012/2013 doplněné o šetření finanční gramotnosti v roce
2012/2013. (2013). Praha: ČŠI.

Průběžný souhrn diskuze k úpravám RVP PV k 20. lednu 2013. (2013). Dostupné z http://static.
ow.ly/docs/RVPPV_souhrn_130120_126A.pdf

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Pupala, B & Zápotočná, O. (2001). Vzdělávanie jako formovanie kultúrnej gramotnosti. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.), Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. (s. 261–269). Praha: Portál.

Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown.

Program výchovné práce v jeslích a mateřských školách. (1984). Praha: SPN.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2004). Praha: VÚP.

Seidlová Málková, G. (2012). Vývoj a diagnostika slabičného povědomí v předškolním věku.
Počáteční gramotnost (Monotematické číslo). Pedagogika, 61(1–2), 97–110.

Straková, J., et al., (2002). Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická
a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV.

Strnadová, K., Bičišťová, E., & Veberová, E. (1989). Literární výchova v mateřské škole. Praha: VÚP.
Šauerová, M. (2012). Vliv vývoje sociálních interakcí dětí předškolního a mladšího školního
věku na možnost podpory čtenářské gramotnosti v rodinné edukaci. Počáteční gramotnost
(Monotematické číslo). Pedagogika, 61(1–2), 126–136.

Šmelová, E. (2004). Kniha v rodině předškoláka. Informatorium 11(3), 8–9.

Švancarová, D., & Kucharská A. (2012). Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha:
Dyscentrum.

Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparacečeské a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer.

ÚIV. (2011). Školství pod lupou 2010. Praha: ÚIV.

UNESCO. (1958). Recommendation concerning the international standardization of educational
statistics. Paris: OECD.

Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího
rozvoje. Praha: PedF UK v Praze.

Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2012/2013. (2013). Praha: ČSI.

Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu
evropských zemí. Pedagogika, 61(1–2), 10–21.

Wildová, R., & Kropáčková, J. (2014). Early childhood pre-reading literacy development. 6th
World Conference on Educational Sciences Proceedings (v tisku).

Wildová, R., & Křivánek, Z. (2009). Produkty a efekty edukace. Základy gramotnosti (počáteční
čtenářská gramotnost). In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 230–234). Praha:
Portál.

Zajitzová, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.

Zpravodaj PISA in Focus 40. (2014). Dostupné z http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/
pisainfocus/pisa-in-focus-n40-(eng)-final.pdf

Metrics

0


11642

Views

4263

PDF (Čeština) views