Professional activities of kindergarten teachers in the light of current Czech research
Vol.24,No.4(2014)
The paper presents the findings of research into the professional activities of kindergarten teachers in the Czech Republic and defines characteristics of the profession of kindergarten teachers in the Czech context. In the first part of the paper, the authors illustrate the current research interest in the teaching profession in the Czech Republic and summarise recent research on teachers’ professional activities. In the second part of the paper, kindergarten teachers are introduced as a specific category of teachers in the Czech system of schooling. In the third part, a research survey is presented that aimed to identify, label and record professional activities of a kindergarten teacher in a dynamic perspective (throughout a school year). Towards the end of the paper, possible ways to make use of the research findings are implied.
kindergarten teacher; professional activities; teaching profession; preprimary education
Blížkovský, B. (1997). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium.
Blížkovský, B., Kučerová, S., & Kurelová, M. (2000). Středoevropský učitel na prahu učící se
společnosti 21. století. Brno: Konvoj.
Burkovičová, R. (2012). Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: OU.
Dytrtová, R., & Kruhutová, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
Franiok, P., & Knotová, D. (Eds.). (2008). Učitel a žák v současné škole. Brno: MU.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Helus, Z. (2011). Jak chápat učitelství – impulzy pro pedagogické fakulty. Pedagogika, 61(4),
373–382.
Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
Kasáčová, B., Babiaková, S., Cabanová, M., Filipiak, E., & Seberová, A. (2011). Učiteľ preprimárneho
a primárneho vzdelávania. Profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská
Bystrica: UMB.
Koťa, J. (2008). Učitelská profese a změny perspektiv ve školské politice. In J. Novotná (Ed.),
Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti (s.13–26). Liberec: TU Liberec.
Kurelová, M. (1998). Učitelská profese v teorii a v praxi. Ostrava: OU.
Kurelová, M. (2008). Proces reedukace a resocializace očima dětí a analýzy profesních činností
vychovatelů a učitelů ve výchovných ústavech. In M. Kurelová, O. Sekera, & H. Kubíčková
(Eds.), Komunitní systém v resocializačních zařízeních pro adolescenty II. Ostrava: Pedagogická
fakulta OU.
Lazarová, B. (Eds.). (2001). Vzdělávat učitele. Brno: Paido.
Lukášová, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů
(teorie, výzkum, praxe). Ostrava: Pedagogická fakulta OU.
Mareš, J. (Ed.). (1993). Učitel – jeho příprava a požadavky školské praxe: Sborník referátů
z 2. konference České asociace pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem: Pedagogická
fakulta.
Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České
republice. (2000). Praha: MŠMT.
OECD. (2012). Quality matters in early childhood education and care. Dostupné z http://www.
oecd-ilibrary.org/education/quality-matters-in-early-childhood-education-and-careczech-
republic-2012_9789264176515-en;jsessionid=2rfp29qdk04d1.x-oecd-live-02
Opravilová, E. (2007). Idea a realita vysokoškolského vzdělávání učitelek mateřských škol
na pedagogické fakultě. In J. Kropáčková (Ed.), Idea a realita vysokoškolského vzdělání
učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě (s. 12–22). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Opravilová, E. (1988). Dítě si hraje a poznává svět. Praha: SPN.
Pařízek, V. (1988). Učitel a jeho povolání. Praha: SPN.
Průcha, J. (2002). Učitel. Praha: Portál.
Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2004). Praha: VÚP.
Rybičková, M., & Hladík, J. (Eds.). (2009). Škola v proměnách: Učitel-žák-učivo. [CD-ROM] Zlín:
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard
Educational Review, 57(1), 1–22.
Skořepa, M. (2005). Rozhodování jednotlivce. Teorie a skutečnost. Praha: Karolinum.
Spilková, V., & Hejlová, H., et al. (2010). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání
v Česku a na Slovensku. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Spilková, V., & Tomková, A., et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: PedF UK.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum.
Syslová, Z., & Najvarová, V. (2012). Předškolní vzdělávání v České republice pohledem
pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 22(4), 490–515. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-4-490">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-4-490
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české
a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer.
Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: MU.
Škoda, J., & Doulík, P. (Eds.). (2004). Profese učitele a současná společnost. XII. Konference České
asociace pedagogického výzkumu. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně
v Ústí nad Labem.
Šmelová, E., & Nelešovská, A. (2009). Učitel mateřské školy v reflexi současných proměn. Olomouc: Univerzita Palackého.
Švaříček, R., Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál.
Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido.
Švec, V. (Ed.). (2001) Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj.
Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI.
Uhlířová, J. (2007). Význam historických aspektů ve vzdělání učitelek mateřských škol. In
J. Kropáčková (Eds.), Idea a realita vysokoškolského vzdělání učitelek mateřských škol
na pedagogické fakultě (s. 23–27). Praha: Pedagogická fakulta UK.
ÚIV. (2011) Školství pod lupou 2010.
Urbánek, P. (2001). Podpora práce učitelů ve světle současných problémů učitelství. In Učitelé
jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference.
2. díl. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese (aktuální analýza). Liberec: Pedagogická
fakulta TU.
Urbánek, P. (2009). Pracovní zátěž a podmínky práce učitelů. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická
encyklopedie (s. 402–407). Praha: Portál.
Urbánek, P. (2011). Změny v sociálním klimatu učitelských sborů. In: Kam směřuje současný
pedagogický výzkum? Sborník příspěvků 18. konference ČAPV. Liberec: TU v Liberci
[CD-ROM].
Vašutová, J. (2001). Model tvorby profesního standardu učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé
jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference,
1. díl (s. 23–27). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Vyskočilová, E. (2000). Místo učitelovy kondice v rámci pedagogických dovednosti. In V. Švec
(Ed.), Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností (s. 24–31). Brno: Paido.
Výroční zpráva české školní inspekce za školní rok 2012/2013. (2013). Praha: ČSI.
Walterová, E. (Ed.). (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém.
Sborník z celostátní konference, 1. a 2. díl. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Dostupné
z http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicichk-
1-zari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society