Nature-based summer course: Experiences from the Olomouc approach

Vol.31,No.2(2021)

Abstract

Nature-based summer course (NSBC) is one of the basic courses throughout all study programs at the Faculty of Physical Education, Palacky University in Olomouc. Therefore, it has a strong position in the curricula. From the very beginning of Leisure and Recreation study program in 1994, its senior lecturers – head instructors, grasped the NSBC in the spirit of experiential education courses. Inspired by the Vacation School Lipnice methodology for preparing such courses, NSBCs were conducted every year with original content – a specific course style of an intensive program of conscious experiential learning and holistic education was developed. In the article we present a compilation of selected outputs of qualitative research through interviews with seven head NBSC instructors who led the course between 1995 and 2018, and with the opinions of three current head instructors and two current senior lecturers. The text aims to convey the experience with the previous implementation of the NBSC, present key guidelines for current approach, evaluate its impact and provide inspiration for other workplaces utilising experiential education methodology. In the conclusion we present 10 recommendations, which characterize/define the current approach to of NBSC, focusing among other things on the participants’ personal and social development.


Keywords:
rekreologie; zážitková pedagogika; intenzivní program; vědomé učení prožitkem; holistická výchova
References

Bowen, D. J., & Neill, J. T. (2013). A meta-analysis of adventure therapy outcomes and moderators. The Open Psychology Journal, 6(1), 28–53. https://doi.org/10.2174/1874350120130802001

Břicháček, V. (1988). Pedagogika přiměřená prázdninám (I). Teorie a praxe tělesné výchovy, 36(7), 442–444.

Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–21. https://doi.org/10.1007/BF00988593

Damašková, T. (2009). Vliv kurzů zážitkové pedagogiky na osobnost klienta (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Gintel, A. (1996). 12 dnů na přežití. In R. Hanuš & M. Vážanský (Eds.), Výchova a pobyt v přírodě na konci 20. století: sborník příspěvků konference (s. 21–23). Nadace Pangea a Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého.

Gintel, A., et al. (1980). Prázdniny v pohybu. Mladá fronta.

Holec, O., Břicháček, V., Hanuš, R., Holcová, M., Holeyšovský, J., Klusáček, M., Lata, J., Paša, L., Smékal, V., Stránský, B., & Svatoš, V. (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice.

Hanuš, M., & Hanuš, R. (Eds.). (2016). Instruktorský slabikář. Třetí, doplněné vydání. Nadační fond Gymnasion.

Hora-Hořejš, P. (1984). Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka. Mladá fronta.

Hutchison, D., & Bosacki, S. (2000). Over the edge: Can holistic education contribute to experiential education? Journal of Experiential Education, 23(3), 177–182. https://doi.org/10.1177/105382590002300310

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory. Sage Publications.Jirásek, I. (2007). Ideové podloží rekreologie. Univerzita Palackého v Olomouci.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Portál.

Klímek, O. (2008). Vnímání rizika obsaženého v programech kurzu KPLP 1 Lipnice účastníky kurzu (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Krátký, K. (2011). Příprava a realizace kurzu pobytu v zimní a letní přírodě na KRL FTK UP Olomouc (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Kubátová, M. (2013). Odraz psychicky náročných her v prožitkové sféře (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Kubica, M. (2013). Rekreologické programové premiéry – sběr (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Mahmoudi, S., Jafari, E., Nasrabadi, H. A., & Liaghatdar, M. J. (2012). Holistic education: An approach for 21 century. International Education Studies, 5(2), 178–186. https://doi.org/10.5539/ies.v5n3p178

Martin, A., Leberman, S., & Neill, J. (2002). Dramaturgy as a method for experiential program design. Journal of Experiential Education, 25(1), 196–206. https://doi.org/10.1177/105382590202500103

Martin, A., Franc, D., & Sobková Zounková, D. (2004). Outdoor and experiential learning: An holistic and creative approach to programme design. Gower.

Martin, A. J. (2011). The dramaturgy approach to education in nature: reflections of a decade of International Vacation School Lipnice courses, Czech Republic, 1997–2007. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 11(1), 67–82. https://doi.org/10.1080/14729679.2011.575691

Másilka, D. (2006). Jevy ovlivňující život vybrané sociální skupiny (zakotvená teorie v kinantropologické praxi) (Disertační práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Michna, J. (2013). Analýza závěrečných prací v oblasti zážitkové pedagogiky (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Okrouhlý, J. (2006). Edukační proces na Kurzu pobytu v letní přírodě 1 „Ostrov svobody“ (2006) KRL FTK UPOL: Kvalitativní neexperimentální studie (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Pandit, N. R. (1996). The creation of theory: A recent application of the grounded theory method. The Qualitative Report, 2(4), 1–18. https://doi.org/10.46743/2160-3715/1996.2054

Prášilová, B. (2019). Zmapování realizace předmětu KPLP1: Kvalitativní analýza (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Prázdninová škola Lipnice. (2020). O nás. https://www.psl.cz/o-nas/

Russell, K., Gillis, H. L., & Lewis, T. G. (2008). A five-year follow-up of a survey of north american outdoor behavioral healthcare programs. Journal of Experiential Education, 31, 55–77. https://doi.org/10.1177/105382590803100106

Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. ALBERT.

Zappe, P. (2011). Výchova prožitkem očima účastníků vysokoškolského výukového kurzu (kvalitativní analýza edukačního procesu) (Disertační práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Metrics

0


332

Views

212

PDF (Czech) views