Representations of content: psychological foundations and didactical background

Vol.22,No.1(2012)

Abstract
This theoretical study concerns the issue of representations. Representation is a concept used when analysing and explaining human perception, cognition, communication, and learning. Firstly, we introduce the psychological foundations of the concept. Secondly, we clarify the concept of representations and its division in cognitive psychology. We define two basic forms of external representations – verbal and visual. In social psychology, the concept is used for explaining of how much individual cognition is determined by socio-cultural factors. Further, we mention the concept of representations that draws on the Theory of social representations (Moscovici) and Vygotsky´s ideas. The author seeks to develop a concept of representations usable in didactic discourse. The importance of representations for content-oriented didactics is clarified. We also define the levels on which a teacher reasons when using representations during instruction. Representations of curricular
content, which are believed to play an important role when presenting the content to students, are also mentioned.

Keywords:
learning from representations; didactic transformation; educational content
References

Dennet, D. C. (2004). Druhy myslí. Praha: Academia.

Doulík, P., & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich
psychogeneze. In J. Škoda & P. Doulík, et al., Prekoncepce a miskoncepce v oborových
didaktikách (s. 8–29). Ústí n. Labem: Univerzita J. E. Purkyně.

Engelkamp, J., & Pechmann, T. (1988). Kritische Anmerkungen zum Begriff der mentalen
Repräsentation. Sprache und Kognition, 7(1), 2–11.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.

Goodman, N. (2007). Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách.
Pedagogika, 59(2), 116–135.

Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich
utváření. Brno: Paido.

Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková & K. Vlčková, et al., Výzkum výuky: tématické oblasti, výzkumné přístupy a metody
(s. 145–170). Brno: Paido.

Jelemenská, P., Sander, E., & Kattmann, U. (2003). Model didaktickej rekonštrukcie. Impulz pre
výskum v odborných didaktikách. Pedagogika, 53(2), 190–201.

Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference,
and consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.

Jorna, R. J. (1990). Knowledge representation and the symbols in the mind. Tübingen: Stauffenburg Verlag.

Mareš, J. (2001). Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. In J. Čáp & J. Mareš (Eds.),
Psychologie pro učitele (s. 441–465). Praha: Portál.

Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace. Dynamika mysli. Praha: Academia.

Moscovici, S. (1961). La Psychoanalyse: son image et son pubic. Paris: Preses Universitaires de
France.

Moscovici, S. (1985). Comment on Potter & Litton. British Journal of Social Psychology, 24 (2), 91–92. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1985.tb00665.x">https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1985.tb00665.x

Najder, K. (1989). Reprezentacje i ich reprezentacje. Wrocław: WPAN.

Norman, D. A. (1979). Znania i rol´pamjati. Vopr. psichol., 24, 155–161.

Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Vydavateľstvo Trnavské univerzity.

Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Massachusetts: MIT Press.

Plichtová, J. (2002). Metódy sociálné psychologie zblízka. Kvantitatívne a kvalitativně skúmanie sociálnych reprezantácií. Bratislava: Média.

Ruisel, I., & Ruiselová, Z. (1990). Vybrané problémy psychológie poznávania. Bratislava: Veda.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–11. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching. Foundations of the new reform. Harvard
Educational Review, 57(1), 1–22.

Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 36(4), 289–308.

Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace,
21(2), 207–225.

Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe
vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.

Staub, F. C., West, L., & Bickel, D. D. (2003). What is Content-focused coaching? In L. West & F. C. Staub (Eds.), Content-focused coaching. Transforming mathematics lessons (s. 1–17).
Portsmouth, NH: Heinemann.

Stříženec, M. (1982). Mentálne zobrazenie. Československá psychologie, 26(6), 534–545.

Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

Metrics

0


653

Views

382

PDF (Čeština) views