Representations of content: psychological foundations and didactical background
Vol.22,No.1(2012)
content, which are believed to play an important role when presenting the content to students, are also mentioned.
learning from representations; didactic transformation; educational content
Dennet, D. C. (2004). Druhy myslí. Praha: Academia.
Doulík, P., & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich
psychogeneze. In J. Škoda & P. Doulík, et al., Prekoncepce a miskoncepce v oborových
didaktikách (s. 8–29). Ústí n. Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Engelkamp, J., & Pechmann, T. (1988). Kritische Anmerkungen zum Begriff der mentalen
Repräsentation. Sprache und Kognition, 7(1), 2–11.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.
Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách.
Pedagogika, 59(2), 116–135.
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich
utváření. Brno: Paido.
Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková & K. Vlčková, et al., Výzkum výuky: tématické oblasti, výzkumné přístupy a metody
(s. 145–170). Brno: Paido.
Jelemenská, P., Sander, E., & Kattmann, U. (2003). Model didaktickej rekonštrukcie. Impulz pre
výskum v odborných didaktikách. Pedagogika, 53(2), 190–201.
Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference,
and consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.
Jorna, R. J. (1990). Knowledge representation and the symbols in the mind. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
Mareš, J. (2001). Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. In J. Čáp & J. Mareš (Eds.),
Psychologie pro učitele (s. 441–465). Praha: Portál.
Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace. Dynamika mysli. Praha: Academia.
Moscovici, S. (1961). La Psychoanalyse: son image et son pubic. Paris: Preses Universitaires de
France.
Moscovici, S. (1985). Comment on Potter & Litton. British Journal of Social Psychology, 24 (2), 91–92. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1985.tb00665.x">https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1985.tb00665.x
Najder, K. (1989). Reprezentacje i ich reprezentacje. Wrocław: WPAN.
Norman, D. A. (1979). Znania i rol´pamjati. Vopr. psichol., 24, 155–161.
Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Vydavateľstvo Trnavské univerzity.
Perner, J. (1993). Understanding the representational mind. Massachusetts: MIT Press.
Plichtová, J. (2002). Metódy sociálné psychologie zblízka. Kvantitatívne a kvalitativně skúmanie sociálnych reprezantácií. Bratislava: Média.
Ruisel, I., & Ruiselová, Z. (1990). Vybrané problémy psychológie poznávania. Bratislava: Veda.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–11. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching. Foundations of the new reform. Harvard
Educational Review, 57(1), 1–22.
Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 36(4), 289–308.
Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace,
21(2), 207–225.
Slavík, J., & Janík, T. (2007). Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe
vzdělávání. Pedagogika, 57(3), 263–274.
Staub, F. C., West, L., & Bickel, D. D. (2003). What is Content-focused coaching? In L. West & F. C. Staub (Eds.), Content-focused coaching. Transforming mathematics lessons (s. 1–17).
Portsmouth, NH: Heinemann.
Stříženec, M. (1982). Mentálne zobrazenie. Československá psychologie, 26(6), 534–545.
Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.
Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society