Novice teachers and their induction process in kindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors
Vol.29,No.2(2019)
and school management are significantly entering this process. We do not know much
about their role and activities in this process. The aim of the present study is therefore
to comprehensively map the process of introducing novice teachers to the Czech
schools. Design of the study is quantitative survey, in which there were three types of
respondents: 1) novice teachers, 2) mentors, 3) persons responsible for the process
of introducing new teachers in kindergartens, elementary and secondary schools in
the Czech Republic. The results present the perceived professional perspectives of
respondents, the characteristics of the current state of the process of introducing new
teachers and the basic needs of the monitored groups of respondents in this process.
novice teacher; mentor; he person responsible for the induction process; novice teachers‘ support; adaptation plan; further education of teachers
Belson, W. (1981). The design and understanding of survey questions. Aldershot: Gower.
Breaux, A., & Wong, H. (2003). New teacher induction: How to train, support, and retain new teachers. Mountain View: Harry K. Wong Publications.
Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel – příprava na profesi. Praha: Grada Publishing.
Eldar, E., Nabel, N., Schechter, C., Talmor, R., & Mazin, K. (2003). Anatomy of successs and failure: The story of three novice teachers. Educational Research, 45(1), 29–48. https://doi.org/10.1080/0013188032000086109">https://doi.org/10.1080/0013188032000086109
ETUCE (European Trade Union Comittee for Education). (2008). Teacher Education in Europe. An ETUCE Policy Paper. Dostupné z https://www.csee-etuce.org/images/attachments/ETUCE_PolicyPaper_en.pdf
EU Commission. (2010). Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: Ahandbook for policymakers. European Commission Staff Working Document SEC. Dostupné z http://ec.europa.eu/assets/eac/education/policy/school/doc/handbook0410_en.pdf
Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Pedagogika, 58(3), 222–235.
Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., … Ježek, S. (2017).
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita.
Havlík, R. (2002). Mladí učitelé o své přípravě na povolání. In Výzkum školy a učitele. 10. výroční mezinárodní konference ČAPV [CD-ROM]. Praha: PedF UK.
Havlík, R. (2004). Profesionalita učitele jako úkol. In Profese učitele a současná společnost. Sborník referátů z 12. konference ČAPV [CD-ROM]. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP.
Janík, T., Wildová, R., Uličná, K., Minaříková, E., Janík, M., Jašková, J., & Šimůnková, B. (2017). Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika, 67(1), 4–26. https://doi.org/10.14712/23362189.2017.433">https://doi.org/10.14712/23362189.2017.433
Ježek, S. (2009). Začínající učitelé jako informátoři o klimatu školy prizmatem tří metod. Orbis Scholae, 3(1), 45–61. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.244">https://doi.org/10.14712/23363177.2018.244
Johnson, S. M., & Kardos, S. M. (2005). Bridging the generation gap. Educational Leadership, 62(8), 8–14.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika, 46(3), 245–255.
Kasáčová, B. (2002). Učiteľ – profesia a príprava. Banská Bystrica: PF UMB.
Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., … Ševců, M. (2015). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.
Lazarová, B. (2010). Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 55(3–4), 254–264.
Loevingerová, J. (1976). Ego development: Conceptions and theories. San Francisco: Jossey-Bass.
MŠMT. (2014a). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Dostupné z http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020
MŠMT. (2014b). Kariérní řád – Profesní rozvoj pedagogických pracovníků (2014). Dostupné z http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/karierni-rad
MŠMT. (2015). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015–2020. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-3
MŠMT. (2017). R 13–01. Výkaz o ředitelství škol podle stavu k 30. 9. 2017. Praha: MŠMT.
OECD. (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD.
Píšová, M. (2013). Teacher Professional Socialisation: Objective Dererminants, Orbis Scholae, 7(2), 67–80. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.21">https://doi.org/10.14712/23363177.2015.21
Píšová, M., Duschinská, K., Kargerová, J., Lampertová, A., Lukavská, E., Szimethová, M., … & Kargerová, J. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: Karolinum.
Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386–407. https://doi.org/10.14712/23362189.2016.353">https://doi.org/10.14712/23362189.2016.353
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Prokešová, L. (2000). Učitel základní školy a jeho problémy při nástupu do praxe. In J. Kohnová (Ed.), Učitel a jeho univerzitní vzdělávání na přelomu tisíciletí. Sborník referátů z mezinárodní konference (s. 205-209). Praha: PedF UK.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (Eds.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice – nekonečný příběh? Orbis Scholae, 8(3), 9–21). https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55">https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55
Sorcinelli, M. D. (1992). New and junior faculty stress: Research and responses. New Directions for Teaching and Learning, 1992(50), 27–37.
Soukup, P., & Rabušic, L. (2007). Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd – statistické významnosti. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 43(2), 379–395.
Spilková, V. (1996). Východiska vzdělávání učitelů primárních škol. Pedagogika, 46(2), 135–146.
Stokking, K., Leenders, F., De Jong, J., & Van Tartwijk, J. (2003). From student to teacher: reducing practice shock and early dropout in the teaching profession. European Journal of Teacher Education, 26(3), 329–350. https://doi.org/10.1080/0261976032000128175">https://doi.org/10.1080/0261976032000128175
Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita.
Šimoník, O. (1995). Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. Brno: Masarykova univerzita.
Šimoník, O. (2005). Příprava budoucích učitelů. Brno: MSD.
Švaříček, R. (2007). Zkoumání konstrukce identity učitele. In R. Švaříček, K. Šeďová et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (s. 335–355). Praha: Portál.
Švec, V. & Trna, J. (1999). Osvojování klíčových kompetencí učitele. In Zborník Medacta 99. Učiteľ pre tretie tisícročie (s. 168–171). Nitra: Slovdidac.
Švec, V. (2005). Ohlédnutí za desetiletým vývojem pedagogické přípravy budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 15(4), 31–43.
Urbánek, P. (2001). Postoje budoucích učitelů k vlastní profesi. In Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Sborník z IX. celostátní konference ČAPV s mezinárodní účastí (s. 130–134). Ostrava: PdF OU.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. (s. 19–46). Praha: Univerzita Karlova.
Vinopal, J. (2008). Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Vítečková, M., & Gadušová, Z. (2014). Teachers Professional Induction in the Czech Republic and Slovakia. American Journal of Educational Research, 2(12), 1131–1137. https://doi.org/10.12691/education-2-12-1">https://doi.org/10.12691/education-2-12-1
Vyhláška č. 79/1997 Sb. a č. 80/1997, o jednotném systému dalšího vzdělávání učitelů škol poskytujících základní, střední a vyšší vzdělání a ostatních pedagogických a výchovných pracovníků.
Wernerová, J. (2013). Hodnocení profesní přípravy studentů učitelství a jejich postoje k profesi. E-pedagogium, 2013(3), 24–37.
Willis, G. B. (2005). Cognitive interviewing: A tool of improving questionnaire design. London: SAGE Publications.
Zákon 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, hlava IV.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2019 Klára Záleská, Libor Juhaňák, Kateřina Trnková, Martina Šmahelová