Social-psychological aspects of choosing technical study fields and humanities completed with school-leaving examination in the pupils’ transition to upper-secondary schools

Vol.22,No.4(2012)

Abstract
Education is one of the significant factors that co-determine the social status of an individual and allow for the lessening of inequalities in a stratification system. The thematic focal point of the paper is thus the choice of upper secondary school, as it significantly pre-determines his/her future eff ectiveness on the labour market and the chance to succeed in the transition to tertiary education. Partial conclusions of a questionnaire survey are presented, which was conducted in 2010 among 9th grade pupils (n = 1526) within the Ostrava district. The study aimed to determine the relationship between social-psychological factors (the educational aspirations of pupils, pupils’ attitude towards education, family structure, the education and employment of their parents, their parents’ interest in education, the influence of the study environment, etc.) and pupils deciding for an education in technical studyfields or the humanities completed with a school-leaving examination at the uppersecondary level.

Keywords:
upper secondary school choice; educational aspiration; technical study field; humanities; upper secondary school; primary school; family; family background
References

Anderson, S., et al. (2004). 17 in 2003 – Scotland’s young people: Findings from the Scottish school leavers survey. Dostupné z http://dera.ioe.ac.uk/5617/1/0033791.pdf

Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.

ČSÚ. (2011). Statistická ročenka České republiky: 2011. Praha: Český statistický úřad.

David, M., West, A., & Ribbens, J. (1994). Mother’s intuition? Choosing secondary schools. East
Sussex: Falmer Press.

Foskett, N. H., & Hesketh, A. J. (1997). Constructing choice in contiguous and parallel markets:
Institutional and school leavers’ responses to the new post-16 marketplace. Oxford Review of Education, 23(3), 299–319. https://doi.org/10.1080/0305498970230303">https://doi.org/10.1080/0305498970230303

Friedmann, Z. (2011). Motivy a okolnosti oboru u studentů středních odborných učilišť. In
Z. Friedmann, et al., Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce (s. 243–254). Brno: Masarykova univerzita.

Goldthorpe, J. H. (1996). Class analysis and reorientation of class theory: The case of persisting
diff erentials in education attainment. The British Journal of Sociology, 47(3), 481–505. https://doi.org/10.2307/591365">https://doi.org/10.2307/591365

Gorard, S. (1997). School choice in an established market. Hants: Ashgate Publishing.

Hlaďo, P. (2010). Vliv sociálního okolí na kariérové rozhodování žáků při přechodu do vyššího
sekundárního vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(3), 66–81.

Kalousková, P., & Vojtěch, J. (2008). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol –
souhrnný pohled. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.

Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.

Katrňák, T. (2006). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace žáků devátých tříd základních škol
v České republice. In P. Matějů & J. Straková, et al., Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní
nerovnosti v České republice (s. 173–193). Praha: Academia.

Kleňhová, M., & Vojtěch, J. (2011). Přechod absolventů středních škol do terciárního vzdělávání.
Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.

Martinec, L., et al. (2007). Motivace, aspirace, učení II: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: ÚIV.

Matějů, P., et al. (2006). Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice.
Praha: Academia, 2006.

Matějů, P., et al. (2007). Determination of college expectations in OECD countries: The role of
individual and structural factors. Sociologický časopis, 43(6), 1121–1148.

Matějů, P., Smith, M. L., & Basl, J. (2008). Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti: změny
v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003. Sociologický časopis, 44(2),
371–399.

NÚOV. (2003). Výzkum služeb kariérového poradenství a potřeb jeho klientů na základních
a středních školách v ČR. Souhrnná zpráva. Praha: NÚOV.

Otto, L. B. (2000). Youth perspectives on parental career influence. Journal of Career Development, 27(2), 111–118. https://doi.org/10.1177/089484530002700205">https://doi.org/10.1177/089484530002700205

Patton, W., & McMahon, M. (2006). The systems theory framework of career development and
counseling: Connecting theory and practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2), 153–166. https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1">https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1

Procházková, L. (2011). Mladí lidé se zdravotním postižením na cestě za zaměstnáním. In J. Klenková & M. Vítková, et al., Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (s. 209–218). Brno: Masarykova univerzita. Předmět a účel klasifikace KKOV. Dostupné z http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/predmet_a_ucel_klasifikace_kkov

Přinosilová, D. (2011). Diagnostika ve speciální pedagogice v rámci profesní orientace žáků
se zdravotním postižením. In Z. Friedmann, et al., Profesní orientace žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce (s. 73–84). Brno: Masarykova
univerzita.

Reay, D., & Ball, S. J. (1998). Making their minds’ up: Family dynamics of school choice. British
Educational Research Journal, 24(4), 431–448. https://doi.org/10.1080/0141192980240405">https://doi.org/10.1080/0141192980240405

Smetáčková, I. (2009). Okolnosti přechodu žáků/yň ze základní na střední školu (s důrazem
na genderovou perspektivu). In E. Walterová & D. Greger, et al., Přechod žáků a žákyň ze
základní na střední školu: pohledy z výzkumů (s. 49–66). Brno: Paido.

Smetáčková, I. (Ed.). (2005). Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.

Šmídová, I., Janoušková, K., & Katrňák, T. (2008). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace
a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický
časopis, 44(1), 23–53.

Trhlíková, J., & Eliášková, I. (2009). Volba střední školy a kariérové poradenství. In E. Walterová
& D. Greger, et al., Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů
(s. 23–47). Brno: Paido.

Trhlíková, J., Vojtěch, J., & Úlovcová, H. (2008). Rozhodování žáků při volbě vzdělávací cesty
a úspěšnost vstupu na trh práce: sonda založená na šetření absolventů středních škol, kteří
se zúčastnili jako patnáctiletí výzkumu PISA-2003 a vybraného vzorku jejich zaměstnavatelů.
Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.

Vojtěch, J., & Chamoutová, D. (2011). Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve
středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu
práce ve srovnání se stavem v Evropské unii: 2010/11. Praha: Národní ústav odborného
vzdělávání.

Walterová, E., & Greger, D. (2009). Přechod žáků ze základní na střední školu v kontextu teorií,
výzkumů a vzdělávací reality. In E. Walterová & D. Greger, et al., Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů (s. 9–22). Brno: Paido.

Walterová, E., et al. (2009). Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. Brno: Paido.

Whiston, S. C., & Keller, B. K. (2004). The influence of the family of origin on career development: A review and analysis. The Counseling Psychologist, 32(4), 493–568. https://doi.org/10.1177/0011000004265660">https://doi.org/10.1177/0011000004265660

White Wolf Consulting. (2009). Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory: výzkumná zpráva. Dostupné z http://vzdelavani.unas.cz/duvody_nezajmu_obory.pdf

White, P. (2007). Education and career choice: A new model of decision making. New York: Palgrave Macmillan.

Metrics

0

Crossref logo

0


807

Views

443

PDF (Čeština) views