Pre-primary education in the Czech Republic: a review of educational research

Vol.22,No.4(2012)

Abstract
The study brings an overview of empirical research carried out in the field of pre-primary education in the Czech Republic between the years 2000 and 2010. The authors analysed research papers published in research journals and relevant conference papers. The main aims of the review paper were to analyse the topics of the pre-primary school education research and to sum up the main findings. The review shows that the foci of realised research projects often lied on collecting data about pre-school children and their parents. Large proportion of the research also focused on undergraduate education of kindergarten teachers and their needs concerning inservice education. The research areas are however not covered systematically. The research projects are often isolated attempts to answer narrow research questions. Moreover, some of the analysed research projects show indications of weak (or poorly described) methodology. In the given period (2000–2010), there was a complete lack of large-scale research that would help bring deeper understanding of the processes within pre-primary education.

Keywords:
pre-primary education; review paper; educational research
References

Bartoňová, J. (2009). Dítě předškolního věku a jeho komunikativní kompetence. In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Bartošová, I. (2009). Hlavní faktory ovlivňující dítě 21. století v rozvoji čtenářské gramotnosti.
In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Burkovičová, R. (2006). Přípravné vzdělávání v učitelství pro MŠ a studentovo sebehodnocení
osvojených komponent profesních kompetencí. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV [CD-ROM]. Plzeň: PedF ZČU.

Burkovičová, R. (2007). Kooperující učitelky pedagogické praxe studentů v učitelství pro MŠ –
některé charakteristiky. In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického
výzkumu. Sborník příspěvků 15. konference ČAPV [CD-ROM]. České Budějovice: PedF JČU.

Burkovičová, R. (2008). Komparace sdělení o další předpokládané profesní dráze po ukončení
studia specifikované skupiny učitelů. In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné
školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Burkovičová, R. (2009). Formulace cíle a pedagogické činnosti učitelky MŠ. In Český pedagogický
výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec
Králové: PdF UHK.

Burkovičová, R. (Ed.). (2010). Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Sborník
příspěvků z mezinárodní konference. Ostrava: PdF OU.

Čupová, M., & Váchová, A. (2010). Logopedická prevence v mateřských školách. In R. Burkovičová (Ed.). Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Sborník příspěvků
z mezinárodní konference. Ostrava: PdF OU.

Doležalová, L. (2009). Genderové stereotypy v pedagogické komunikaci v mateřské škole. Studia paedagogica, 14(1), 166–177.

Hanušová, R. (2002). Výzkum vzdělávacích potřeb učitelky MŠ. In Výzkum školy a učitele.
10. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí [CD-ROM]. Praha: PedF UK.

Havlisová, H. (2007). Predikce učebních obtíží u předškolních dětí. In Svět výchovy a vzdělávání
v reflexi současného pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 15. konference ČAPV [CD-ROM]. České Budějovice: PedF JČU.

Hornáčková, V. (2007). Reflexe a vize studia učitelství pro MŠ na PdF UHK a impulsy k jeho
inovacím. In J. Kropáčková (Ed.). Idea a realita vysokoškolského vzdělávání učitelek
mateřských škol na pedagogické fakultě. Sborník z celostátní konference s mezinárodní účastí
(s. 63–66). Praha: PedF UK.

Hornáčková, V. (2009). Akcentované schopnosti manažerky mateřské školy ve vedení lidí.
In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků
z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Hornáčková, V. (Ed.). (2009). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků
z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Janík T., Janíková, M., Janko, T., Knecht, P., Najvar, P., Najvarová, V., Šebestová, S., & Vlčková, K. (2009). Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001–2008). Brno: PdF MU.

Koťátková, S. (2004/2005). Komparace scénářů budoucnosti školství a některých aspektů české
mateřské školy. Komenský, 129(1), 20–26.

Koťátková, S. (2006). Předškolní výchova. Pedagogická orientace, 16(1), 57–72.

Koťátková, S. (2009). Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia
paedagogica, 14(2), 69–84.

Krejčová, V. (2003). Jakou pedagogickou přípravu potřebují učitelky mateřských škol? In Sociální souvislosti výchovy a vzdělávání. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí [CD-ROM]. Brno: Paido.

Kropáčková, J. (2003). Problematika kompetencí budoucího školáka. In Sociální souvislosti
výchovy a vzdělávání. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí [CD-ROM]. Brno:
Paido.

Kropáčková, J. (Ed.). (2007). Idea a realita vysokoškolského vzdělávání učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě. Sborník z celostátní konference s mezinárodní účastí. Praha: PedF
UK.

Kropáčková, J. (Ed.). (2008). Dítě předškolního věku dříve a dnes. Dítě předškolního věku dnes
a dříve. Praha: PedF UK.

Kyjonková, H., & Lacinová, L. (2010). Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku.
Československá psychologie, 54(4), 342–356.

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). (2001) Praha: MŠMT.

Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České
republice. (2000). Praha: MŠMT.

Nelešovská, A. (2009). Reflexe profesních kompetencí absolventů oboru Učitelství pro mateřské
školy. In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků
z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Nelešovská, A., & Šmelová, E. (2008). K možnostem monitorování rozvoje pedagogických
kompetencí u studentů oboru Učitelství pro mateřské školy. In Pedagogický výzkum jako
podpora proměny současné školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec
Králové: PdF UHK.

Nelešovská, A., & Šmelová, E. (2006). Výzkum připravenosti studentů oboru učitelství pro MŠ
na cizojazyčnou výchovu a vzdělávání. In Současné metodologické přístupy a strategie
pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV [CD-ROM]. Plzeň: PedF
ZČU.

Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. (1984). Praha: SPN.

Průcha, J. (2009). Jazyk dětí předškolního věku a komunikace v mateřské škole. Pedagogická
orientace, 19(4), 22–37.

Rabušicová, M. (2004). Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy. Pedagogika, 54(4), 326–341.

Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., & Šeďová, K. (2003). Role rodičů ve vztahu ke škole
– empirická zjištění. Pedagogika, 53(3), 309–328.

Rašková, M. (2006). Názory učitelů a studentů oborů připravujících učitele mateřských a primárních škol na studijní disciplínu „Základy rodinné a sexuální výchovy“. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference
ČAPV [CD-ROM]. Plzeň: PedF ZČU.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2005). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.

Svobodová, E. (2009). Jak si rozumíme s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní
vzdělávání? In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Syslová, Z. (2009). Problémové oblasti řízení mateřské školy. In V. Hornáčková (Ed.). Dítě
předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference
[CD-ROM]. Hradec Králové, PdF UHK.

Syslová, Z. (2010). Sebehodnocení učitelky mateřské školy. In R. Burkovičová (Ed.). Aktuální
otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference ze dne 14. 1. 2010. [CD-ROM]. Ostrava: PdF OU.

Šeďová, K. (2003). Televize v rodinách předškoláků. In Sociální souvislosti výchovy a vzdělávání.
11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí [CD-ROM]. Brno: Paido.

Ševčíková, V. (2010). Rómské děti a preprimární edukace aneb proč vlastně rómské děti nechodí
do školy. In R. Burkovičová (Ed.). Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání.
Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Ostrava: PdF OU.

Šimik, O. (2010). Život v představách 3–6letých dětí. In R. Burkovičová (Ed.). Aktuální otázky
preprimárního a primárního vzdělávání. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Ostrava: PdF OU.

Šmelová, E. (2008). Dítě v kontextu současného předškolního vzdělávání. In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Šmelová, E. (2004). Práce s výukovými cíli při tvorbě třídního vzdělávacího programu v MŠ. In
Profese učitele a současná společnost. Sborník příspěvků z 12. konference ČAPV [CD-ROM].
Ústí nad Labem: UJEP.

Šmelová, E. (2005). Předškolní vzdělávání očima rodičovské veřejnosti. Pedagogická orientace, 15(1), 52–58.

Šmelová, E. (2008). Dítě v kontextu současného předškolního vzdělávání. In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Šmelová, E. (2009). Terminologie RVP PV jako pedagogický problém. In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference
[CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.

Šmelová, E., & Tomanová, D. (2007). Idea a realita v rozvoji profesně kultivující kompetence
učitelek mateřských škol. In J. Kropáčková (Ed.). Idea a realita vysokoškolského vzdělávání
učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě. Sborník z celostátní konference s mezinárodní
účastí (s. 56–62). Praha, PedF UK.

Švancarová, D., & Kucharská, A. (2001). Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha:
Scientia.

Trnková, K., & Čiháček, V. (2003). Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole. Pedagogická
orientace, 13(2), 22–38.

Útlá, L. (2010). Školní zralost a školní připravenost pohledem pedagogicko psychologických
poraden. In R. Burkovičová (Ed.). Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání.
Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Ostrava: PdF OU.

Voženílek, B. (2001). Příprava ředitelek MŠ na výkon funkce, jejich další vzdělávání. In Nové
možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Sborník z IX. celostátní konference ČAPV
s mezinárodní účastí (s. 151–157). Ostrava: PdF OU.

Vrkoslavová, M. (2008). Zájmová činnost předškolního dítěte v mateřské škole (vztah mezi vzdělávacím programem a nadstandardní nabídkou). In J. Kropáčková (Ed.). Dítě předškolního
věku dříve a dnes. Dítě předškolního věku dnes a dříve (s. 67–71). Praha: PedF UK.

Zajitzová, E. (2010). Připravenost dětí předškolního věku na čtení a psaní. In Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV [CD-ROM].
Liberec: Technická univerzita v Liberci.

Metrics

0


5554

Views

2115

PDF (Czech) views