School case studies: Stories of self-evaluation

Vol.23,No.6(2013)
ENGLISH ISSUE

Abstract

The paper concentrates on self-evaluation as a strategy affecting the quality of education and supporting the development of schools from within. The paper presents the methodology of 30 case studies from Czech schools that demonstrate the course of school self-evaluation and its context. The analysis of study outputs/school stories allow to draw conclusions about the character of self-evaluation processes in terms of the change process. It shows that self-evaluation has gradually and slowly become a part of work of Czech schools. The conclusion draws the attention to the benefits of the selected research design for multi-case study methodology.


Keywords:
self-evaluation; school; case study; change
References

Bardach, E. (2000). A practical guide for policy analysis. The eightfold to more effective problem solving. New York: Chatham House Publishers.

Dvořák, D., Chvál, M., Starý, K., Urbánek, P., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.

Chvál, M., et al. (2012). Školy na cestě ke kvalitě. Systém podpory autoevaluace škol v ČR. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Kyriakides, L., & Campbell, R. J. (2004). School self-evaluation and school improvement. A critique of values and procedures. Studies in Educational Evaluation, 30(1), 23–36. https://doi.org/10.1016/S0191-491X%2804%2990002-8">https://doi.org/10.1016/S0191-491X(04)90002-8

Largeweij, N. (1995). Izmenenije obrazovanija čerez razvitije školy. In P. Karstanje & P. Ušakov (Eds.), Upravlenije v obrazovanii: problemy i podchody (pp. 15–37). Moscow: Sentjabr.

Lakerveld, J. V., & Caals, A. (2006). Self-evaluation in life long adult learning. Grundtvig. Retrieved from http://www.sealll.eu/docs/SealllframetextJaapAnita.pdf

Meuret, D., & Morlaix, S. (2003). Condition of success of school’s self-evaluation: Some lessons of a European experience. School Effectiveness and School Improvement, 14(1), 53–71.

MacBeath, J. (1995, February). Reflections on school self-evaluation. Plenary speech presented at School self-evaluation conference, Athens.

MacBeath, J., et al. (2006). Serena aneb Autoevaluace škol v Evropě. Žďár nad Sázavou: Fakta.

McNamara, G., & O’Hara, J. (2008). The importance of the concept of self-evaluation in the changing landscape of education policy. Studies in Educational Evaluation, 34(1), 173–179. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2008.08.001">https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2008.08.001

Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.

Nevo, D. (1994). Combining external and internal evaluation. A case for school-based evaluation. Studies in Educational Evaluation, 20(1), 87–98. https://doi.org/10.1016/S0191-491X%2800%2980007-3">https://doi.org/10.1016/S0191-491X(00)80007-3

Poláchová Vašťatková, J., et al. (2012). Autoevaluace v praxi českých škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.

Syslová, Z. (2010). Průběh vzdělávání jako jedna z oblastí vlastního hodnocení mateřské školy. Praha: PedF UK.

Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Veselý, A. (2010). Teoretické a metodologické základy „výzkumu“ dobré praxe. Aula, 18(3), 3–17.

Vašťatková, J. (2010). Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex.

Vašťatková, J. (2007, April). K realizaci autoevaluace v českém prostředí. Plenary speech at the SKAV conference Uděláme z vlastního hodnocení nástroj pro řízení a rozvoj školy?, Praha.

Vašťatková, J. (2005). Autoevaluace jako nástroj změny české základní školy. Olomouc: PdF UP v Olomouci.

Vanhoof, J., & Petegem, V. P. (2007). Matching internal and external evaluation in an era of accountability and school development: Lessons from a Flemish perspective. Studies in Educational Evaluation, 33(2), 101–119. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2007.04.001">https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2007.04.001

Walterová, E. (2002). Fungování základní školy: pilotní případová studie. In Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. II. (pp. 9–23). Praha: PdF UK.

Metrics

0


533

Views

309

PDF views