Impact of the Bologna process two-cycle implementation on teacher education in the Czech Republic
Vol.23,No.6(2013)
ENGLISH ISSUE
As a consequence of the Bologna process, five-year master’s teacher education programmes have been divided into three-year bachelor’s and two-year master’s studies in the Czech Republic. The aim of this paper is to describe the development of the two-cycle implementation in teacher education programmes in the Czech Republic and present survey results about the opinions of both the academic staff and students at the Faculty of Education of Charles University in Prague on the implementation. In the first and second parts, we summarize Bologna goals and reaction to the two-cycle implementation in general. In the third part, we analyze the two-cycle system implementation from its introduction into the Czech legal system to a recent successful re-accreditation of a one-cycle programme at one faculty of education and strengthening voices for reintroduction of a one-cycle system for teacher education. In the fourth part, we present the survey results. It has been shown that about nine out of ten staff members had disagreed with the two-cycle implementation at the time of its introduction in 2006, and there has been no significant change of their opinions over time. Moreover, more than sixty percent of the academic staff do not agree with the co-existence of the two systems. On the contrary, students prefer the two-cycle system to the one-cycle system (7:3). Most bachelor’s students intend to continue in the follow-up master’s study suggesting that the division is more or less formal.
Teacher education; Bologna process; two-cycle system; bachelor’s study; follow-up master’s study; five-year master’s study
Bendl, S., & Voňková, H. (2011). Hodnocení strukturovaného studia učitelství studenty Univerzity Karlovy v Praze – Pedagogické fakulty. In O. Kaščák & B. Pupala (Eds.), Škola – statický element v sociálnej dynamike (pp. 200–206). Bratislava: Iura Edition.
Bendl, S., Voňková, H., & Zvírotský, M. (2013). The Bologna process and teacher training in the Czech Republic: Opinions of academic staff and students about the two-cycle system implementation at the Faculty of Education of Charles University in Prague. The New Educational Review, 11(2), 301–312.
Bologna Declaration (1999). Retrieved from http://arhiv.mvzt.gov.si/fileadmin/mvzt.gov.si/pageuploads/doc/dokumenti_visokoskolstvo/Bolonjski_proces/bolonjska_deklaracija.pdf
Hník, O. (2012). Jaký model vzdělávání učitelů potřebuje současná škola (z pohledu didaktika literatury). In J. Kohnová, et al., Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (pp. 229–234). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Janík, T. (2012). Učitel a didaktické znalosti obsahu: podmínky utváření a možnosti rozvoje. In J. Kohnová, et al., Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (pp. 213–227). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Kehm, B. M., & Teichler, U. (2006). Which direction for bachelor and master programmes? A stocktaking of the Bologna process. Tertiary Education and Management, 12(4), 269–282. https://doi.org/10.1080/13583883.2006.9967173">https://doi.org/10.1080/13583883.2006.9967173
Koncepce pregraduální přípravy učitelů základních a středních škol (2005). Materiál Grémia MŠMT ČR. Retrieved from http://aplikace.msmt.cz/AK/koncepce1.htm
Reichert, S. (2010). The intended and unintended effects of the Bologna reforms. Higher Education Management and Policy, 22(1), 99–118. https://doi.org/10.1787/hemp-v22-art6-en">https://doi.org/10.1787/hemp-v22-art6-en
Sokol, J. (2011). Boloňská reforma po deseti letech. Aula, 19(1), 17–19.
Stehlík, M. (2011). Boloňský proces – prospěl, nebo uškodil českým vysokým školám? Strukturované studium po deseti letech. Aula, 19(1), 19–20.
Šťastná, V. (2011). Boloňský proces – prospěl, nebo uškodil českým vysokým školám? Strukturované studium po deseti letech. Aula, 19(1), 20–24.
Štech, S. (2011). Boloňský proces: nutný proces adaptace, nebo trojský kůň neoliberálních změn vysokoškolského vzdělávání. Aula, 19(1), 25–30.
The Bologna Declaration on the European Space for Higher Education: An Explanation (2010). Retrieved from http://ec.europa.eu/education/policies/educ/bologna/bologna.pdf
The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report (2012). Retrieved from http://www.ehea.info/Uploads/%281%29/Bologna%20Process%20Implementation%20Report.pdf
Zákon č. 147 ze dne 4. dubna 2001, který se mění zákon č. 111/1999 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 210/2000 Sb., a zákon č. 451/1991 Sb.
Zápis č. 05–07 ze zasedání Akreditační komise 20.–21. listopadu 2007, Brandýs nad Labem. Retrieved from http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/034_zapis_ak_05_2007.pdf
Zápis č. 05–11 ze zasedání Akreditační komise 21.–23. listopadu 2011, Litomyšl. Retrieved from http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/321/zapis_ak_05_2011.pdf
Zápis č. 01–13 ze zasedání Akreditační komise 4.–6. února 2013. Retrieved from http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/448/zapis_ak_01_2013.pdf
Zápis č. 02–13 ze zasedání Akreditační komise 15.–17. dubna 2013, Hejnice. Retrieved from http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/464/zapis_ak_02_2013.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society