Washback of the new school-leaving examination in Czech language and literature on instruction in teachers’ statements

Vol.28,No.3(2018)

Abstract
The aim of this empirical study is to research the washback effects of the new form of the school-leaving examination in Czech language and literature (CLL) on CLL instruction at upper-secondary school. Through the method of semi-structured interviews with sixteen upper-secondary school teachers we researched (1) how (according to the teachers) the form of the school-leaving examination influences CLL instruction at upper-secondary school, and (2) how CLL teachers evaluate the school-leaving examination in CLL and how this evaluation relates to the teachers’ approach to instruction and exam preparation. The results indicate that the new school-leaving examination model has brought some positive changes, but in certain aspects it contradicts the demands of current both Czech language and literature didactics and declared educational aims of current school as well.

Keywords:
washback; school-leaving examination; Czech language; instruction; literature; communication and composition; language
References

Alderson, J. Ch., & Wall, D. (1993). Does washback exist? Applied Linguistics, 14(2), 115–129. https://doi.org/10.1093/applin/14.2.115">https://doi.org/10.1093/applin/14.2.115

Andrews, S., Fullilove, J., & Wong, Y. (2002). Targeting washback: A case study. System, 30(2), 207–223. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00005-2">https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00005-2

Au, K. H., & Carroll, J. H. (1997). Improving literacy achievement through a constructivist approach: The KEEP demonstration classroom project. The Elementary School Journal, 97(3), 203–221. https://doi.org/10.1086/461862">https://doi.org/10.1086/461862

Baumgartnerová, G., & Kapustová, A. (2013). Jak na to: písemná práce z českého jazyka. Praha: Cermat.

Bílek, P. A. (2001/2002). Rýžujeme na maturitě z českého jazyka 1: literatura. Český jazyk a literatura, 52(1–2), 6–10.

Cermat. (2014). Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky: český jazyk a literatura. Praha: Cermat.

Cermat. (2015). Sdělení ředitele Centra – Seznam literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury. Praha: Cermat.

Cermat. (2016a). Ciskom: 3. Komplexní jazyková zkouška. 3.1 Český jazyk a literatura. 3.1.2 Hodnocení písemné práce – český jazyk a literatura. Praha: Cermat.

Cermat. (2016b). Ciskom: 3. Komplexní jazyková zkouška. 3.1 Český jazyk a literatura. 3.1.1 Metodologie písemné práce – český jazyk a literatura. Praha: Cermat.

Cermat. (2017). Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka. Odborná příprava centrálních hodnotitelů PP: MZ 2017. Praha: Cermat.

Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.

Čechová, M. (1996/1997). Tvořivostí učitelů k tvořivosti žáků? Český jazyk a literatura, 47(3–4), 68–81.

Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.

Čechová, M. (2011/2012). Zrušíme nejen větné rozbory? Český jazyk a literatura, 62(5), 237–241.

Čechová, M. (2013/2014). Smysl středoškolského studia češtiny ve stínu maturit. Český jazyk a literatura, 64(1), 1–6.

Čechová, M. (2017). Život s češtinou: Nomen omen: Češtinářka – Češka – Čechová. Praha: Academia.

Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.

Green, A. (2013). Washback in language assessment. International Journal of English Studies, 13(2), 39–51. https://doi.org/10.6018/ijes.13.2.185891">https://doi.org/10.6018/ijes.13.2.185891

Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum.

Hník, O. (2015). Didaktika literatury: od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In I. Stuchlíková, & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (s. 41–66). Brno: MU.

Hrubý, D. (2015). Ta naše maturita česká. Pedagogická orientace, 25(5), 722–726.

Hübelová, D. (2009). Výukové metody a styly učitelů zeměpisu: případové (video)studie. Pedagogická orientace, 19(2), 53–57.

Cheng, L. (2005). Changing language teaching through language testing: A washback study. Studies in Language Testing 21. Cambridge: CUP and Cambridge ESOL.

Cheng, L., Sun, Y., & Ma, J. (2015). Review of washback research literature within Kane’s argument-based validation framework. Language Teaching, 48(4), 436–470. https://doi.org/10.1017/S0261444815000233">https://doi.org/10.1017/S0261444815000233

Chvál, M. (2011). Zamotané problémy maturitní zkoušky. Pedagogika, 61(3), 211–214.

Ibrahim, R. (2013/2014). K ústní zkoušce z češtiny (Máj Karla Hynka Máchy). Český jazyk a literatura, 64(5), 209–212.

Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU.

Jedlička, R. (2003). Bude reformovaná maturita zkouškou dospělosti i pro učitele? Pedagogika, 53(3), 249–252.

Jeník, P. (2008/2009). Přežijeme novou maturitu? Český jazyk a literatura, 59(3), 135–138.

Kostečka, J. (2001/2002). Návrh nové koncepce výuky předmětu český jazyk a literatura. Český jazyk a literatura, 52(9–10), 209–212.

Kostečka, J. (2012/2013). Hodnocení slohových prací středoškoláků, včetně maturitních. Český jazyk a literatura, 63(3), 134–145.

Koťa, J. (2011). Úvaha o maturitě anebo cesta mezi vědou a politikou. Pedagogika, 61(2), 113–116.

Krejčová, L. (2009). Význam učitelů a školního prostředí pro motivaci dospívajících při studiu ve středních školách. Studia paedagogica, 14(2), 85–106.

Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75.

Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole. Plzeň: ZČU.

Lippmann, K. (2010/2011). Dokážeme to? Český jazyk a literatura, 61(3), 131–133.

Lippmann, K. (2011/2012). Byla to ještě maturita? Český jazyk a literatura, 62(2), 76–81.

Machová, S. (2003/2004). Studium českého jazyka na gymnáziích a středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 54(3), 138–139.

Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

Myhill, D. (2012a). Grammar for writing? The impact of contextualised grammar teaching on pupils’ writing and pupils’ metalinguistic understanding. End of grant report. Dostupné z http://www.researchcatalogue.esrc.ac.uk/grants/RES-062-23-0775/outputs/read/c5bff83b-28d3-4945-8b8c-eb4b4c8406ae

Myhill, D. A., Jones, S. M., Lines, H., & Watson, A. (2012b). Re-thinking grammar: the impact of embedded grammar teaching on students’ writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), 139–166. https://doi.org/10.1080/02671522.2011.637640">https://doi.org/10.1080/02671522.2011.637640

Pieniążek, M. (2016). Teaching Polish language and literature in Poland. In M. Pieniążek & S. Štěpáník (Eds.), Teaching of national languages in the V4 countries (s. 103–134). Praha: PedF UK.

Průžová, H. (2013/2014). Maturitní fórum. Český jazyk a literatura, 64(1), 34–37.

Rysová, K. (2005/2006). Několik postřehů z výuky českého jazyka a literatury na SŠ. Český jazyk a literatura, 56(5), 232–234.

Rysová, K. (2009/2010). Ještě o nové maturitě. Český jazyk a literatura, 60(1), 27–31.

Rysová, K. (2011/2012). Cizincem ve vlastní zemi. Český jazyk a literatura, 62(4), 183–185.

Rysová, K. (2013/2014). Originalita a invence v písemných maturitních pracích. Český jazyk a literatura, 64(2), 76–79.

Shih, C.-M. (2009). How tests change teaching: A model for reference. English Teaching: Practice and Critique, 8(2), 188–206.

Skalková, J. (2000). Maturita – dlouhodobý problém a aktuální výzva. Pedagogika, 50(3), 272–284.

Soukal, J. (2005/2006). Jak (ne)učit český jazyk a literaturu. Český jazyk a literatura, 56(3), 127–133.

Soukal, J. (2008/2009). Kánon není jen seznam. Český jazyk a literatura, 59(2), 70–73.

Soukal, J. (2010/2011). Tvorba pracovních listů. Český jazyk a literatura, 61(2), 81–91.

Soukal, J., & Skalská, I. (2011/2012). Maturitní zkouška 2011. Český jazyk a literatura, 62(1), 29–42.

Šmejkalová, M. (2010). Čeština a škola – úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách, 1918–1989. Praha: Karolinum.

Štěpáník, S. (2016/2017). Co přinesou centrálně zadávané přijímací zkoušky? Český jazyk a literatura, 67(3), 105–111.

Štěpáník, S. (2016). Výuková situace: transformace větného členu na větu a naopak v kontextu větného rozboru. Komenský, 140(4), 30–39.

Štěpáník, S., & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK.

Tabášek, V. (2007/2008). Několik poznámek k podobě státní maturity z českého jazyka (a literatury?). Český jazyk a literatura, 58(2), 72–75.

Walterová, E. (1994). Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU.

Zimová, L. (2005/2006). Když se řekne skladba... Český jazyk a literatura, 56(5), 209–214.

Metrics

0


1382

Views

680

PDF (Čeština) views