Vztah hudební percepce a aktivního provozování hudby u středoškolské mládeže

Bd.18,Nr.1(2008)

Abstract

Hudba je určitým druhem komunikace, každé hudební dílo v sobě nese sdělení. Schopnost porozumět tomuto sdělení je dána zvládnutím hudebního jazyka konkrétního díla. Lze předpokládat, že schopnost hudební percepce je do značné míry dána aktivním provozováním hudby. Zjištění zákonitostí hudební percepce a charakteristika hudebně percepčních dovedností současné středoškolské mládeže byly hlavním cílem hudebně pedagogického výzkumu provedeného na gymnáziích v roce 2006. Při výzkumném šetření byla zkombinována technika poslechového dotazníku s metodou sémantického diferenciálu. Výsledky výzkumu potvrdily hypotézy, podle nichž je mládež věnující se aktivně hudbě schopna hudbu přijímat uvědoměleji než ta, která hudbu neprovozuje.


Schlagworte:
hudební sdělení; funkce hudby; hudební jazyk; hudební percepce; hudebně pedagogický výzkum; aktivní provozování hudby; poslechový dotazník; sémantický diferenciál; umělecká hodnota; hudební preference
Metriky

524

Views

284

PDF (Čeština) views