Individualizace jako těžiště vztahu pedagogiky a speciální pedagogiky

Bd.12,Nr.3(2002)

Abstract
Příspěvek, vycházející ze vztahu paradigmat výchovy, pedagogiky a speciální pedagogiky, věnuje pozornost integraci a inkluzi žáků se speciálními potřebami. Průsečík problematiky pedagogické a speciálně pedagogické je shledán v požadavku individualizace výchovy a vzdělávání. Konkretizovány jsou tyto vztahy na příkladu a otázkách integrace žáků se specifickými poruchami učení.

Schlagworte:
paradigma; vychova; pedagogika; specialni pedagogika; specialni potřeby; rovnost vzdělavacich přiležitosti; segregace; integrace; inkluze; individualizace; specificke poruchy učeni
Literaturhinweise

Hartl, P. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1993.

Howard, P. J. Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portal, 1994.

Jesenský, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000.

Kalhous, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc: UP, 1995.

Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999.

Novotná, M., Kremličková, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1997.

Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portal, 2000.

Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portal, 1997.

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portal, 1995.

Saifer, S. Individualizovaná výuka ve vzdělávání dětí raného věku. Praha: OSF, 1995.

Singule, F. Současné pedagogické směry. Praha: SPN, 1992.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.

Sovák, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1972.

Tondl, L. Věda, technika a společnost. Praha: Filosofia, 1994.

Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1995.

Valenta, M. Kratke zamyšleni nad nutnosti změny paradigmatu česke specialni pedagogiky pro jednadvacate stoleti. Speciální pedagogika, 2001, č. 1, s. 1-3.

Vítková, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998.

Wulf, Ch. Paradism of educational Theory. Munster: 1994.

Metriky

756

Views

663

PDF (Tschechisch) views