Pregraduální příprava učitelů anglického jazyka na fakultách vysokých škol v ČR
Bd.13,Nr.1(2003)
Pokusili jsme se o vlastní analýzu dané problematiky. Zaměřili jsme se na specifickou oblast přípravy učitelů anglického jazyka, a to zejména na strukturu oborové složky studijních programů učitelství cizího jazyka. Využili jsme kvalitativní i kvantitativní výzkumné metody. Předmětem
kvalitativní obsahové analýzy byly vzdělávací programy učitelství anglického jazyka (dále AJ) realizované ve studijních letech 2000/2001 na všech pedagogických a^filozofických fakultách v České republice v rámci pregraduálního řádného prezenčního studia. Doplňujícím zdrojem informací bylo dotazníkové šetření realizované mezi studenty a absolventy studia anglického jazyka pro ZŠ a SŠ. Pojali jsme je nejen jako čistě ilustrativní, ale i jako relevantní názor dvou zainteresovaných
skupin, jejichž hlas by neměl být opominut. Výsledky byly statisticky zpracovány.
Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7.
Mothejzíková, J. Výuka cizím jazykům na sklonku tisíciletí. Cizí jazyky, 1995, roč. 38, C. 5-6, s. 170-183. ISSN 1210-1811.
Píšová, M., Černá, M. Integrace profesní přípravy učitelů cizího jazyka. Pedagogická orientace, 2000, č. 2, s. 73-79. ISBN 1211-4669.
Profil absolventa pedagogické fakulty - učitele cizího jazyka. Sborník z celostátní konference.
Liberec: Technická univerzita, 2001. ISBN 80-7083-506-0.
Schön, D. A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. London: Temple Smith, 1983.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Council for Cultural Co-operation, Education
Committee, Modern languages Division. 1. české vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Tandlichová, E. Vzťah teorie a praxe pri príprave učiteľov cudzích jazykov. Cizí jazyky, 1994, roč. 38, č. 1-2, s. 3-6. ISSN 1210-1811.
Wallace, M. J. Training Foreign Language Teachers. A Reflective Approach. Cambridge: CU, 1994. ISBN 0521 356547.
Seznam analyzovaných studijních plánů:
Fakulta pedagogická. Studijní program 2000/2001. Vysoká škola strojní a textilní v Liberci.
Masarykova univerzita v Brně. Filozofická fakulta - studijní katalog. Prezenční studium. 2000/2001. Brno 2000.
Masarykova univerzita v Brně. Filozofická fakulta - studijní katalog 2000/2001. Brno 2000.
Ostravská univerzita v Ostravě. Filozofická fakulta. Informace o studiu. Akademický rok 2000/ 2001.
Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta. Informace o studiu. Akademický rok 2000/2001.
Slezská univerzita. Filozoficko-přírodovědecká fakulta. Studijní programy. Opava 2000/ 2001.
Studijní plán oboru Učitelství anglického jazyka pro základní školy. Fakulta humanitních studií Univerzity Pardubice. Dostupné na www : <h t t p : / / www.upce.cz> [cit. 20.6.2002]
Universitas Bohemiae Meridionalis. Seznam přednášek na pedagogické fakultě v akademickém
roce 2000/2001. České Budějovice 2000.
Hanušová, S.: Pregraduální příprava učitelů anglického jazyka ... 33 Universitas Carolina Pragensis. Seznam přednášek na filozofické fakultě ve studijním roce 2000/2001. Praha 2000.
Universitas Carolina Pragensis. Seznam přednášek na pedagogické fakultě ve studijním
roce 2000/2001. Praha 2000.
Univerzita Palackého v Olomouci - Pedagogická fakulta. Denní studium. 2000/2001.
Univerzita Palackého v Olomouci - Filozofická fakulta. Denní studium. 2000/2001.
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ostí nad Labem, Pedagogická fakulta. Studijní programy 2000/2001.
University of Umeá. Department of English. Syllabus for Teacher Education Programme in English, 2000.
Západočeská univerzita se sídlem v Plzni, Pedagogická fakulta. Informace o studiu. Studijní
program. Studijní rok 2000/2001.
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2017 Světlana Hanušová