Vědomí mravního poslání českého učitele ve 20. století

Bd.13,Nr.1(2003)

Abstract
Studie se zabývá profesní dráhou učitele primární školy Josefa Vodičky, absolventa učitelského ústavu v Soběslavi (1922 až 1926). Přestože byl kulturním typem českého učitele, oficiální hodnocení jeho učitelské dráhy bylo nepříznivě ovlivňováno smíšeným manželstvím. Jeho příklad ukazuje, jak tendenčně byly ve školství 20. století posuzovány mravní hodnoty a odpovědnost učitele.

Schlagworte:
hodnotová orientace; zatímní a definitivní učitel; očistná komise pro veřejné zaměstnance; seznamy postižených únorovou očistou; celistvé působení učitele
Literaturhinweise

Blížkovský, B., Kučerová, S., Kurelová, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 1999.
Čapek, K. Pozdravy. Praha: MF, 1987.
Kádner, O. Vývoj a dnešní soustava školství. Druhý díl. Praha: Sfinx, 1931.
Kota, J., Váňová, R. Nástin profesionalizace učitelů v českých zemích. Pedagogika, Praha: PF UK, 1994, r. 44, č. 4.
Kučerová, S. Hodnotová orientace našeho učitelstva v proměnách času 20. století. In Proměny školy, učitele a žáka na přelomu tisíciletí (Protokol ze sjezdu učitelů v Brně 30.-31. srpna 2000). Brno: Konvoj, 2001.
Pešková, J. Role vědomí v dějinách. Praha: NLN, 1997.
Pilka, J. Doteky hudby. Jilemnice: Gentiana, 1997.
Rádl, E. Válka Čechů s Němci. Praha: Melantrich, 1993.
Radvanovský, Z. K otázce uprchlíků z pohraničí českých zemí po Mnichovu 1938. In Historie okupovaného pohraničí 1928-1945, sv. 2. Ústí n. L.: UJEP, 1998.
Solfronk, J., Parízek, V., Kratochvíl, M. Učitelství jako profese. Liberec: TU, 2000.
Spilková, V. Proměny primární Školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PdF UK, 1997.
Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
Vodička, J. Dokumenty. Soukromý archiv autora stati. Karton 496 v Okresním archivu v České Lípě.

Metriky

365

Views

139

PDF (Čeština) views