O stavu didaktické přípravy učitelů anglického jazyka na rozvoj interkulturní komunikační kompetence
Bd.26,Nr.1(2016)
Studie si klade za cíl zmapovat didaktickou přípravu budoucích učitelů anglického jazyka na výuku interkulturní komunikační kompetence (ICC). Pozornost jsme zaměřili především na analýzu forem existence kurikula, a to na analýzu kurikula projektovaného, resp. kurikula didakticky zaměřených studijních předmětů, tj. buď specificky zaměřených na didaktiku ICC, nebo částí předmětů zaměřených na didaktiku anglického jazyka, které jsou věnovány interkulturním aspektům cizojazyčné výuky. Sběr dat proběhl prostřednictvím dotazníků, které byly distribuovány na katedry na 13 fakultách připravujících učitele anglického jazyka v České republice. Výsledky výzkumu ukázaly, že je didaktická příprava na výuku ICC realizována na čtyřech fakultách, a to v devíti studijních programech. Následná kvalitativní analýza kurikula, resp. teoretických východisek, cílů, obsahů a procesů výuky, odhalila, že na fakultách, kde tuto přípravu realizují, se do ní promítají základní současné trendy. Jednak explicitní systematické zahrnutí přípravy na rozvoj ICC, tj. pojetí kompetenční, dále pak pojetí tematické, které pracuje především s vybranými oblastmi interkulturní výchovy a vzdělávání (IVV) v kontextu cizojazyčné výuky. Věříme, že získané výsledky poslouží jako možná inspirace při revizích kurikula přípravného vzdělávání učitelů anglického jazyka.
interkulturní komunikační kompetence; výuka anglického jazyka; přípravné vzdělávání učitelů; projektované kurikulum
Bennett, J. (2011). Developing intercultural competence. Association of international education administrators (AIEA).
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Cushner, K., & Mahon, J. (2009). Intercultural competence in teacher education. In D. K. Deardorff (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 304–320). Los Angeles: Sage Publications.
Dakowska, M. (2003). Current controversies in foreign language didactics. Warszawa: Wydawn. Uniwersytetu Warszawskiego.
Deardorff, D. K. (2009). Implementing intercultural competence assessment. In D. K. Deardorff (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 2–52). USA: Sage Publications, Inc.
European profile for language teacher education – a frame of reference. (2004). Dostupné z http://edz.bib.uni-mannheim.de/daten/edz-/gdbk/04/spr/European_profile_frame_en.pdf
Faltýn, J. (2005). Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Praha: MJF Praha.
Fantini, A. E. (2000). A central concern: Developing intercultural competence. Adapted from a Report by the intercultural communicative competence task force. Brattleboro: World Learning. Dostupné z http://www.sit.edu/publications/docs/competence.pdf
Fantini, A. E. (2001, duben). Exploring intercultural competence: A construct proposal. Příspěvek prezentovaný na NCOLCTL Fourth Annual Conference. Barttleboro, Vermont, USA.
Fantini, A. E. (2009). Assessing intercultural competence: Issues and tools. In D. K. Deardorff (Ed.), The SAGE handbook of intercultural competence (s. 456–476). Los Angeles: Sage Publications.
Fantini, A. E., Freeman, D., Maciel, T., Redlinger, W., Silverman, A., & Stanley, C. (2000). Language teacher preparation. In SIT Occasional papers series, addressing intercultural education, training & service (s. 53–62). Bratttleboro: School of International Training.
Hrdlička, M. (2005). K otázce komunikační metody a komunikativnosti. Dostupné z http://www.auccj. cz/starestranky/kotazcekomunikac. htm.
Janebová, E., & Kasíková, H. (2007). Interkulturní výchova. In A. Vališová & H. Kasíková (Eds.), Pedagogika pro učitele (s. 291–298). Praha: Grada.
Juan, E. U., & Flor, A. M. (2006). Current trends in the development and teaching of the four language skills. Berlin: Mouton de Gruyter.
Kasíková, H. (2007). Kooperativní učení. In A. Vališová & H. Kasíková. (Eds.), Pedagogika pro učitele (s. 183–188). Praha: Grada.
Kelly, M. (2012). Second language teacher education. In J. Jackson (Ed.). The Routledge handbook of language and intercultural communication (s. 409–421). London: Routledge.
Kostková, K. (2010). Teacher and intercultural communicative competence as a challenge. In T. Janík & P. Knecht (Eds.), New pathways in the professional development of teachers (s. 232–240). Münster: LIT Verlag.
Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Munipress.
Kramsch, C. (2014). Teaching foreign languages in an era of globalisation: Introduction. The Modern Language Journal, 98(1), 296–311. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2014.12057.x">https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2014.12057.x
Larsen-Freeman, D., & Freeman, D. (2008). Language moves: The place of “foreign” languages in classroom teaching and learning. Review of Research in Education, 32(1), 147–186. https://doi.org/10.3102/0091732X07309426">https://doi.org/10.3102/0091732X07309426
Lázár, I. (2005). Incorporating intercultural communicative competence in language teacher education. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Leeman, Y., & Ledoux, G. (2005). Teachers on intercultural education. Teachers and Teaching:Theory and Practice, 11(6), 575–589.
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita.
Müller-Hartmann, A. (2006). Learning how to teach intercultural communicative competence via telecollaboration: A model for language teacher education. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/237544625_Learning_How_to_Teach_Intercultural_Communicative_Competence_via_Telecollaboration_A_Model_for_Language_Teacher_Education
MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris.
Píšová, M., & Kostková, K. (2015). Didaktika cizích jazyků. In I. Stuchlíková & T. Janík, et al., Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (s. 67–92). Brno: Munipress.
Píšová, M., Kostková, K., & Vlček, P. (Eds.). (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Dostupné z http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv
Sercu, L. (1998). In-service teacher training and the acquisition of intercultural competence. In M. Byram & M. P. Fleming (Eds.), Language learning in intercultural perspective: Approaches through drama and ethnography (s. 255–289). Cambridge: CUP.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. (2002). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Tomalin, B., & Stempleski, S. (1993). Cultural awareness. Oxford: OUP.
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2016 Klára Uličná