Education as the solution of the issue of the relationship between understanding, explanation and interpretation

Vol.25,No.4(2015)

References

Albert, H. (1994). Kritik der reinen Hermeneutik. Das Antirealismus und das Problem des Verstehens. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag.

Balon, J. (2007). Sociologická teorie. Praha: Slon

Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism; Perspective and method. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

Cmorej, P., Černík, V., & Viceník, J. (2006). Sondy do dejín logiky a metodológie vied na Slovensku a v Čechách. Bratislava: Iris.

Černík, V. (1973). Problém zákona ako formy všeobecna. Filozofia, 27(5), 529–542.

Černík, V., & Viceník, J. (2005). Nomologické vysvetlenie a humanitná interpretácia. In V. Černík & J. Viceník (Eds.), Zákon, explanácia a interpretácia v spoločenských vedách (s. 143–179). Bratislava: Iris.

Fridmanova, N. (2005). Paul Ricœur: The Problem of interpretation and understanding. Filozofia, 60(3), 192–197.

Gavora, P., & Šrajerová, H. (2009). Porozumenie textu zisťované cloze-testom vo vzťahu k niektorým charakteristikám žiakov. Slovo o slove, 15, 199–207.

Habermas, J. (1969). Analytische Wissenschaftstheorie und Dialektik. Ein Nachtrag zur Kontroverse zwischen Popper und Adorno. In: T. W. Adorno & H. Albert, (Eds.), Der Positivismusstreit in der deutschen Soziologie (s. 155– 192). Berlin: Luchterhand.

Habermas, J. (1982). Zur logik der Sozialwissenschaften. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hans-Georg, G. (1960). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen, 31972.

Keller, J., & Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Slon.

Liessmann, K. P. (2006). Theorie der Unbildung: Die Irrtümer der Wissensgesellschaft. Wien: Zsolnay Verlag.

Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

Liessmann, K. P. (2014). Geisterstunde. Wien: Zsolnay Verlag.

Machů, E., & Kočvarová, I. (2013). Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. (2012). Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: Vydavateľstvo SAV VEDA.

Opp, K. D. (1976). Methodologie der Sozialwissenschaften. Einführung in Probleme ihrer Theorienbildung. Reinbek b. Hamburk: Rowohlt.

Ricœur, P. (1997). Teória interpretácie: Diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa.

Sedová, T. (2011). K niektorým aspektom interpretativizmu v sociálnom poznaní. Filozofia, 66(8), 769–781.

Śliwerski, B. (2013). Pedagogické smery modernizmu. Pedagogika.sk, 4(1), 55–67.

Timoracký, M. (2007). Vzdelanie pre život. Socio-kultúrny kontext vzdelávania. Dostupné z http://www.noveskolstvo.sk/upload/pdf/Studia_Priloha_Timoracky.pdf

Viceník, J. (1988). Spory o charakter metodológie vied. Bratislava: Pravda.

Winch, P. (2004). Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Winkler, J., & Petrusek, M. (1997). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.

Metrics

263

Views

172

PDF (Čeština) views