Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií

Bd.31,Nr.4(2021)

Abstract

Předkládaný příspěvek se zabývá fenoménem dvojí výjimečnosti, v případě tohoto článku tedy kombinací vysokého nadání a specifických poruch učení. Cílem práce bylo analyzovat současné zahraniční studie, které se zabývají identifikací a diagnostikou kognitivně nadaných žáků se specifickými poruchami učení v období povinné školní docházky. Pro tyto účely bylo analyzováno 10 zahraničních studií, které se dvojí výjimečností zabývaly v letech 2010–2019. Ve výkladové části práce přibližuje cílovou skupinu žáků s dvojí výjimečností a pojednává o vývoji přístupů k dané problematice. Dále je pozornost věnována charakteristice žáků s dvojí výjimečností v edukačním prostředí a diagnostice dvojí výjimečnosti. V části analytické je práce zaměřena především na kombinace kognitivního nadání a specifických poruch učení ve vybraných studiích a nástroje, které byly pro účely identifikace a diagnostiky dvojí výjimečnosti ve vybraných studiích použity. Závěry předkládaného příspěvku ukazují, že diagnostický proces dvojí výjimečností není jednotný. Diagnostika dvojí výjimečnosti aktuálně sestává z nezávislé diagnostiky nadání a diagnostiky specifických poruch učení, přičemž pro každou oblast může být použita široká škála diagnostických nástrojů. Výkon žáka v jednotlivých testech je ovlivněn kombinací posílených dovedností a schopností pramenících z nadání a oslabených oblastí plynoucích ze specifických poruch učení. To má za následek rozdílnou úspěšnost v identifikaci žáka s dvojí výjimečností, a to jak v závislosti na použité kombinaci diagnostických nástrojů, tak také na kombinaci nadání a oslabených funkcí. Kognitivně nadaný žák je totiž schopen využívat své dovednosti k maskování či kompenzování oslabených funkcí, jeho výsledky v rámci diagnostiky proto mohou být neprůkazné. Pro účely včasné identifikace dvojí výjimečnosti jsou diskutovány modely určené pro včasné odhalení žáků v riziku školního neúspěchu v zahraničí, konkrétně RtI model a Model diskrepance. Z analýzy ovšem vyplývá, že pro účely včasného odhalení dvojí výjimečnosti je nezbytná jejich adaptace tak, aby reflektovaly unikátní kognitivní profil žáků s dvojí výjimečností.


Schlagworte:
dvojí výjimečnost, diagnostika dvojí výjimečnosti, kognitivní nadání, specifické poruchy učení
Literaturhinweise

Al-Hroub, A., & Whitebread, D. (2019). Dynamic assessment for identification of twiceexceptional learners exhibiting mathematical giftedness and specific learning disabilities. Roeper Review, 41(2), 129–142. https://doi.org/10.1080/02783193.2019.1585396

Assouline, S. G., Nicpon, M. F., & Whiteman, C. (2010). Cognitive and psychosocial characteristics of gifted students with written language disability. Gifted Child Quarterly, 54(2), 102–115. https://doi.org/10.1177/0016986209355974

Baldwin, L., Baum, S., Pereles, D., & Hughes, C. (2015). Twice-exceptional learners. Gifted Child

Today, 38(4), 206–214. https://doi.org/10.1177/1076217515597277

Barber, C., & Mueller, C. T. (2011). Social and self-perceptions of adolescents identified as gifted, learning disabled, and twice-exceptional. Roeper Review, 33(2), 109–120. https://doi.org/10.1080/02783193.2011.554158

Bell, S. M., Taylor, E. P., Mccallum, R. S., Coles, J. T., & Hays, E. (2015). Comparing prospective

twice-exceptional students with high-performing peers on high-stakes tests of achievement. Journal for the Education of the Gifted, 38(3), 294–317. https://doi.org/10.1177/0162353215592500

Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2013). Differences between children with dyslexia who are

and are not gifted in verbal reasoning. Gifted Child Quarterly, 57(4), 223–233. https://doi.org/10.1177/0016986213500342

Bifulco, R., Fletcher, J. M., & Ross, S. L. (2008). The effect of classmate characteristics on individual outcomes: Evidence from the Add Health. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.1259570

Crepeau-Hobson, F., & Bianco, M. (2012). Response to intervention. Intervention in School and Clinic, 48(3), 142–151. https://doi.org/10.1177/1053451212454005

ČSI – Česká školní inspekce. (2016). Tematická zpráva. Vzdělávání nadaných, talentovaných

a mimořádně nadaných dětí a žáků. http://www.csicr.cz/html/TZ_Podpora_mimoradne_nadanych/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1

ČSI – Česká školní inspekce. (2020). Výroční zpráva České školní inspekce: Kvalita a efektivita

vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020. Vyrocni-zprava-Ceske-skolniinspekce-2019-2020_zm.pdf (csicr.cz)

Daniels, P. R. (1983). Teaching the gifted, learning disabled child. Aspen Systems Corporation.

Fox, L. H., Brody, L., & Tobin, D. (1983). Learning-disabled/gifted children: Identification and

programming. University Park Press.

Havigerová, J. M. (2011). Pět pohledů na nadání. Grada.

Hrkal, J. (2019). Kolik je v Česku dětí se zdravotním postižením. Statistika&My. Magazín Českého statistického úřadu. https://www.statistikaamy.cz/2019/12/18/kolik-je-v-cesku-deti-sezdravotnim-postizenim/

Hříbková , L. (2009). Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy

a jejich vztah ke š kolské praxi. Grada.

Jucovičová , D., & Žáčková, H. (2014). Reedukace specifický ch poruch učení u dětí. Portál.

Kezer, F., & Arik, R. S. (2012). An examination and comparison of the revisions of the Wechsler

Intelligence Scale for Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2104–2110. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.436

Lewis, K. D., & Bear, B. J. (2009). Manual of school health: A handbook for school nurses, educators, and health professionals. Saunders.

Lovett, B. J., & Lewandowski, L. J. (2006). Gifted students with learning disabilities. Journal of

Learning Disabilities, 39(6), 515–527. https://doi.org/10.1177/00222194060390060401

Maddocks, D. L. (2018). The identification of students who are gifted and have a learning disability: A comparison of different diagnostic criteria. Gifted Child Quarterly, 62(2), 175–192. https://doi.org/10.1177/0016986217752096

Marland, S. P. (1972). Education of the gifted and talented (Report to the subcommittee of education, Committee on Labor and Public Welfare, U.S. Senate). Government Printing Office.

https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b3626096&view=1up&seq=15&q1=marland

Mccallum, R. S., Bell, S. M., Coles, J. T., Miller, K. C., Hopkins, M. B., & Hilton-Prillhart, A. (2013).

A model for screening twice-exceptional students (gifted with learning disabilities) within a response to intervention paradigm. Gifted Child Quarterly, 57(4), 209–222. https://doi.org/10.1177/0016986213500070

NÚV – Národní ústav pro vzdělávání. (2013). Analýza pedagogicko-psychologické podpory vzdělávání nadaných a poradenské péče o nadané ve školách a školských poradenských zařízeních. http://www.nuv.cz/uploads//rovne_prilezitosti_ve_vzdelavani/nadani/ostatni/

analyza_podpory_nadanych.pdf

Novotná, P., & Durmeková S. (2009). Kvalitativní a kvantitativní analýza případových studií nadaných realizovaná v roce 2009 v rámci longitudinálního výzkumu mimořádně kognitivně nadaných dětí a žáků. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1585660871.pdf

Park, Y., Martin, M., Mccallum, R. S., & Bell, S. M. (2018). Monitoring Instructional Responsiveness−Reading (MIR-R): Preliminary validity and reliability with economically diverse learners. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(5), 617–634. https://doi.org/10.1177/0734282918782338

Resing, W. C. (2013). Dynamic testing and individualized instruction: Helpful in cognitive education? Journal of Cognitive Education and Psychology, 12(1), 81–95. https://doi.org/10.1891/1945-8959.12.1.81

Schrank, F. A., & Wendling, B. J. (2009). Educational interventions and accommodations related

to the Woodcock-Johnson® III Tests of Cognitive Abilities and the Woodcock-Johnson III Diagnostic Supplement to the Tests of Cognitive Abilities. Woodcock-Johnson III Assessment Service Bulletin (10). wjiii_asb10.pdf?la=en (hmhco.com)

Schrank, F. A., McGrew, K. S., & Woodcock, R. W. (2001). Technical abstract. Woodcock-Johnson

III Assessment Service Bulletin No. 2. Riverside Publishing. https://www.hmhco.com/~/

media/sites/home/hmh-assessments/clinical/woodcock-johnson/pdf/wjiii/wjiii_asb2.

pdf?la=en

Silva, Marc, A. (2008). Development of the WAIS-III: A brief overview, history, and description.

Graduate Journal of Counseling Psychology, 1(1). https://epublications.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=gjcp

Ústav pro informace ve vzdělávání ÚIV. (2003). Vývojová ročenka školství v České republice 1989/90–2002/2003. ÚIV Tauris.

Ústav pro informace ve vzdělávání ÚIV. (2005). Vývojová ročenka školství v České republice 1995/96–2004/05. ÚIV Tauris.

Ústav pro informace ve vzdělávání ÚIV. (2019). Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele 2005/06–2018/19. http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp

van Viersen, S., Bree, E. H., Kroesbergen, E. H., Slot, E. M., & Jong, P. F. (2015). Risk and protective factors in gifted children with dyslexia. Annals of Dyslexia, 65(3), 178–198. https://doi.org/10.1007/s11881-015-0106-y

van Viersen, S., Kroesbergen, E. H., Slot, E. M., & Bree, E. H. (2014). High reading skills mask dyslexia in gifted children. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 189–199. https://doi.org/10.1177/0022219414538517

Vyhláška 27/2016 Sb. ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. (2016). https://www.aspi.cz/products/lawText/1/85705/1/2/

vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-azaku-nadanych

Wendling, B. J., Schrank, F. A., & Schmitt, A. J. (2007). Educational interventions related to the Woodcock-Johnson III Tests of Achievement. Assessment Service Bulletin No. 8. https://www.hmhco.com/~/media/sites/home/hmh-assessments/clinical/woodcock-johnson/pdf/wjiii/wjiii_asb8.pdf?la=en

Whitmore, J. R. (1980). Giftedness, conflict, and underachievement. Allyn & Bacon.

Metriky

0

Crossref logo

0


463

Views

301

PDF (Čeština) views