Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů

Bd.31,Nr.1(2021)

Abstract

Úvodní část příspěvku je věnována fenoménu mentoringu v učitelství jako nástroje podpory profesního rozvoje učitelů a studentů učitelství. Jsou prezentována teoretická východiska a klíčové koncepty důležité pro hlubší porozumění mentorin­gu. Hlavním cílem studie je prezentovat výsledky kvalitativního výzkumu věnované­ho kontextu, podmínkám a možným bariérám spolupráce mentora a menteeho v uči­telské profesi v širším kontextu hledání prostředků k posílení profesionalizace učitelů a k podpoře jejich celoživotního profesního růstu. Výsledky výzkumu identifikují klí­čové aspekty mentoringu, mezi něž patří dovednost zpětné vazby ze strany mentora a otevřenost reflexi na straně menteeho, stejně jako sebejistota mentora a kultura spolupráce napříč školou. Studie rovněž poukazuje na hlavní přínosy mentoringu pro začínající učitele, studenty učitelství, pro učitele s delší praxí, pro rozvoj školy i pro školství obecně.


Schlagworte:
profesní učení; vzdělávání učitelů; mentoring; výzkum mentoringu
Literaturhinweise

Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385–405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307

Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. McKinsey & Co.

Barriball, L. K., & While, A. (1994). Collecting data using a semi‐structured interview: A discussion paper. Journal of Advanced Nursing, 19(2), 328–335. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1994.tb01088.x

Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544–559.

Beck, C., & Kosnik, C. (2002). Components of a good practicum placement: Student Teacher Perceptions. Teacher Education Quarterly, 29, 81–98.

Bilton, T. (Ed.). (2002). Introductory sociology. 4. vyd. Palgrave. https://doi.org/10.1007/978-0-230-21417-0

Carlo, A., Michel, A., Chabanne, J.-C., Bucheton, D., & Demougin, P., Gordon, J., Sellier, M., Udave, J. P., & Valette, S. (2013). Study on policy measures to improve the attractiveness of the teaching profession in Europe. European Commission, Directorate General For Education and Training.

Clutterbuck, D. (2004). Everybody needs a mentor. 4. vyd. CIPD.

Colley, H. (2002). A rough guide to the history of mentoring from Marxist feminist prespective. Journal of Education for Teaching, 28(3), 257–273. https://doi.org/10.1080/0260747022000021403

Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.

Crkalová, A., & Riethof, N. (2012). Průvodce světem koučování a osobnostní typologie. Albatros.

Darling-Hammond, L. (2005). Does teacher preparation matter? Evidence about teacher certification, teach for America, and teacher effectiveness. Education Policy Analysis Archives, 42(13), 16–20. https://doi.org/10.14507/epaa.v13n42.2005

Day, Ch. (2004). A passion for teaching. Routledge Farmer. https://doi.org/10.4324/9780203464342

Drago-Severson, E. (2004). Helping teachers learn. Principal leadership for adult growth and development. Corwin Press.

Edwards, R., & Holland, J. (2013). What is qualitative interviewing? Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781472545244

Elliot, B., & Calderhead, J. (2004). Mentoring for teacher development: Possibilities and caveats. In D. McIntyre, M. Wilkin & H. Hagger (Eds.), Mentoring. Perspectives on school-based teacher education. Routledge.

Eurydice. (2013). Key data on teachers and school leaders in Europe. European Commission.

Eurydice. (2015). Strenghtening teaching in Europe. New evidence from teachers compiled by Eurydice and CRELL. Brussels.

Feiman-Nemser, S. (2001). Helping novices learn to teach: Lessons from an exemplary support teacher. Journal of Teacher Education, 52(1), 17–30. https://doi.org/10.1177/0022487101052001003

Fletcher, S. (2000). Mentoring in schools. A Handbook of good practice. Kogan Page.

Flores, M. A. (2004). The impact of school culture and leadership on new teachers’ learning in the workplace. International Journal of Leadership in Education, 7(4), 297–318. https://doi.org/10.1080/1360312042000226918

Freidson, E. (2004). Professionalism: The third logic. Polity Press.

Furlong, J., & Maynard, T. (1995). Mentoring student teachers. The growth of professional knowledge. Routledge.

Glickman, C. D., & Bey, T. M. (1990). Supervision. In W. R. Houston (Ed.), Handbook of research on teachers education (s. 549–566). Macmillan.

Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Janík, M., Mareš, J., Uličná, K., & Ježek, S. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8922-2017

Haralambos, M., & Holborn, M. (2008). Sociology: Themes and perspectives. 7. vyd. Collins.

Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál.

Higgs, J., & Titchen, A. (Eds.). (2001). Practice knowledge and expertise in the health professions. Butterworth-Heinemann.

Ingersoll, R. M. (2001). Teacher turnover and teacher shortage: An organizational analysis. American Educational Research Journal, 38(3), 499–534. https://doi.org/10.3102/00028312038003499

Johnson, K. F. (2008). Being an effective mentor. How to help beginning teachers succeed. Corwin Press. https://doi.org/10.4135/9781483329567

Jones, N., & Youngs, P. (2012). Attitudes and affect: Daily emotions and their association with the commitment and burnout of beginning teachers. Teachers College Record, 114(2), 1-36. https://doi.org/10.1177/016146811211400203

Kopřiva, P. (2005). Respektovat a být respektován. Spirála.

Korthagen, F. (2004). In search of the essence of good teacher: Toward a more holistic approach in teacher education. Teacher and Teacher Education, 20(1), 77–97. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002

Kram, K. E. (1983). Phases of the mentor relationship. Academy of Management Journal, 26(4), 608–625. https://doi.org/10.2307/255910

Lazarová, B. (2011). Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 55(3–4), 59–69.

Leshem, S. (2008). Novices and veteran journeying into real-world teaching: How a veteran learns from novices. Teaching and Teacher Education, 24, 204–215. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.07.010

Little, J. W. (1990). The mentor phenomenon and the social organization of teaching. Review of Research in Education, 16(1), 297–351. https://doi.org/10.3102/0091732X016001297

Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teoriía výzkumů. 1. část. Pedagogika, 57(4), 364–379.

Lukas, J. (2008). Vývoj učitele: přehled relevantních teoriía výzkumů. 2. část. Pedagogika, 58(4), 1–13.

Male, T., & Palaiologou, I. (2015). Pedagogical leadership in the 21st century: Evidence from the field. Educational Management Administration & Leadership, 43(2), 214–231. https://doi.org/10.1177/1741143213494889

Martin, S. M., & Sifers, S. K. (2012). An evaluation of factors leading to mentor satisfaction with the mentoring relationship. Children and Youth Services Review, 34(5), 940–945. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.01.025

Mason, J. (2018). Qualitative researching. 3. vyd. Sage Publications.

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.

Moris, J., & Copestake, J. G. (1993). Qualitative enquiry for rural development: A review. Intermediate Technology Publications Ltd (ITP). https://doi.org/10.3362/9781780443058

OECD. (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. OECD Publishing.

OECD. (2019). TALIS 2018 results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en

Orland Barak, L. (2010). Learning to mentor-as-praxis: Foundations for a curriculum in teacher education. 1. vyd. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0582-6_1

Parsloe, E. (1992). Coaching, mentoring and assessing. Kogan Page.

Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.

Pennanen, M., Bristol, L., Wilkinson, J., & Heikkinen, H. L. T. (2016). What is ‘good’ mentoring? Understanding mentoring practices of teacher induction through case studies of Finland and Australia. Pedagogy, Culture & Society, 24(1), 27–53. https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1083045

Penuel, W. R., & Wertsch, J. V. (1995). Vygotsky and identity formation: A sociocultural approach. Educational Psychologist, 30(2), 83–92. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3002_5

Petrášková, M. A., Prausová, I., & Štěpánek, Z. (2014). Mentorink: Forma podpory nové generace. Portál.

Píšová, M. (2010). Učitel-expert – přehled výzkumných trendů a jejich výsledky. Pedagogika. 54(3–4), 47–58.

Píšová, M., Duschinská, K., Kargerová, J., Lampertová, A., Lukavská, E., & Szimethová, M. (2011). Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova.

Pogrund, R. L., & Cowan, C. (2013). Perceptions of a statewide mentor program for new itinerant vision professionals. Journal of Visual Impairment & Blindness, 107(5), 351–358. https://doi.org/10.1177/0145482X1310700504

Pol, M. (2000). On reflective practitioner research in Czech education. Presented at the Annual International Practitioner Research Conference, Innsbruck.

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Masarykova univerzita.

Portner, H. (Ed.). (2005). Teacher mentoring and induction. The state of the art and beyond. Corwin Press.

Pravdová, B. (2014). Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8030-2015

R Core Team. (2013). The R project for statistical computing. http://www.r-project.org

Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná, K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. Masarykova univerzita.

Ragin, C. C., & Becker, H. S. (Eds.). (1992). What is a case?: Exploring the foundations of social inquiry. Cambridge university press.

Richardson, V. (Ed.). (2005). Constructivist teacher education: Building a world of new understandings. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203973684

Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417–458. https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2005.00584.x

Robinson, O. C. (2014). Sampling in interview-based qualitative research: A theoretical and practical guide. Qualitative Research in Psychology, 11(1), 25–41. https://doi.org/10.1080/14780887.2013.801543

Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real world research. 4. vyd. Wiley.

Saldana, J. (2015). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications.

Sandelowski, M. (2008). Theoretical saturation. In The Sage encyclopedia of qualitative methods (s. 875–876). Sage Publications.

Saphier, J., Freedman, S., & Aschheim, B. (2001). Beyond mentoring comprehensive induction programs: How to attract, support, and retain new teachers. Newton.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Ashgate.

Smetáčková, I., Vondrová, E., & Topková, P. (2017). Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ. E-pedagogium, 17(1), 59-75. https://doi.org/10.5507/epd.2017.006

Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Univerzita Karlova.

Spilková, V. & Vašutová, J. (Eds.). (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Univerzita Karlova.

Spilková, V. (2004). Současné problémy vzdělávání učitelů. Paido.

Stake, R. E. (2013). Multiple case study analysis. Guilford Press.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Procedures and techniques for developing grounded theory. Sage Publications.

Stuchlíková, I., & Janík, T. (2017). Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů aneb o hledání a nacházení konsensu mezi aktéry. Pedagogická orientace, 27(1), 243–266.

Sundli, L. (2007). Mentoring - A new mantra for education? Teaching and Teacher Education, 23(2), 201–214. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.016

Suri, H. (2001). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63–75. https://doi.org/10.3316/QRJ1102063

Švaříček, R., Šedová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.

Tolley, L., et al. (1996). The professional development management file. Chris Kingston Publishing.

Turner, D. W. (2010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754–760.

Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.

Vonk, J. H. C. (1993). Mentoring beginning teachers: mentor knowledge and skills. Mentoring, 1(1), 31–41. https://doi.org/10.1080/0968465930010106

Walterová, E., & Starý, K. (2006). Potenciál změny v realitě školy: strategie případové studie. Orbis scholae, 1(1), 77−97. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.137

Whitmore, J. (2010). Coaching for performance: Growing human potential and purpose-the principles and practice of coaching and leadership. Nicolas Brealey.

Willis, G. B. (2004). Cognitive interviewing: A tool for improving questionnaire design. Sage Publications.

Yin, R. K. (2017). Case study research and applications: Design and methods. Sage Publications.

Yusko, B. & Feiman-Nemser, S. (2008). Embracing contraries: Combining assistance and assessment in new teacher induction. Teachers College Record, 110(5), 923–953.

Zachary, L. J. (2012). The mentor’s guide: Facilitating effective learning relationships. 2. vyd. Jossey-Bass.

Metriky

0


751

Views

483

PDF (Tschechisch) views