Mají dívky a chlapci rozdílné postoje k fyzice a zájem o ni? Co s tím?
Bd.19,Nr.3(2009)
Fyzika patří k nejméně oblíbeným předmětům ve školách a relativně málo lidí si vybírá v oblasti fyziky budoucí kariéru. Tento stav by mohl být ovlivněn také tím, že fyzika jako školní předmět i jako možná oblast budoucí profese je obecně vnímána spíše jako obor určený mužům. Za účelem zlepšení tohoto stavu byl detailně prozkoumán současný stav a na základě jeho znalosti byly navrženy některé konkrétní změny vedoucí k tomu, aby se jak chlapci, tak dívky více zajímali o fyziku. Bylo provedeno dotazníkové šetření, které zjišťovalo postoje mladých lidí k fyzice a k výuce fyziky. Empirická data byla získána od reprezentativního výběru žáků druhého stupně základních škol a středních škol z celé České republiky (více než 4 000 respondentek/respondentů). Mezi hlavní výzkumná zjištění patří, že chlapci i dívky se shodli v následujícím: Většinu z nich na druhém stupni základních škol fyzika baví (na rozdíl od středních škol); rádi by v hodinách fyziky experimentovali; nechtějí řešit početní úlohy a odvozovat vzorečky; nejzajímavější je pro ně astrofyzika, optika a témata spojená s bezpečností a moderními technologiemi.
fyzikální vzdělávání; postoje k fyzice; gender
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2014 Czech Pedagogical Society